HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    @toch3

    Tja dat was mijn idee ook.. als hij de eerste 10 opdrachten foutloos doet dan zou dat al voldoende "bewijs" moeten zijn dat hij het kan. Maar school blijft erover vallen dat hij de andere 20 opdrachten ook nog (nagenoeg) foutloos moet doen (taal cito was overigens ook foutloos, gaat nu om rekenen). Terwijl zijn concentratie dan dus al weg is. Toegegeven.. volgens mij is er ook nog wel wat te halen wat betreft concentratie en ook ik vind het soms ook moeilijk om te zien of hij iets fout doet alleen door concentratie of doordat iets toch nog net niet helemaal voldoende beheerst wordt. Hoe kom je daar precies achter?
    Mij lijkt door één op één dingen door te nemen die hij fout doet maar daar is geen tijd (en mankracht) voor binnen de school. Mijn zoontje wil vanalles maar krijgt het niet aangeboden. Daardoor ontwikkelt hij eigen strategieën die soms heel omslachtig zijn en hij het zichzelf onbewust extra moeilijk maakt. Het helpt niet dat het ook nog eens een klein mannetje is met zijn 1.05m.. zijn juf ziet hem echt nog als een ukkie waardoor hij voor mijn gevoel ook niet echt eerlijke kans krijgt, grenzend aan tegengewerkt wordt op sommige vlakken. Zelf schijnt ze het niet door te hebben. De aandacht gaat uit naar de verkeerde dingen.
    Ik merk dat ik best onrustig word als ik erover nadenk. Ik gun mijn zoontje (net zoals iedere ouder natuurlijk) gewoon een fijne schooltijd zonder al te veel gedoe. Maar tot nu toe lijken we juist alleen maar gedoe te hebben.

    @owly jij vroeg naar ervaringen.. Mijn zoontje is vijf en zit nu in groep 3. Ik vind dat jullie school het op zich goed aanpakt, niet te overhaast. Van wat ik van jou tot nu toe gelezen heb de afgelopen tijd zou ik akkoord gaan met hem per direct mee te laten draaien met groep 2 en gewoon eens kijken hoe dat gaat. Iets waar je misschien tegen aan zou kunnen lopen in groep 3 is het motorische aspect: er zal veel geschreven gaan worden en dat kan echt een uitdaging zijn voor kinderen die iets jonger zijn. En ik zou voordat hij doorstroomt naar groep 3 ook willen weten hoe de juf/meester van groep 3 erin staat zodat jullie voordat hij start tot overeenstemmingen kunnen komen en op één lijn zitten wat betreft aanpak en mogelijke extra ondersteuning. Of extra uitdaging (want ook dat kan!) indien nodig. Met alleen versnellen los je e.e.a. namelijk meestal niet op.
     
  2. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.183
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    @owly Hier ook een meisje van 5 in groep 3.
    In groep 1 was al snel duidelijk dat zij meer kon dan gemiddeld en dat ze dat ook graag wilde (vroeg of ze ook de werkjes van groep 2 mocht maken ed). Ze heeft toen een ruim half jaar groep 1 gedaan en is na de kerstvakantie overgegaan naar groep 2. Bij die overgang hebben ze haar de Cito E3 laten maken en daarvoor scoorde ze beide een A, wat voor ons wel geruststellend was (al stelt die test ook weer niet zoveel voor, maar goed). Na de zomdervakantie naar groep 3, waar ze ook gelijk in een plusgroep is gezet. Ik vond dat wel spannend. Én versnellen én ook gelijk in een plusgroep.... Maar het hoofd van de school gaf aan (eigenlijk net als zigzag) dat versnellen alleen vaak niet voldoende is.
    En dat blijkt. Want ontdanks versnellen en plusgroep had ze wederom allemaal A’s op het rapport. Dus nu weer verder kijken. Want ik vind het erg belangrijk dat ze fouten leert maken. Bovendien is ze gereserveerd enthousiast over school. Ze vindt eigenlijk alleen de plusgroep echt leuk... We proberen haar de uitdaging thuis te laten zoeken. Musea, muziekles en nu zwemdiploma C halen (dat laatste is een erg grappig gezicht, want het is echt maar een klein meisje :) ).
     
  3. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.341
    8.803
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Allemaal A's hoeft toch geen probleem te zijn?
    Zoon heeft dit al jaren en heeft het prima naar zn zin in inmiddels groep 5.

    Hier trouwens is dochter destijds van groep 0 naar groep 2 gegaan en zat dus als 5 jarige in groep 3. Helaas in groep 2 geen extra begeleiding gehad en in groep 3 liep ze echt vast, niet qua resultaten, maar qua welbevinden.
    Inmiddels neemt school haar gelukkig heel serieus en is er recent een arrangement voor haar goedgekeurd en zal ze op school ook begeleid gaan worden door een externe HB-coach en schijnt er ook weer iets van een plusklas te komen. Die was er sinds dit jaar niet meer. Verder zijn ze al aan de slag met mindset en emoties met de onderwijsassitent.
     
  4. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.183
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nee, voor sommige kinderen is dat misschien inderdaad geen probleem.
     
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.935
    8.752
    113
    @zigzag bedankt voor je ervaring, ik had inderdaad al gelezen dat alleen versnellen geen optie is.
    De ib'er wil eerst dat een schoolcoach komt kijken. We hebben ook het idee dat de school goed bezig is. Ze willen een overgang met ook nog een weg terug.

    Er zullen nog veel gesprekken volgen, met de schoolcoach, ib'er en zijn juffen. We willennook de mening van de juf uit groep 2 en of ze het eens zijn met de eventuele beslissing, zij heeft er natuurlijk ook een goede kijk op.

    Wat je zegt is een heel goed punt, gesprekken met de leerkracht van groep 3. We willen ook echte duidelijke afspraken wanneer we de peildatum zetten. Wanneer stop je of ga je verder.
    Met schrijven heb je ook een goed punt. Hij is in iedet geval wel aan het oefenen met de rompompom schrijfkaarten.


    @merah bedankt voor je ervaring, ik lees bij jou eigenlijk dat ze nog niet voldoende uitdaging krijgt als ze alleen de plus klas interessant vind.

    Ze werken hier niet met plusklassen dus ben wel benieuwd hoe ze dat oplossen in groep 3.



    Ben wel benieuwd als we er niet voor kiezen wat ze dan gaan aanbieden in groeo 2.
     
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.281
    3.526
    113
    Fijn dat jullie en goed gesprek hebben gehad! Ik denk dat ik je verder niet zoveel kan helpen, maar ik zou inderdaad zorgen voor 2 duidelijke plannen.
    Onder welke voorwaarde gaat hij door naar groep 3... Zo niet, welke uitdaging wordt er het komende jaar dan in groep 2 geboden.
    Fijn dat er ook een schoolcoach mee komt kijken!

    Als jullie zoontje het red zou ik denk geneigd zijn om te zeggen, nu nog een paar maanden groep 2 en dan na de zomer groep 3, maar denk dat hij dan wel op alle vlakken daarvoor sterk genoeg zijn. Ik denk dat ons ventje prima op taal en rekengebied een groep verder kan, maar in z'n doen en laten is hij gewoon echt een jongetje van 4,5, dus ik denk dat hij zou 'verdrinken' tussen al die kinderen die 1-1,5 jaar ouder zijn (zoontje is van juni, dus verschil wordt daarmee natuurlijk ook groter).

    Hoop dat jullie uiteindelijk met elkaar de beste keuze kunnen maken!
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.482
    8.331
    113
    Het is zo verschillend, per kind, per klas, per school. Enkel versnellen is zelden een optie, dus ik zou sowieso vragen wat ze daarnaast gaan doen. Verder vooral kijken naar het sociale aspect, met welke kinderen heeft hij aansluiting, hoe wordt groep 3 volgend jaar, enz.

    Mijn dochters waren allebei 5 toen ze naar groep 3 gingen en het heeft bij allebei, door allerlei redenen, anders uitgepakt. De jongste zit pas in groep 4, dus het kan nog alle kanten op, maar zij past prima in de klas, ligt goed in de groep, heeft veel vriendinnen, enz. De oudste is pas van school gewisseld en dat gaat nu ook een stuk beter. De oudste is groot, niemand schat haar een jaar jonger in. De jongste is klein, maar is niet de enige in haar klas die versneld is, dus dat scheelt.
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.935
    8.752
    113
    Onze uk heeft als voordeel dat hij betreft lengte zijn papa achterna gaat. Hij is nu al 117 cm en past betreft lengte ook in groep 2 en zal niet opvallen.
    Hij heeft zelf laatst aangegeven bij de ib'er dat de andere kinderen niet snel genoeg gaan. Hij heeft nu best veel onrust, heeft een wiebelkussen maar juf denkt dat het ook ligt aan het door willen.

    Daar in tegen speelt hij nog wel graag buiten en in de hoeken.

    @NiekeKris ook bedankt voor je verhaal, erg wisselend dus. Alleen versnellen is inderdaad niet voldoende aangezie ze dingen sneller oppikken blijven ze uitdaging nodig hebben.

    Vandaag was hij aan het oefenen met lezen. Vorige week nog echt letter voor letter en nu woordje voor woordje aan het lezen. Wat was hij super trots op zich zelf.

    Je ziet wel dat hij echt moet leren dat het niet altjd van zelf gaat. Het leren leren.
    Iets oefenen is voor hem heel gek en hoeft hij nooit te doen. Nu met het lezen begint hij heel erg langzaam in te zien dat het met oefenen beter gaat.
     
  9. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.482
    8.331
    113
    Zwemmen/zwemles was hier een dankbaar eerste voorbeeld mbt ervaren dat je niet alles in een keer kan en dat oefenen nut heeft.
     
    belize vindt dit leuk.
  10. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.281
    3.526
    113
    Oh ja dat is een flinke knul denk ik, al heb ik geen idee hoelang R. nu is, maar volgens mij mooi gemiddeld, draagt nu maat 116.
    Wel knap dat hij dat zelf aan geeft! Hier zegt R. heel vaak, ik weet alles al, ja mam, dat weet ik al, dat hoef je niet nog een keer te zeggen.
    Herken jij het treuzelen als hij moet kiezen? Als ik hier de vraag stel, wil je water of limonade, kan het zomaar een paar minuten duren voor ik antwoord krijg. Tegenwoordig zegt hij dan ook, ik moet nog even nadenken. :roflmao:
    Op zich is het wel fijn dat hij nog lekker wil spelen, vind ik toch ook wel een heel belangrijk iets op deze leeftijd nog.
    Wel knap dat hij gaat lezen! Hier begint hij net de letters te spellen en probeert dan het woord te maken, maar meestal vraagt hij wat er staat en na 1x weet hij het dan doordat hij de lettervolgorde herkent, maar niet echt de letters leest zeg maar, dat heeft hij ook met de namen van de kinderen in z'n klas.
     
  11. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    Dit is ook wat ik probeer inderdaad. Soms krab ik mezelf achter de oren en denk ik is het niet wat veel allemaal (op dit moment 2x per week sport plus 1x een na schoolse activiteit). En dat is naast eigen projectjes die we soms verzinnen (monster van Loch Ness knutselen n.a.v. een leesboekje etc). Maar ik zie dat het hem goed doet dus prima.

    Ik heb vanochtend toch de juf maar weer aangesproken voor een vervolggesprek. Heb al snel even wat balletjes opgegooid zodat ze tijd heeft om wat dingen na te kijken/uit te zoeken. Erg geruststellend vond ik haar eerste reactie niet (ze wist bijvoorbeeld niks over groepsoverstijgend lezen dat mij bij inschrijving op deze school werd voorgehouden als zijnde een mogelijkheid en dat veel kindjes daar al gebruik van maakten :confused: ). Ze begon wel over hem begrijpend lezen te laten doen, want "lezen is leuk maar snappen wat je leest is minstens zo belangrijk". Toen heb ik voorzichtig aangegeven dat hij daar vorig jaar al op getoetst is en hij de E3 al foutloos deed (dat wil zeggen de eerste 15 opdrachten, daarna had hij het wel gezien en was zijn concentratie weg) maar ze niet verder getoetst hebben nog...
    Begrijpend denk ik dat hij E4 aan kan. Technisch lezen zit hij ergens M5/E5 maar omdat niet alles aansluit bij zijn belevingswereld stuur ik in wat voor boekjes hij leest als we zelf naar de bieb gaan. Ze hebben ook een schoolbieb en ik heb hem gezegd gewoon te kijken bij de M4 boekjes omdat er daar ook nog genoeg leuke boeken zijn die hij nog niet heeft gelezen. (hij hoeft van mij echt niet verder en verder en verder).
    De juf zit komende tijd vol, dus een gesprek is er pas over twee weken (waarvan één vakantie, hoera :D). We wachten het maar weer af..
     
  12. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    niet bang zijn voor een versnelling, maak de test versnelingswenselijkheid, kijk naar de scores. Mijn zoon heeft weinig aan de puberende klasgenootjes maar hij wilt echt zo graag nog een keer versneld worden en in juli klaar zijn met BS. want ' gymnasium is als de plus groep op BS, rustige kinderen die graag willen leren'
     
  13. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ga je dat ook doen?
     
  14. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nee natuurlijk niet. hij is dan 9 jaar oud naar middelbare school. als het aan hem ligt thuisonderwijs en steeds versnellen. de juf gaf hem toe(want nu met 9 jaar oud wel discussies met de juf en onderhandelen over de compacten) dat hij verder is(anders weet ik het ook niet wat ik je moet geven zei ze). hij moest een paar dingen laten zien, nou dat heeft hij dan gedaan maar de juf heeft nu helemaal niks voor hem. dus hij schrijft in de tijd dat hij over heeft zijn toneelstuk. vond ook 7 klasgenoten die het met hem willen toneelspelen. leuk.
     
    owly vindt dit leuk.
  15. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.935
    8.752
    113
    Hier roept hij snel dat is makkelijk maar stagneert als het iets moeilijk is, kletst er overheen bijvoorbeeld.
    Meestal stel ik vragen met een ja of nee antwoord. Wil je water? Meestal ja als standaard antwoord en als hij wat anders wil let hij wel op en vraagt dan of hij ook wat anders mag.

    Met letters is hij vroeg begonnen want die vond hij fascinerend. Hij zat nog op de peuterspeelzaal en moest nog 3 worden en begon met het proberen te schrijven van zijn naam. Voor zijn 4de verjaardag begon hij met het lezen van de letters en langzaam te koppelen. Nu is hij bijna 5 en is nu bezig met een veilig leren lezen boekje (uit 1992) kern 2. Sinds gisteren liet hij zien dat hij wat zinnen kon lezen. Nu is hij bezig met voorlezen, roept kan ik niet als hij veel woordjes ziet maar als hij het rustig doet lukt hem dat.hij is super trots en zijn knuffel hond die er naast staat ook:roflmao:
     
  16. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    Mijn bengel is ietsje ouder.. maar oh oh oh wat herkenbaar! :p Het kiezen gaat nu wel al wat beter, al komt het ook nog voor dat hij iets kiest om na een uur te besluiten dat hij eigenlijk toch liever het andere had gewild :D
     
  17. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    Wel super dat hij de ruimte krijgt dan om op creatieve wijze aan de slag te gaan. Gaat er ook een echte voorstelling komen? Misschien een leuk idee om het ook te laten opnemen :)
     
  18. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    221
    143
    43
    Vrouw
    Mijn dochter is misschien een uitzondering (en niet getest hoogbegaafd), maar bij haar was 1 jaar versnellen wel dé oplossing. In groep 1 had ze het eerste half jaar zichzelf leren lezen en schrijven, en daarna het tweede half jaar deed ze helemaal niks meer. Alles was stom, vooral elke dag kring.
    Ze heeft na een half jaar twijfelen wat te doen groep 2 over geslagen en zit nu in groep 3/4/5 (montessori). Ze draait heerlijk mee, zowel cognitief als sociaal, volgens de juf in alles een echte groep 3'er. Vooral kosmisch onderwijs/onderzoekend leren doet haar erg goed. Rekenen is ze vlot en mag ze de vermenigvuldigtafels met groep 4 mee leren. Desondanks maakt ze wel wat foutjes soms, op cito score II. Lezen/DMT een B. Nu is ze dus een 'gewone' (weliswaar 5 jarige) groep 3'er :)
    Vorig jaar veel gesprekken gehad met juf en IB'er en dit jaar tot nu toe 0 zorgen! :thumup:
    Groep 3 heeft hier de uitdaging dat alles wat klassikaal gedaan wordt op groep 3/4/5 niveau ligt. Plusklassen beginnen vanaf groep 4.
    Mijn dochter heeft geen uitzonderlijke voorsprong, maar wel op alle vlakken en dat maakte 1 jaar versnellen tot nu toe een goede oplossing.
     
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.482
    8.331
    113
    Nu is het misschien voldoende (met nu al wat extra’s op rekengebied dan), maar dat kan over een paar weken of maanden alweer totaal anders zijn. En ze zit niet in een enkele groep 3, wat ook al veel mogelijkheden geeft in tegenstelling tot de meeste andere kinderen in ‘enkele klassen’.:) En wie weet hebben jullie geluk en is het ook op de langere termijn voldoende. :)
     
  20. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nou hij kreeg de ruimte niet hoor, hij heeft tijd over en hij begon dat te doen. de juf weet misschien niet eens.
     

Deel Deze Pagina