HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hij heeft met n paar gr8 leerlingen gesproken en die zeggen(vertelt hij mij) dat je nauwelijks nieuws leert op gr8,'het is een soort van herhaling van alles dat je geleerd hebt'. dat lijkt hem vreselijk.

2. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ja dat is ook zo en daarnaast zijn er in groep 8 veel activiteiten (per school verschillend) en de voorbereidingen op de citotoets

belize vindt dit leuk.
  3. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.661
    824
    113
    Vrouw
    @belize , Wij wonen heel ver bij Den Haag uit de buurt, maar ik zal je even pb-en.

belize vindt dit leuk.
  4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Klopt, mijn dochter vindt groep 8 ook saai hoor en na de voorjaarsvakantie leer je helemaal weinig. Straks musical enz. daarvoor in de plaats. Ze is wel een beetje klaar met de basisschool.

belize vindt dit leuk.
  5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zijn er kinderen met C van nieuwsbegrip? carnaval liedjes les vind ik zo vreemd. Zoontje kwam gister daarmee thuis en liet me zien: mama kijk hoe stom hoe ongelofelijk stom is dit, ik wil dit echt niet maken...ik keek er naar inderdaad, echt zo vreselijk. via carnaval liedjes over gedichten leren..is dat alleen voor C niveau vraag ik me af?

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    #906 Jo79, 8 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2019
    Ik heb geen idee op welk niveau mijn kinderen nieuwsbegrip maken. Ze vinden het sowieso vaak stom. Zal het ze vanmiddag eens vragen.

7. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Bij Q gebruiken ze ‘junior einstein’ voor nieuwsbegrip / begrijpend lezen. Welk niveau dat is weet ik niet.

@belize op zich is het toch niet erg dat een kind een keer iets op een andere manier moet dan als dat hij leuk vindt. Als t aan Q ligt doet ze helemaal nooit iets aan taal of rekenen, maar dan heeft ze echt pech gehad hoor.

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.140
    8.870
    113
    Geen idee welk niveau van Nieuwsbegrip ze hier doen. Ze vinden het hier meestal wel leu, want ze vinden het interessant om te lezen/te horen over dingen die er in de wereld gebeuren. (Genoeg andere dingen die ze niet boeiend vinden. ;) Maar Nieuwsbegrip en ook Nieuwsrekenen vinden ze hier juist één van de leukere vakken.)

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Even nagevraagd, ze houden zich op school strikt aan het niveau wat ze bij de groep vinden horen en maken geen uitzonderingen (ach, viel te verwachten op deze school). Groep 6 krijgt A, 7 krijgt B en 8 C. Of je nou goed er in bent of niet.

belize vindt dit leuk.
  10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier een info-avond gehad voor plus-groep ouders. Helaas bleek het gerucht van uitbreiding naar meer uren niet waar. Zucht. Wel Fiene zover dat ze eindelijk eens heeft aangegeven iets anders te willen met rekenen dan die eeuwige ‘verliefde harten’.

belize vindt dit leuk.
  11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik bedoelde ander soort stom. ik heb het verkeerd verteld denk ik. dit keer was de tekst stom, carnaval liedjes: ome cor heeft n drillboor etc en een vraag daarbij was of het een informatieve tekst was...tja..
    maar het viel mee, want hij kon het doen zonder echt te lezen:)) alleen eindrijm etc vragen.
    (op gr 7, elke week eigenlijk meerdere dagen huiswerk!)
    zoontje vindt eigenlijk bijna alles 'niet leuk' en sommige dingen vindt hij extreem slecht. maar hij doet wel zijn werkjes. altijd al. omdat hij te verlegen is om te weigeren.
    JO; hier is nieuwsbegrip altijd op verschillende niveaus. gr7 begon hij met C, omdat hij vorig jaar B deed. maar ze doen het volgens mij zonder instructie met z'n 3' en vaak met veel ruzie.

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    tijd gaat zo snel, 10mn gesprek gehad en met voorlopig advies moet je beginnen rond te kijken zei de juf. Ik heb hier zo veel moeite mee. mijn neiging is de school hier om de hoek. gewoon lopend gaan.

13. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.330
    10.295
    113
    Als de school goed, sfeer voelt fijn waarom niet. Ik ging ook naar een school die aan het einde van de straat zat, het was dat of alleen 7 km fietsen.

Ik zou wel kijken naar andere scholen, heb je samen wat te bespreken. Hij is wel jong als ik je onderschrift bekijk. Hoe gaan ze daar mee om op de verschillende scholen?

(Verder nog geen verstand want onze knul is nog 4)
    Succes met jullie beslissing!

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dankewel. de school om de hoek is echt niet slecht volgens mij. is een school die met HB profiel werkt en gymnasium+(filosofie en strategie) heeft. maar ik weet niet hoe het daar met jonge leerlingen gaat. het is inderdaad : echt er naar toe gaan en rond kijken met mensen praten.

owly vindt dit leuk.
  15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.330
    10.295
    113
    Het zou heel fijn zijn wanneer ze wel verstand hebben van een jong kind en versnellingen/hb. Hij zou dan eerder op zijn plek zijn, begrip is ook een basis om verder goed te ontwikkelen.
    Je zal toch langs scholen moeten om te sfeer te bepalen, een school met alle snufjes maar niet het juiste gevoel werkt ook niet.

belize vindt dit leuk.
  16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.330
    10.295
    113
    We hebben nog niks gehoord van school, 2 weken geleden is de schoolcoach geweest om in de klas te observeren. Ik hoop deze week te horen dat ze een verslag hebben gekregen van de schoolcoach. Ze zouden een groot zorggesprek inplannen.

(Of hij nu naar groep 2 gaar en na de zomer naar groep 3)

Thuis is hij nu sneller boos, praat met een boze stem, lijkt daar door enorm brutaal.

Geen idee wat we hier nu mee moeten en waar dit vandaan komt. Vraag me echt af of hij nu echt wel op zijn plek zit in de klas:(

17. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Vervelend dat jullie nog niet meer weten nu...

Maar dit is zooo herkenbaar! Echt sinds een paar weken opeens, grote mond en inderdaad heel licht ontvlambaar en gelijk boos reageren. Ik dacht dat het te maken had met de thuiskomst van z'n zusje een paar weken geleden, maar wel typisch dat het bij jullie ook zo is.
    Ik vind de momenten thuis echt vreselijk vermoeiend. Als ik alleen ben met 'm gaat het best goed, maar hij wil heel veel samen doen en als het niet gaat zoals hij het wil dan krijgen we een grote mond. Meneer heeft ook altijd een weerwoord.
    Wij hebben de gang maar weer even in het leven geroepen om na te denken. Ik waarschuw 1x en daarna gaat hij naar de gang. Niet helemaal de oplossing denk ik, maar weet nog even niet hoe we hiermee verder gaan.
    Het lief en vriendelijk benaderen werkt niet.
    Ik vind het ook heel lastig wat ik hem nog aan kan bieden, hij noemt alles stom of niet leuk, heeft er geen zin in, wordt er moe van of wat voor smoesje dan ook.
    En daarbij is z'n zusje ook echt een afleidende factor. Hij wil zich continue met haar bemoeien, soms bedoeld hij het heel lief, maar zo vermoeiend want het eindigt vaak in huilen.

Op school zegt hij dit allemaal niet te doen, de juf er nog niet over gesproken, maar zie hem daar ook nog niet voor aan, hij is bij anderen altijd super lief en gehoorzaam.

18. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.330
    10.295
    113
    Erg naar dat het dus op meerdere fronten gelijk is, zo herkenbaar wat je schrijft. Tussen de middag wou hij niet meer naar school, hij wil naar groep 2 omdat ze daar in boekjes werken.

(Hij weet niks van de gesprekken met juf en de eventuele plannen) dat hij ju ook de zin in school verliest vinden wij heel erg, je kan een keer geen zin hebben maar voor hem is dat echt uitzondelijk. Hij ging een paar maanden geleden nog liever ziek naar school dan thuis blijven, onderweg letterlijk opgetild en weer naar huis gebracht omdat hij zieker was dan hij zich zelf voor deed.

Momenteel voel ik me echt even verloren omdat we niet weten hoe lang we op iets moeten wachten en het zit hem allemaal zo dwars. De dagen zijn zoals je schrijft zwaar, wil ook altijd dingen samen doen. (Al heeft hij dit altijd al gehad)

De trap gebruiken we ook, vanmiddag moest hij even uit de keuken omdat we met het eten bezig waren en hij haalt met zijn elleboog uit! Iets wat hij anders noooooooit zou doen. Daarna moest hij ook enorm huilen.

We hebben zo juist besloten om woensdag de juf aan te spreken (die juf heeft meer ervaringen en bekijkt dingen zoals wij, zij was ook de persoon die dit voorstelde) gaan we ook aangeven hoe dwars hij is en hij het plezier aan het verliezen is.

19. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    Wat vervelend @owly dat je nog niets gehoord hebt! Inderdaad verstandig om de juf aan te spreken. Kun je niet samen in elk geval een plan bedenken om hem weer positieve ervaringen op te laten doen op school?

Ik herken me wel een beetje in jullie verhalen @owly en @Olifantje1991. Onze zoon kan ook maar doorgaan met redeneren/argumenteren als ik hem corrigeer. Heel vermoeiend soms.
    Maar ook gedrag richting zijn zusje: soms heel leuk en lief samen spelen, maar ook nog net even doorgaan als zij aangeeft het niet meer leuk te vinden. Dit zie ik eigenlijk wel als 'normaal' kleutergedrag.

Hier slaapt hij de laatste weken weer waardeloos. Zo jammer, het ging een tijdje goed en nu is het weer hetzelfde: lang wakker, vroeg wakker. En dan niet altijd met een positief humeur.

Wij hebben deze week een gesprek op school om te kijken wat we volgend jaar doen (gr 2 of gr 3). k vind het zelf heel lastig; zelf zegt hij groep 2 (lekker spelen), maar ik ben bang dat de kloof met de groep 1 kinderen wel heel groot is en dat hij als hij daarna naar groep 3 gaat qua lezen en rekenen echt niets meer te doen heeft. Maar ja, ik ben geen juf hè ;)

20. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.330
    10.295
    113
    Hopelijk kunnen ze er wat mee maar voor ons is het wel duidelijker dat hij nu gewoon door moet. Alles is saai in groep 1. Groep 2 heeft werkboekjes.
    Als ze hem toch na de zomer groep 2 willen laten doen ben ik wel heel erg benieuwd wat ze hem laten doen.

Eerst zei hij zelf ik wil naar groep 3 want daar leer je rekenen. Nu zei hij laatst toch groep 2. Na even door vragen blijkt hij de juf van groep 3 niet te kennen en daarom groep 2 wil.

Spelen is leuk maar voor hem is leren ook spelen.

Deel Deze Pagina