HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    Dat heb ik ook nooit gezegd of bedoeld ;) Ik heb alleen aangegeven hoe ze bij ons verrijking aanbieden en aan welke criteria een kind moet voldoen.
     
    belize vindt dit leuk.
  2. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik ga na de vakantie waarschijnlijk pas het verslag lezen. ik ga dan meer vertellen. wat ik tot nu weet is dat de kinderen steeds vaker versneld worden en de versnelde kinderen doen t steeds slechter. dat is wat ik weet op dit moment. advies is dus cognitief uitdagen, want dat werkt echt. maar uitdagende leerstof aanbieden betekent kennelijk niet altijd dat t kind werkelijk uitgedaagd wordt door de stof. er is geen analyse volgens mij hoe men verrijking toepast. wat we wel weten is dat een goede begeleiding vaak ontbreekt als je verder bent en meer kunt meer weet etc dan gemiddeld.
     
  3. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik ben gelukkig geen juf!
     
    Angel1980 vindt dit leuk.
  4. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.400
    113
    Maar alles wat je schrijft heb je gelezen?
    Zonder dat je als leerkracht plusklassen , verrijking hebt gegeven , hoe kun je dan zo stellig roepen dat versnelde kinderen de boel verstieren bij verrijking en verrijking als statussymbool door leerlingen wordt gezien?
     
    owly en merah vinden dit leuk.
  5. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nee dat bedoelde ik niet. natuurlijk niet. iedereen mag/kan/moet verrijking krijgen op eigen leerbehoefte.
     
    merah en Tienn vinden dit leuk.
  6. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik kan dat ja. gek he? zomaar roep ik die dingen zonder zelf ooit voor de klas te hoeven staan. (geloof mij, ik weet er echt genoeg van)
    maar goed,
    je moet het ook niet overdrijven vind ik. Ik zeg alleen dat de werkhouding er nog niet in zit, sociaal erg zwak(asociaal gedrag dus, dominant etc) en ze zitten in de gang aan hun 'verrijking'. vaak genoeg gezien ja. of helemaal stille versnelde kindjes, zoals iemand anders hier beschreef, op hun tenen lopend, voortdurend.
    en: er is een andere topic over verrijking, heb jij die gezien/ gevolgd?
     
  7. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mijn eigen kind is trouwens 2x versneld wist je dat? moet straks waarschijnlijk weer versneld worden(ik ga het weer heel hard proberen tegen te houden)... maar ik ken dus genoeg kinderen.
     
  8. Tienn

    Tienn Niet meer actief

    Sorry, verkeerd begrepen dan!
     
  9. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.338
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Kans op een derde keer versnellen? Wauw wat heftig! Dat lijkt me echt heel moeilijk. Ik geloof dat ik maar even niet meer mopper over die (tot nu toe) ene versnelling van onze dochter :)
     
  10. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hahaha tja kan altijd erger dus; dit jaar ineens weer werkjes van boven groepen gekregen, ik zag dat, ik was er zo erg boos over op de juf die doodleuk zei dat zij dat deed in overleg met zoontje...hij wilde het dus...wat een onzin.
     
    owly vindt dit leuk.
  11. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Uit onderzoeken waar deze link naar verwijst blijkt juist dat versnellen juist positieve invloed heeft op congitieve studieverloop en licht positieve (iig geen negatieve) invloed op sociaal emotionele ontwikkeling.
    https://www.nro.nl/kennisrotondevragenopeenrij/effect-van-zittenblijven-of-versnellen/

    Rapporten over onderwijsresultaten van versnellers t/m 2016, concluderen een allom positief effect (aanzienlijk hogere eind cito scores dan niet versneller, significant vaker naar vwo, en net zovaak nominale duur middelbare school als niet versnellers)

    https://www.onderwijsincijfers.nl/themas/transities-in-het-onderwijs/versnelling-in-het-funderend-onderwijs/wat-zijn-de-effecten-van-versnellen

    https://www.onderwijsincijfers.nl/themas/transities-in-het-onderwijs/versnelling-in-het-funderend-onderwijs/hoe-succesvol-zijn-de-leerlingen-die-versnellen-in-hun-verdere-loopbaan
     
    Angel1980 en NiekeKris vinden dit leuk.
  12. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Aangezien elke school zelf mag bepalen hoe ze verrijking aanbieden is het heel knap dat jij weet hoe het op elk school is geregeld.

    Het beeld dat je schetst is in ieder geval niet representatief.
     
    Jaimio en chrystel73 vinden dit leuk.
  13. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    Nergens niet om maar dan is jouw kind wel een zeer uitzonderlijk geval. Vind je het nou echt vreemd dat de meeste leerkrachten dat niet zomaar even kunnen handelen?
    Kinderen die meer dan 1x moeten versnellen komen nagenoeg niet voor. Op sommige scholen zelfs nooit. Nee dan is daar geen standaard aanpak, protocol oid voor. Dan kun je wel gaan emmeren dat het zo slecht geregeld is in nederland maar niet het hele onderwijs kan aangepast worden aan die ene hele grote uitzondering.
     
  14. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    En zo is het nooit goed. Luister je niet naar het kind en betrek je het niet bij zijn eigen leerproces krijg je dat weer naar je hoofd als leerkracht.....
    Raar hè dat die mensen af en toe staken..
     
  15. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.338
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Jij bent geweldig! (Wilde nog van alles schrijven, maar doet geen recht. Ben gewoon heel blij met jouw ‘zullen we even bij de feiten blijven’-inbreng op dit forum!). Dank!!!
     
    Roanna, Madeliefke, Jaimio en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    beste amdaa (ik zou niet weten wat 'cognitieve studie verloop' is maar goed,) ik zei toch dat die nieuwe gegevens nog niet gepubliceerd zijn. wat ik noem is de conclusie van een nieuwe analyse(2018), met de gegevens van het ministerie(komen in eind augustus/sep uit). en de gegevens waarop de artikelen die jij nu deelt gebaseerd zijn, heb ik al 2 jaar of zo geleden in mijn topik 'versnelde kinderen' gedeeld; toen ook eerder dan iedereen hier. toen ook hele discussies etc. ik ben op de hoogte van de gegevens en de meeste wetenschappelijke artikelen lees ik over t onderwerp.
    EN uit de gegevens tot 2016 (die jij nu feestelijk deelt, de gegevens daarin waren voornamelijk tot 2014) bleek ook heel duidelijk dat de half jaar versnelde kinderen het echt slecht doen. kinderen die basisschool in 7 jaar of korter doen; die doen het goed. versnellen is goed, ja, als het kind %50(of minder) van de tijd nodig heeft die er gemiddeld nodig is om iets te leren. maar als jij denkt dat versnellen goed is en dat de gegevens die jij kent/deelt, de artikelen die jij leest dat bevestigen vind ik ook prima. en als jij dan denkt dat misschien ook daarom geen alternatieven voor de massale versnellingen nodig zijn/bedacht moeten worden Vind k ook prima. ik vind persoonlijk dat de basisscholen het heel slecht doen in dit land, en het veel beter kan/moet. een veel juffen en meesters moeten beter opgeleid worden in de kwestie, HR capital van de toekomst. 10% (inc herfstkids) van de leerlingen wordt versneld in dit land en het loopt op. wat betekent dat volgens jou? wat zegt dat over onderwijs in nederland? en denk er aan dat men over t algemeen nog voorzichtig wilt zijn met versnellen. nog steeds voor velen is een versnelling het laatste reddingsmiddel. heeft deze trend van versnellen te maken met de invoering van passend onderwijs? dat in de scholen veel te veel kinderen zitten die eerder een plek in het speciaal onderwijs zouden hebben gekregen. kosten die dus de juffen veel tijd dat de slimme kinderen de aandacht die zij nodig hebben niet meer krijgen?
     
  17. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Verder alles goed? :)
     
    belize vindt dit leuk.
  18. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zeker niet goed, als er een afspraak staat met de school dat zoon gr6 stof doet, en dat je dan dit toevallig dus ziet.. zoon heeft die boeken allemaal dus afgemaakt, zonder instructie, in zijn eentje gewerkt. ze hadden zoveel te bieden in het begin, je wordt dan zo blij als je naar ze luistert, maar ineens hebben ze niets meer binnen 2 maanden tijd.
     
  19. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja hoor...jij?
    ja hoor! jij?
     
  20. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Klinkt toch alsof de juf geen aandacht aan hem besteed? Want in zijn eentje zonder instructie uit een boek werken lijkt mij niet de bedoeling.
    Hier verhaal van mijn kind. T/m groep 4 ging het redelijk, in groep 5 is het misgegaan. Met kerst gaf hij al aan dat hij het in groep 5 gezien heeft en graag naar groep 6 wil. Dit gelijk met de juf besproken, hij zou verrijking etc krijgen. In de praktijk heeft hij die verrijking nauwelijks tot niet gekregen en als hij het al kreeg inderdaad ook zonder instructies, hij moest het maar zelf uitzoeken en daar had hij niet zoveel zin in. Gevolg half jaar lang heeft het kind nauwelijks iets uitgevoerd op school en heeft zich vermaakt met het lezen van donald duck. Ik heb een rot gevoel over omdat ik denk dat ik te weinig achter de school aanzat.
     

Deel Deze Pagina