HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.336
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat balen zigzag, dat het de school zoveel moeite lijkt te kosten om mee te denken. Hopelijk zijn ze nu wakker geschud. En anders: laat ze inderdaad observeren door een orthopedagoog. Misschien komt er uit wat jij allang wist, maar als zij meer vertrouwen hebben in ‘eigen’ mensen en daar vervolgens wél naar handelen, dan is het doel toch ook bereikt.

    Hoe zit het trouwens met de houding van jullie kids? Die van mij is nu bijna 6, maar ze doet net of ze al aan het puberen is. Echt zo’n vreselijke ‘air’! Als ik haar ergens op aanspreek, dan zegt ze ‘ja mama’, maar op zo’n toon van ‘zeik-wijf, loop toch naar de pomp!’. Ik vind het werkelijk vreselijk! Het zal vast ook komen omdat ze meer met ouderen kinderen om gaat en vast ook ‘gewoon’ omdat ze al veel weet en zo. Maar waar is mijn kleine meisje? Hoe krijg ik haar duidelijk dat je zo (dit is niet het enige. Ze is bv ook heel dominant naar broertje en zus) niet met elkaar omgaat? Als ik het uitleg zegt ze het te snappen, maar ik zie haar knopje ‘uit’ staan en zie haar denken ‘blablablabla...’
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    Ze zit in groep 3, toch merah? Ik vind dat kinderen dan erg veranderen tov de kleuterklas. Vooral met mijn oudste dochter merkte ik dat. Bij de jongste was het minder, ik heb alleen idee of dat kwam omdat ik het verwachte of gewoon door hoe zij is. Wat hier soms helpt om iets duidelijk te maken is precies doen wat/hoe zij doen, dan begrijpen ze het soms ineens wel. Wat overigens niet betekent dat ze het daarna nooit meer doen oid. ;)
     
  3. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wat heb je allemaal als Hb uitdaging extras,spelletjes op gr7-8? niets denk ik dan als ik op internet zoek...hebben jullie suggesties voor zoontje?
     
  4. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.336
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ja, groep 3. Maar echt, als ze nu al zo is, hoe gaat het dan worden als ze echt in de puberteit zitten? Met 5 jaar al geen respect meer voor de ouders. Zucht. Weet het soms echt niet meer hoe door te dringen.
     
  5. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Toch duidelijk grenzen stellen en straffen. En nee het is niet altijd leuk maar als ik het hier niet doe bij mijn 7 jarige dan is hij de baas. Ik hou het kort en duidelijk, praten doe ik max twee keer en daarna volgt een consequentie.
     
    Jaimio vindt dit leuk.
  6. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Mijn dochter doet breinkrakers, zinder en rekentijgers. En sommige kinderen werken met somplextra.
     
  7. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.976
    8.777
    113
    @zigzag dat ondernemende, veel vragen stellen, veel ideeën herken ik wel al moet ik zeggen dat het nu minder is net als of hij op stand by staat. Al praat hij nog wel veel.

    Goed dat je wel aan hebt gegeven dat je hebt gezien dat het werk niks minder is geworden. Wat mijn voorganger ook schrijft dat je kan aangeven dat je vertrouwen minder is en daarom er zo boven op zit. Misschien meer begrip voor de situatie.

    Nu hopen dat ze ook echt aan het werk gaan, ik neem aan volgende week met de map aangezien ze bijna klaar waren. (Of ze moeten in het weekend nog hard aan het werk)

    Hopelijk kan de hb deskundige ook nog wat betekenen. Is die via school ingeschakeld of zelf gezocht?
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.976
    8.777
    113
    Update uk zou 6 weken lang de ochtend kring meedraaien in groep 2. Dinsdags zijn ze er al op terug gekomen. Tussen de middag vertelde de juf dat hij smiddags gelijk na het eten mee mocht doen met groep 2.

    Nu draait hij smorgens in groep 1 de inloop mee, dan de kring in groep 2, werken in groep 1 en samen buiten spelen.
    Smiddags breng ik hem na de lunch naar groep 2 en blijft hij daar de rest van de middag. Het gaat goed dus dat is heel fijn.

    Op halve dagen draait hij alleen de kring mee in groep 2. Nu benieuwd wat ze de komende tijd gaan doen.
     
    Roanna en merah vinden dit leuk.
  9. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    @owly nee die heb ik zelf gezocht.. dat wil zeggen ik kende haar al doordat ik vroeger als tiener bij haar zoon in de klas heb gezeten en ze toen een tijd redelijk nauw contact heeft gehad met mijn ouders.

    Trouwens, en dit is echt een giller.. mijn zoontje kwam vandaag bijzonder goed gehumeurd uit school. Hij liet niet echt wat los totdat we aan tafel gingen ‘s avonds. Zodra hij het woord rekenschrift zei heb ik mijn telefoon erbij gepakt en ben ik begonnen met filmen omdat precies wat ik had voorspeld uitkwam.
    Zoontje: “Weet je mááám... ik had een gesprekje vandaag met de juf. Ze heeft op alle vorige en daarvoor en daarvoor bladzijdes allemaal oefeningen doorgestreept!!!”
    Ik quasi duf: “oja?”
    Zoontje: “Ja echt!”
    Ik: “Bedoel je strepen door oefeningen die je weken geleden al gemaakt hebt?”
    Zoontje: “Ja! Raar hè.. allemaal van 2 sterren.. dat had ze toch al veel eerder kunnen doen..?”
    Ik: “Heeft ze ook gezegd waarom ze dat gedaan heeft?”
    Zoontje: “Nee.. en dat heb ik ook niet gevraagd maar misschien begrijpt ze het eindelijk.”
    Ik: “Wat begrijpt ze?”
    Zoontje: “Dat ik al 3 sterren kan”
    Ik: “Heeft ze ook dingen doorgestreept bij de opdrachten voor de komende weken?”
    Zoontje: “Mm nee.. alleen bij de oude die ik toch al gemaakt had”.

    Ik heb enthousiast gereageerd naar mijn zoontje toe daarna omdat hij vrij stellig was in zijn overtuiging dat hij vanaf nu niet alles meer hoeft van 2 sterren en ook wat van 3 sterren mag doen.

    Hemeltje.. gaat het compacten dan nu eindelijk echt gebeuren? Het gesprek gisteren heeft er in ieder geval voor gezorgd dat de juf nu in actie lijkt te komen. Maar dan ook echt.

    Ik vind het wel heel kwalijk dat naast dat ze gisteren glashard zat te liegen (wat ik dus al wist omdat ik zijn schrift een paar dagen eerder nog van a-z heb nagekeken en er geen streep te bekennen was) ze het nu ook nog eens probeert te verdoezelen. Dit laatste had ik overigens helaas wel al verwacht en ook uitgesproken toen ik het erover had met een vriendin.
    Helaas voor de juf vertelt mijn zoontje graag (kwebbelkous) en zodoende heb ik nu dus alles nog eens extra bevestigd en op beeld.

    Het verandert verder niks meer aan de situatie maar dat iemand zó ver gaat valt me toch rauw op mijn dak, ben er gewoon naar van. En dan ook nog zeggen dat ze het gevoel van wantrouwen dat ze bij mij proeft niet prettig vindt. Sommige mensen...
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    Als je het goed begeleid denk ik dat het best wel meevalt. Juist die eerste periode vond ik een hele lastige, ze zijn zich nog onvoldoende bewust van het feit hoe ze overkomen en dat wordt wel beter naarmate ze wat ouder worden.
     
  11. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    'k Vind je verhaal echt heel heftig om te lezen. Heel apart hoe er op school met jullie zoon en de afspraken die gemaakt zijn, wordt omgegaan. Dat iets nog niet gelukt is, kan nog voorkomen door de drukte (maar ook niet ok), maar gewoon iets niet doen en zeggen dat je het wel gedaan hebt....

    Als ik jou was zou ik wel benoemen dat je er weinig vertrouwen in hebt. Dat is zo (en heel logisch!), mogen ze ook weten en ze moeten er wat aan doen!! Natuurlijk is dat lastig voor school, want ze zijn gewoon laks geweest... Maar voor de relatie komende jaren lijkt het mij wel heel belangrijk. Je zoontje 'moet' nog even!

    Verder zou ik zeker de observatie door orthopedagoog laten plaatsvinden. Zij is een partij waar school vertrouwen in heeft, maar zal wel onafhankelijk (beroepscode!) en eerlijk meekijken. En als het goed is ook in gesprek goed doorvragen wat de vragen/zorgen zijn van jullie kant en die serieus nemen.
    Als de relatie tussen school-ouders niet goed is, zou ik niet zelf mijn 'eigen' deskundige meenemen; grote kans dat zij niet serieus wordt genomen omdat zij voor het idee van school aan jullie kant staat.

    Sterkte!
     
  12. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.976
    8.777
    113
    @zigzag ooooohhh daar schrik ik echt enorm van, wat een verhaal!! Het moet niet gekker worden. Als ze dan ook nog voor de komende tijd hadden door gestreept had je het idee dat je tenminste echte vooruitgang had gemaakt.

    De juf is in ieder geval geschrokken en nu hopen dat ze ook echt wakker is en aan het werk gaat!!
     
  13. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Nou wel vreemde actie :confused:. Wat ik lees is dat ze probeert te laten lijken dat ze opdrachten heeft geschrapt omdat ze wil verdoezelen dat ze tegen jou heeft staan liegen. En voor het werk dat nog gemaakt moet worden heeft ze niks geschrapt? Dat is wel heel vreemd toch? Ik zou echt not amused zijn, maar dat komt misschien ook omdat ik mijn portie stiekeme liegende juf al wel heb gehad, en dat zware gevolgen heeft gehad :|.
    Maar wat ik niet helemaal begrijp. Heeft ze werk doorgestreept wat hij al in dat boek gemaakt heeft, zodat het lijkt alsof hij zelf het doorgestreepte werk toch gemaakt heeft of schrijven ze niet in het boek zelf?
    Ben je van plan er nog iets mee te doen?
     
  14. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Nou inderdaad ik vind dit een bizarre actie en ik zou het voor geen meter vertrouwen. Ze verdoezelt dus bewust haar fout en streept het komende werk nog niet door? Dat gaat dan ook de komende weken vooraf niet gebeuren, waarschijnlijk wel achteraf.... Ik zou dus regelmatig checken. Werkt je zoon met een weektaak? Dan is het helemaal makkelijk. Controleren dus en vastleggen. Dan ben je maar die bemoeizuchtige, lastige moeder. Het is daar kennelijk nodig, want de juf houdt zich niet aan haar afspraak. En het gaat wel om jouw kind.
     
  15. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    Inderdaad.. verdoezelen is het juiste woord.
    Ze heeft dus strepen gezet op de bladzijden van de voorgaande weken, ook door een aantal dingen die mijn zoontje dus al had gemaakt. En als ik hem goed begrijp was er ook nog ergens iets van lang geleden dat hij nooit af had gemaakt (ik gok eigenlijk iets van toen hij ziek is geweest of een keer niet aanwezig is geweest i.v.m. oogonderzoek etc) en dat eigenlijk wel nog moest en daar heeft ze nu ook een streep doorgezet dus zoontje blij want hij hoeft dat "noooooit meer af te maken" (zijn woorden). Ik durf niet zo goed nu gelijk weer in de klas te staan.. bang dat de juf haar frustraties botviert op mijn zoontje. Ik wacht tot woensdag, dan staat er een andere juf voor de klas en die zal niet staan te hijgen in mijn nek verwacht ik. Dan kijk ik op mijn gemak alles na en zie ik ook precies hoe en wat. Ik ben nog aan't bedenken of ik er a la minuut iets mee doe of dat ik wacht tot een later moment. Vind het moeilijk. In mijn hoofd heb ik wel het filmpje van gisteren al 10x laten zien aan de IB'er en plusgroep juf maar of dat wijsheid zou zijn op dit moment weet ik niet.

    Kan overigens toeval zijn hoor, maar het is wel heel frappant te noemen dat mijn zoontje vandaag voor het eerst zonder morren naar school ging en hij zelfs zei dat ik niet mee naar binnen hoefde ;) Hoera, nu hopen dat het lang duurt. Het aangepaste huiswerk lijkt overigens wel alweer stil te vallen. Jammer hoor. 2x gekregen en gisteren had hij niks bij zich van nieuw huiswerk. Schijnt moeilijk te zijn allemaal... :rolleyes:
     
  16. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    Fijn dat ze ook dingen op eigen initiatief doen i.p.v. af te wachten totdat jullie weer verhaal komen halen. Ze lijken in ieder geval redelijk snel te handelen nu :) Wat vertelt je zoon zelf over zijn dagen op school?
     
  17. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    Inderdaad, om te voorkomen dat het elke keer achteraf gaat zijn, dat gestreep, ben ik van plan elke woensdag na school even binnen te lopen. Op die dag staat er altijd een andere juf voor de klas. Of zijn weektaak aangepast gaat worden is een hele goede vraag- ook daar zal ik naar kijken, bedankt dat je dit noemt! :thumup: Hij heeft me eens gezegd namelijk dat er wel zoiets bestaat als een weektaak maar dat hij daar nooit naar kijkt omdat de juf toch nog klassikaal vertelt wat er moet gebeuren. Nóg een indicator dus bedenk ik me net. In theorie zou ik als ik de weekplanning van afgelopen weken zou bekijken moeten zien dat er specifieke instructies stonden of in ieder geval de nummers van de opdrachten die hij wél moest doen i.p.v. de algemene info die voor de hele klas gold.
     
  18. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Als het vertrouwen zo ver is weggezakt dan moet je hier echt iets mee hoor. Of je moet dit echt heel goed gaan bespreken zodat je weer vertrouwen kan voelen of je moet een andere school gaan zoeken. Maar je kind elke dag wegbrengen naar een plek waar de basis van vertrouwen zo ver weggezakt is kan niet goed zijn.
     
    Roanna en NiekeKris vinden dit leuk.
  19. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.976
    8.777
    113
    Hij heeft het er erg naar zijn zin er willen al 2 meisjes bij hem komen spelen, 1 van de kinderen zei hij kan wel bij ons blijven in groep 2. Hij zegt zelf dat hij nu meer uitdaging heeft. De inloop, kring en werken is in groep 2 leuker zegt hij zelf.

    Nu even de vraag wat nu de planning is. Stappen ze als nog over of blijft dit de komende weken zoals nu.
    Gisteren had hij een klein conflict, tja het is een kleuter en dat was niet bijzonder maar hij storte even in, ik ga niet meer naar school, met heel veel tranen.
    Juf kwam er even bij staan en ik zei al ik weet jiet waar dit allemaal vandaan komt. Ze vroeg of het kon liggen aan groep 2. Ik vertelde dat hij het wel heel erg naar zijn zin heeft.

    Uiteindelijk kunnen troosten, naar huis gereden voor een boterham en weer terug gebracht en is hij die middag in groep 2 geweest.

    Misschien dat het heen en weer van de ene groep naar de andere teveel is.

    We zijn super blij dat de school een actieve houding heeft en echt meedenkt. Nu alleen zoeken naar de goede weg en het juiste plekje.
     

Deel Deze Pagina