HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier hebben ze nog geen telefoon.
     
    belize vindt dit leuk.
  2. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Nou dames. Alle verhalen en ervaringen over het schoolsyteem in Zweden zijn niet echt opbeurend. Ik ben benieuwd hoe wij het tzt gaan ervaren. Ik hoop stiekem dat het allemaal meevalt natuurlijk. Maar anders zullen hopelijk de relatief korte dagen en vele nevenactiviteiten een uitgang bieden. Verder zullen we haar zo nodig thuis proberen te stimuleren. Vooralsnog is de “preschool” wel echt een tegengestelde van alles dat ik hoor en lees. Bij een eerste oudergesprek is tenslotte al meteen benoemd hoe ze toch wel boven de rest uitsteekt mbt ontwikkeling en vaardigheden. Dat staat haaks op dat hele “iedereen is gelijk” princiepe. En na een paar maanden op de opvang biedt men al uitdagingen die buiten haar “officiele” activiteiten vallen. Maarja. Dat kan ook net geluk zijn met de pedagoog van haar klasje.

    Only time will tell.
     
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Wij hebben gesprek gehad en vanaf volgende week mag hij naar groep 2. Half juni besluiten ze of hij na de vakantie naar gr 2 gaat of mee met gr 3.
    Ze gaan aan de slag met cito toetsen en kijken naar impuls controle. Stop, denken en dan doen. We zijn blij dat ze zo goed te werk gaan en ook echt actief bezig zijn.

    De komende weken zullen we zien hoe het gaat.
     
    Roanna, Fristi2012, Poolvos en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zoontje wil ook geen whatsupgroep:))) dacht dat t n goed idee was.
     
  5. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hey zoontje vindt het toch erg leuk whatsup groepje. dus degenen die dit leuk vinden...
     
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Zijn er meer mensen die soms het gevoel hebben dat hun kind sneller gaat dan dat je zelf gaat? Onze knul is net 5 en heb al die tijd gehad dat je achter feiten aanloopt.

    Voorbeelden om aan te geven wat ik bedoel, zo klinkt het wat vaag.
    Hij neemt alles eerst in zich op en gaat dan dingen koppelen en kan het in eens.

    - loopt eerst langs de tafel een paar dagen, van de ene kant naar de andere kant. Opa en oma vroegen kan hij om het hoekje. Wij zeggen van niet en in eens doet hij het voor onze neus.

    - vroeg als kleine dreumes om de kleuren door duplo blokje voor onze neus te houden en zei dan dees? Om vervolgens een andere te pakken en dat een paar dagen te herhalen. Toen iemand een kleur vroeg pakte hij keurig het juiste blokje. Ik wist niet eens dat hij dat toen kon.

    - als peuter vroeg hij naar de letters en in eens was hij begonnen met woordjes lezen.

    - met tellen was hij zo tot 20, hij vroeg elke keer bij het tellen wat komt er dan. Ik vertelde dat 1 tot en met 9 elke keer terug komt maar dannhet cijfer gaat veranderen jn 10/20/30 etc, daarna kon hij tellen tot 100

    - 2 weken geleden komt hij naar mij toe en zegt 6+6+6=18
    Hij vertelde dat op de kruk bij de wc nopjes zitten en dat hij 3 rijtjes van 6 nopjes had zitten tellen. Dus 6+6+6=18

    Nu mag hij van gr 1 naar gr 2 en dat is voor hem fantastisch maar ik merk dat ik er nog even (snel) naar moet groeien dat hij misschien wel na de vakantie naar gr 3 gaat en ik niet meer mee naar binnen mag. (Ik had nog 1 jaar om binnen te komen en te zwaaien)

    Onze kleine knul is toch niet meer zo klein. Wat kan het in eens hard gaan.
    -
     
  7. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    R. is ook een beetje zo. Hij doet pas iets als hij zeker weet dat hij het kan en het ook goed is.
    Lopen deed hij met 16 maanden, ik denk dat hij het eerder had gekund, maar hij is gaan lopen en nooit dat wiebelige lopen gehad, gelijk hup goed lopen.
    Fietsen zonder zijwieltjes hetzelfde en van de juf hoor ik het ook. Hij kan rustig eerst rondkijken en als hij dan ziet hoe anderen dat klimrek op gaan, dat doet hij dat ook zo, maar eerst nadenken en dan pas doen zeg maar.

    Qua cijferbegrip is hij hier ontzettend ver voor, hij zegt bijv. 3 en 5 en 8 en 6 is 3586 en spreekt dan ook echt vijfendertighonderdzesentachtig uit zeg maar.
    Maar onlangs is uit de cito gebleken dat hij op andere vlakken geen onwijze voorsprong heeft, dus waarschijnlijk heeft hij straks nog wel voldoende uitdaging in groep 2.
    Vooral de concrete vakken is hij heel goed in, de feiten zeg maar.
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Betreft cijferbegrip is hij dan enorm ver! Fijn dat ze verwachten dat hij in gr 2 voldoende uitdaging zal hebben.

    Uk is meer van het doen en dan denken. Komt er vaker achter dat het niet zo'n slim plan is. Hij is best impulsief maar zoekt geen gevaar op ( tot nu toe niet in ieder geval). Als hij bedacht heeft dat hij alvast moey afspreken om mee buiten te spelen kan dat best in de kring wanneer juf bezig is. Achteraf gezien beseft hij dan dat het misschien toch niet zo handig was hahaha.
     
  9. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    @owly Dat gevoel herken ik wel.. Ook al zit mijn zoontje al sinds november in groep 3, toch vind ik het een "raar" idee dat hij na de zomervakantie naar groep 4 gaat. Ik denk dat ik dat misschien ook altijd wel wat zal blijven houden. Het is en blijft toch mijn kleine grote jongen tenslotte ;)

    En nog even een update.. Ik heb besloten het jaar maar uit te zingen, er gaat nu toch niks meer voor mijn zoontje gebeuren dat is wel duidelijk geworden. Het huiswerk op maat heeft hij 2x gekregen. Ze stonden met hun mond vol tanden toen bleek dat hij het heel goed had gedaan en vervolgens kreeg hij weken niks meer. Gisteren had hij het huiswerk dat de rest van de klas ook krijgt opeens weer mee naar huis. Zucht. Ze hebben geconstateerd dat hij qua (begrijpend) lezen minimaal op eind groep 4/begin groep 5 niveau zit. Leuk zo'n constatering maar als er verder niks gebeurt cq naar gehandeld wordt heb je ook niks aan die constatering of ben ik nou gek?! Aandachtspuntje voor komend schooljaar, sowieso.

    Ik heb zelf een pedagoge thuis gehad die mijn zoontje geobserveerd heeft, wat met hem gespeeld heeft en hem wat opdrachtjes heeft laten doen. Tot mijn grote verbazing rekent hij (correct) boven de 100 :confused: Dat wist ik zelf niet eens.. ik heb het hem ook nooit aangeboden natuurlijk. Nu dat de pedagoge hem wat sommetjes heeft laten doen waarbij de uitkomst boven de 100 ligt krijgt hij er geen genoeg van. Hij is helemaal in zijn element en bedenkt zelf ook sommen die hij dan uitrekent (en ik moet nakijken). Dus ook met rekenen heeft hij (alweer) een voorsprong.

    De pedagoge hamerde op het belang van het in de gaten houden van de executieve functies en dat zoontje uitgedaagd moet blijven worden om de juiste strategieën te ontwikkelen. Ze noemde dat ook de sociale vaardigheden belangrijk zijn om niet te vergeten.
    Dat is eigenlijk niks dat ik nog niet wist, maar ik ben blij dat ik haar heb laten komen. Het was voor mij toch een opluchting de bevestiging te krijgen dat er verder niks aan de hand lijkt te zijn met hem. Hij is gewoon erg pienter en heeft een voorsprong. Als hij niet genoeg uitgedaagd wordt gaat hij heel druk en/of vervelend gedrag vertonen, niks meer en niks minder. :)

    Ik ben heel benieuwd of de juf/IBer nog gaan vragen naar het bezoekje van de pedagoge. Ik verwacht tijdens het laatste gesprek van dit jaar (eind juni), als ze het niet straal vergeten zijn tenminste want ik heb echt het idee gekregen dat ze maar wat roepen en vervolgens is er stilte. :|
    Hoe dan ook, de meivakantie is nu een weekje voorbij en vooralsnog is het opstandige gedrag nog niet teruggekeerd en lijkt hij redelijk goed in zijn vel te zitten. We tellen samen af naar de zomervakantie :D Na de zomervakantie zien we wel weer verder. Het is duidelijk dat hij opnieuw zal starten met een voorsprong t.o.v. de rest en ik kan alleen maar hopen dat hij een juf of meester krijgt die bereid is mee te denken en ook e.e.a. in de praktijk kan brengen.
     
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    @zigzag

    Wat vreemd dat ze nu niet verder met hem gaan ondanks ze weten hoe ver hij is.

    Jemig wat kan hij ver komen met de grote getallen!! Fijn dat je zelf mag nakijken hahahahaha. Hopelijk doet uk dat straks niet want rekenen is niet mijn sterkste kant hahaha.

    Fijn dat de pedagoge met jullie mee heeft gekeken. Het drukke en opstandig gedrag herkennen wij helaas ook, hopelijk gaat dat de komende weken beter nu hij in gr 2 zit.

    Leuk dat jullie samen aan het aftellen zijn tot de grote vakantie. Als uitdaging voor op vakantie krijgt uk onze oude camera. Mooi klein ding alleen was de accu stuk en die hebben we vervangen. Tot onze verbazing doet hij het ook nog. Hij ziet ons vaak fotograferen en kan dan ook echt met ons mee doen.
     
  11. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    voor de kleintjes een testje. is zo leuk het verschil tussen 3 en 4 jarigen. naar mijn mening is het ook de basis van sociale vaardigheden. false belief test. leuk om thuis te gaan proberen.
     
  12. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    "A sophisticated ability to consider the subtleties of another’s mental states when acting in the world, theory of mind (ToM) is yet another defining characteristic of humans.104 Some have argued that certain linguistic (specifically, grammatical) representations are necessary for thinking about others’ minds.24,105 Indeed, some evidence seems to support this contention. First, linguistic abilities (including both syntax and understanding meanings of mental state verbs like “think” and “believe”) correlate with success on false belief tasks.106110 Furthermore, training children with no understanding of false beliefs on certain linguistic constructions allows them to pass the false-belief task"( je kunt dus een kind wel trainen om dat te kunnen doen, zegt de tekst, zonder t echt direct te snappen via eigen denken, maar doe dat thuis niet aub. in feite dit komt echt met de ontwikkeling van het kind, door bepaalde fysieke ontwikkelingen; waar men taal structuur en logica en executieve vaardigheden naast elkaar in zijn brein ontwikkelt. haast dus dit niet, niet nodig. ik heb het voor de leuk gedeeld)
     
  13. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.125
    2.852
    113
    Op verzoek van @zigzag heropend.
     
  14. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Hoe gaat het aan het einde van het schooljaar met de kinderen? Hier iig goed, veel beter dan vorig jaar. Volgend jaar maar naar een aantal middelbare scholen kijken.
     
  15. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier rustig op het front.
    Nog wel een klein ‘misverstandje’ gehad. Dochter mocht voor rekenen ‘rekentijgers’ gaan doen. Ze had er weken naar uitgekeken (eerst moest haar andere boek af of zoiets). De eerste paar weken kwam ze enthousiast thuis, tot ze opeens vertelde toch weer in het oude boek te moeten werken want de juf had dingen gevonden die nog niet af waren. Dus ik voor uitleg naar de ib-er. Want als rekentijgers enkel de beloning is voor hard werken, waarbij ze toch ook alles moet doen wat anderen ook doen... dat lijkt me niet heel eerlijk. Het was een foutje. De juf had het niet helemaal begrepen. Dus nu moet ze 1 som (geen idee hoe ik dat moet zien) doen die de rest van de klas ook doet (beetje binding houden met de klas) en daarna mag je gelijk rekentijgers gaan doen. Fiene blij.

    Thuis gaat het trouwens wel moeizaam. Madam heeft er echt soms zo’n grote bek op staan. Ze weet te goed dat ze slim is en denkt al dat ze bijna volwassen is. Pfffff
     
  16. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier gaat het niet lekker; dochter slaapt veel te weinig, is daardoor snel moe, snel geïrriteerd en zeurt over alles. Erg vermoeiend.

    Volgende week weer gesprek op school met ib en ambulant begeleider. Ik denk dat we ook verder gaan kijken richting iets van speltherapie. We hebben het idee dat er een hoop frustratie dwars zit die dochter niet goed weet te handelen. Want we blijven in hetzelfde cirkeltje ronddraaien.
     
  17. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Hier gaat het redelijk. Nu een heel jaar op de Leo bezig en Q is echt gegroeid. Wat had ze op bepaalde gebieden een achterstand opgelopen doordat ze eigenlijk nog nooit iets had gedaan op het regulier en bij lessen of toetsen van bijvoorbeeld spelling was ze vaak niet in de klas.
    In de klas speelt sociaal gezien wel behoorlijk veel. Daar trekt Q zich veel van aan en dat merk je weer in haar gedrag. We zijn 2 maanden geleden verhuisd, nu mag Q voortaan alleen naar school en terug. Dat had ze wel echt nodig, ze leeft zó op.

    Langzaam begin ik me toch ook wel een beetje ‘zorgen’ te maken over M. Van amper praten is ze in een paar maanden zó veel gaan praten, grammaticaal ook gewoon goed. En dingen die haar opvallen waar we heel erg van staan te kijken. Maar ook, ze tekent eigenlijk nog niet echt, maar begint wel steeds vaker te ‘krabbelen’ en zegt dan, ‘kijk mama (of papa, of M of Q) geschreven’. En bij het voorlezen is ze ook al echt geïnteresseerd in de letters, kan me niet herinneren dat Q dat op die leeftijd zo had. Verder gaat het vaak wel goed, maar is ze regelmatig weer erg gefrustreerd.
     
  18. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Hier gaat het zijn gangetje.
    Mijn dochter heeft kennis gemaakt met haar nieuwe groep op het VO, dat vond ze leuk en ze is aardig klaar met de basisschool.
    Mijn zoon gaat binnenkort proeflopen in een hb-groep op een andere school. Als alles goed gaat, dan gaat hij na de zomervakantie wisselen.
    Hij is ook zo klaar met zijn huidige school. De sfeer in de klas is slecht (vorig jaar had hij een andere groep). Vreselijk schooljaar met vervelende toestanden achter de rug.
    Ik hoop zo dat die andere school bevalt en het VO.
     
  19. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Was het bij jullie makkelijk om plaats in een hb-groep te krijgen? Hier in de omgeving zijn er zo veel wachtlijsten en eisen die gesteld worden..
    Welke extra vakken krijgen ze op de nieuwe school? Ik ben benieuwd hoe dat op andere scholen gaat.
     
  20. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    Nog maar twee weken school en dan is het al vakantie hier. De klassenindeling is vrijdag bekend geworden. Mijn haar ging zowat recht overeind staan toen ik hoorde dat de juf van groep 3 komend jaar groep 4 gaat draaien. Zoontje houdt dus dezelfde juf die geen idéé heeft van hoe en wat, afspraken niet nakomt, boos wordt op kinderen als ze een fout maken en 1,5e maand geleden naar mij wees toen ik aangaf dat het niet lekker loopt met zoontje. :eek: Zoals jullie misschien nog weten heb ik toen zelf een orthopedagoge thuis gehad om een hele middag te observeren. School heeft nooit meer gevraagd wat daar uit gekomen is. Ik heb toen zelf ook niet meer teruggekoppeld omdat ik dacht, einde van het jaar, volgend jaar frisse wind erdoor en kunnen we meteen aan de slag met de nieuwe leerkracht. :rolleyes:
    Ik ben ook niet benaderd voor een eindgesprek met de plusklasjuf en IB-er erbij. Valt me zwaar tegen na alles wat er afgelopen jaar is gebeurd. Ik heb morgen nog een gesprek met de pedagoge om haar take te horen over wat ik het best kan doen en of ik überhaupt nog wat moet doen nu zo op het eind van het jaar. Eerlijk, ik weet het even niet. Ik probeer het van de zonnige kant te bekijken: ik weet in ieder geval dat ik van die juf komend jaar niks hoef te verwachten en ik dus gelijk erboven op moet zitten en er een plan de campagne moet gaan komen.

    De juf had na bekendmaking aan de klas dat zij hun juf zou blijven gevraagd wie liever een andere juf had gewild. Twee keer raden wie zijn vinger toen heeft opgestoken en gezegd dat hij liever bij die en die juf had gewild :roflmao: Juist.
    Ik zal vast negatief klinken op het moment, als de emoties wat zakken zal ik ook de positieve dingen kunnen ontdekken hoop ik maar vooralsnog maak ik me zorgen over wat komend jaar gaat brengen.
     

Deel Deze Pagina