HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.976
    8.777
    113
    @zigzag wat naar dat hij nog seeds geen plusboek heeft, schandalig dat ze niet aan de afspraken houden. Zoals hij zelf ook zegt afspraak is afspraak.

    Ben benieuwd hoe de juf gaat reageren. Hij heeft goede vragen en is goed voorbereid, dus aan hem ligt het niet.

    Succes bij het gesprek!!
     
  2. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.377
    1.562
    113
    We starten een breed orthopedagogisch onderzoek, dat begint met die intelligentietest, maar er wordt ook gekeken naar andere zaken. Het zou me niks verbazen als hij ook een tik van de autistische molen heeft gekregen, zeg maar. Met behulp hiervan gaan we een plan van aanpak maken om het voor hem fijner te maken.

    Ik heb goede hoop dat school zich voor zijn welzijn zal inspannen. De IB'er denkt volgens mij al in de juiste richting, want één van de dingen die zij noemde is dat het belangrijk is dat hij leert om te leren. Doortoetsen is niet genoemd, bij ons krijgen de kleuters geen cito toetsen. Hij zit al een tijdje een paar uur per week in een apart groepje met letters en klei en andere materialen te werken, eigenlijk ook een vorm van verrijking denk ik, hoewel het niet zo wordt omschreven op school.
     
  3. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.377
    1.562
    113
    Die test is onderdeel van het brede onderzoek, zowel school als wij willen graag meer inzicht in hoe hij in elkaar zit. Maar ik ga inderdaad wel vragen wat ze van plan zijn om hem aan te bieden tijdens de leesles, want het duurt denk ik best nog even voordat het onderzoek is afgerond.

    Wat erg dat jij zo'n moeizame verstandhouding hebt met school, dat lijkt me zo vervelend! En dan die juf, nòg een jaar, is een andere groep geen optie?
     
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.976
    8.777
    113
    Wat fijn dat de ib'er goed mee denkt! Cito is ook niet nodig om een kleuter te beoordelen. Een mooi richtlijn voor twijfelaars. Vaak weten de leerkrachten toch al wat ze ongeveer score.

    Zou fijn zijn als ze na het onderzoek hem goed kunnen helpen!
     
  5. Meerkoet

    Meerkoet Actief lid

    13 jul 2018
    124
    65
    28
    Vrouw
    In de sloot
    We hebben een zoon van 3, hij heeft onlangs een intelligentieonderzoek gehad en blijkt begaafd te zijn.

    Zijn er dingen waar we op moeten letten met een schoolkeuze?
     
  6. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Fijn dat bij veel mensen de gesprekken lopen of vooruitzicht is op goede gesprekken na de vakantie.

    Over het versnellen, zelf ben ik daar niet voor. Tijdens de basisschoolleeftijd geeft het sociaal gezien vaak niet zo’n problemen, maar op het VO wel hoor ik regelmatig. Verschillende ouders met jongens vooral lopen er op het VO tegenaan dat versnelde kinderen sociaal gezien echt niet mee kunnen. Als je toch laat versnellen zou ik een overbruggingsjaar tussen groep 8 en de 1e echt overwegen (overal wordt zo’n jaar anders genoemd).
     
  7. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    En hoe begaafd blijkt hij te zijn? Als het goed is staan er in het rapport al een aantal dingen waar je op kan letten voor de toekomst. Bij scholen kun je navragen of ze een actief beleid hebben voor ‘begaafde’ kinderen.
     
  8. Meerkoet

    Meerkoet Actief lid

    13 jul 2018
    124
    65
    28
    Vrouw
    In de sloot
    verbaal iq 127
    Perfomaal iq 110
    Ati 129
    Tiq 123
     
  9. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Er zit best een groot verschil tussen verbaal en performaal. Hadden ze tips over hoe daar mee om te gaan? Ik dacht altijd dat je met zo’n verschil geen TIQ vast kon stellen, maar misschien bij deze leeftijd wel.

    Wat is er tijdens het eindgesprek besproken? Eventueel kun je jezelf ook aanmelden op Facebook bij een hb pagina van de regio. Daar kun je vaak ook gerichte tips en adviezen krijgen over scholen.
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    #1090 NiekeKris, 26 jun 2019
    Laatst bewerkt: 26 jun 2019
    Ze stellen het vaak wel vast, maar het is niet echt betrouwbaar, dat staat er vaak ook bij.
    (Mijn oudste heeft een verschil van bijna 30 punten tussen VIQ en PIQ en bij haar was ook een TIQ berekend.)

    Bij de nieuwste WISC bestaan VIQ en PIQ niet meer, maar werken ze met indexscores.


    Ik zou vooral op zoek gaan naar een school waar ze verder kijken dan hun neus lang is en waar ze flexibel zijn. Dus geen school waar ze zeggen dat kleuters enkel mogen spelen en dat leren ed pas vanaf groep 3 aan de orde is ed. Ook vind ik het zelf heel fijn als er op een school veel ruimte is voor 'andere dingen' en dan bedoel ik niet per sé een plusprogramma oid (ook dat kan heel star gehanteerd worden), maar dat zal afhankelijk zijn per kind. Mijn oudste zit nu bv. op een school waar ze een schooltuin hebben en veel met tekenen en knutselen, creatief schrijven en toneel ed doen. Voor haar werkt dat veel beter dan een school met een 'papieren plusprogramma in de schoolbankjes' (zoals de school waar ze eerst op zat).
     
  11. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    Wauw dat klinkt heel leuk! Ik denk dat mijn zoontje daar veel meer voor te porren is dan voor de doolhofwerkjes en woordzoekers e.d. die hij nu elke keer krijgt in de plusklas (want die doet hij thuis ook al als hij er zin in heeft). Het is jammer dat we helemaal in het zuiden wonen, ik heb altijd het idee dat er veel meer keus/aanbod is hoger in Nederland. De scholen hier bieden nagenoeg allemaal hetzelfde standaard pakket aan zeg maar :cool:
     
  12. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    Ik heb mijn zoontje laten vertellen met de juf. Dat wil zeggen.. de juf heeft meer gepraat want mijn zoontje klapte totaal dicht. Kroop zowat in me. Hij heeft zijn formulier laten zien en wel want antwoorden gekregen maar of hij daar nou blij mee was.. Het was een gesprek waar ik niks mee kon, maar dat had ik al wel verwacht omdat ik ook niet adequaat wou/kon reageren op alles omdat zoontje erbij zat. Ik wil hem niet onnodig belasten met dingen.

    Bij het zien van zijn antwoord op de vraag waar hij goed in was en wat hij makkelijk vond - rekenen - begon ze wat te lachen en ze zei dat hij dat dan ook maar eens moest laten zien. En pas als hij het 2 sterren rekenen plus het 3 sterren rekenen PLUS het levelwerk van de plusklas elke week makkelijk af krijgt dán krijgt hij het plusboek van rekenen. Uhm.... Ik word al moe bij het typen van al die extra taken bij wijze van spreken. Dit is ook niet hoe het afgesproken is. Het is toch belachelijk dat een kind eerst extra dit extra dat extra zus extra zo moet afkrijgen boven op het normale werk voordat hij de uitdaging krijgt die hij nodig heeft.

    Juf gaf aan dat hij vaak ondersteboven hangt op zijn stoel en zich niet concentreert waardoor ze hem vaak moet waarschuwen dus dat hij daardoor misschien het idee heeft dat hij het niet zo goed doet, maar dat hij alle "G's" op zijn rapport wel degelijk verdiend heeft door de daadwerkelijke opdrachten goed te doen.

    Verder nog wat lege opmerkingen over wat er misschien mogelijk zou zijn volgend jaar met het oog op groepsoverstijgend werken en dat hij dan misschien bij dat groepje kon áls er een groepje gevormd zou kunnen worden. En dat hij waarschijnlijk ook bij taal met nog een ander kindje gematcht kan worden die nu ook al taalwerk van een jaar hoger doet maar dat ze niks kan beloven want ze weet eigenlijk nog niks. Mijn zoontje heeft daar niks van gesnapt en heel eerlijk snapte ik die opmerkingen ook niet want ze kwamen uit de lucht vallen plus waren gebaseerd op niks afgaande op het aantal misschiens en waarschijnlijks. Waarom roep je zoiets allemaal denk ik dan en dan ook nog in het bijzijn van mijn zoontje?!

    Enfin, voor nu is het klaar. In de eerste week na de vakantie zal ik data doorkrijgen wanneer er een gesprek kan plaatsvinden met de nieuwe IB'er, de plusklasjuf en zijzelf.
     
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    Wij zijn er ook heel blij mee! En het mooie is, het is geen bijzondere school met een bijzonder pakket oid: het is een ‘gewone Jenaplanschool’. :)
     
    zigzag vindt dit leuk.
  14. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.336
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Vraagje: wordt er bij jullie een plan gemaakt voor het volgend schooljaar?
    Graag zou ik dingen vóór het begin van het nieuwe schooljaar gestructureerd en duidelijk willen hebben. En niet dat er eerst weer opnieuw gekeken gaan worden ‘hoe het gaat’. Had dit jaar het gevoel steeds achter de feiten aan te hobbelen.
    Maar ik weet niet wat gebruikelijk is en wil niet gelijk gaan ‘zeuren’.
     
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    Bij de jongste heb ik volgende week een gesprek over volgend schooljaar, daarin wordt besproken hoe de 'plusklas' volgend jaar wordt ingezet. En ik ga er ook vanuit dat alles mbt dit jaar wordt overgedragen aan de leerkracht van volgend jaar.

    Bij de oudste kijken we het volgend jaar wel aan, maar die blijft 4 dagen per week dezelfde juf houden, dus daar gaan we eigenlijk gewoon verder waar we dit jaar gebleven zijn.
     
  16. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    @zigzag wat vervelend dat de juf weer zo raar deed. Lijkt me niet dat je zoon zich veilig bij haar voelt.
    Woon je in Limburg of Brabant (omdat je schrijft helemaal het zuiden)?

    @merah hier wordt niet echt een concreet plan gemaakt voor volgend jaar, maar er is wel een warme overdracht met de docent van volgend jaar. De juf gaat aangeven waar Q nu extra uitdaging krijgt en dat ook zeker moet blijven krijgen, wat kleine leerdoelen zouden moeten zijn voor volgend schooljaar en waar ze van verwacht dat snel extra uitdaging nodig zal zijn.
    Ik ga er van uit dat dit zo overal wel gaat, maar misschien is dat voorbarig.
     
  17. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.976
    8.777
    113
    Nou mijn mond valt open!

    Ik snap dat je zoon niks kon zeggen, wil ook zeggen dat hij zich ook niet veilig voelt om zich te uiten.

    Betreft juf gaat er teveel mis. Natuurlijk hangt je zoon op zijn kop hij verveelt zich kapot!
     
  18. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Ik heb alvast met de leerkrachten van volgend jaar gesproken en begin volgend een gestructureerd plan bespreken voor mijn 2 jongsten. Komt trouwens geen IB er aan te pas, ik vind dat meestal alleen vertragend werken. Mijn oudste zoon gaat naar groep 5 en is door getoetst tot eind 6 en toen vond ik het wel mooi. Hij hoeft alleen nog even te toetsen of hij de stof van het blok kent, wat plus werk als hij het leuk vindt en dan verbreding verdieping via Acadin.

    Mijn jongste is wat lastiger, hij gaat naar groep 3 maar beheerst al, doet al groep 4 werk. Dus daar moeten we serieus gaan nadenken, ondanks dat ik er op tegen ben, hem een klas over te laten slaan. Hij zit wel in een combi 3-4 volgend jaar dus ze gaan hem in 2 klassen laten werken, dat is wel fijn.
     
  19. JChris

    JChris Actief lid

    22 feb 2015
    324
    66
    28
    Mag ik vragen met welk instrument hij getest is? En wat de beweegredenen waren hem te laten onderzoeken?
     
  20. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    met 3 jaar oud is dat normaal.veel puzzelen bouwen knikkerbaan etc
     

Deel Deze Pagina