HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    #101 NiekeKris, 24 jul 2018
    Laatst bewerkt: 24 jul 2018
    belize, ik denk dat niemand de aandacht meer krijgt die hij of zij nodig heeft. De kinderen die vroeger in het so/sbo terecht zouden komen in (heel) veel gevallen al helemaal niet.

    En ik ben, net als velen hier, denk ik, zeer benieuwd naar de nieuwe gegevens, maar zolang ik ze niet heb, heb ik ze niet en kan ik er dus niets mee. (Daarnaast verandert het de praktijk met mijn eigen kinderen helaas alsnog niet.)
     
    Roanna en belize vinden dit leuk.
  2. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    oo dubbel geplaatst
    ja dat is het! alles moet aangepast worden aan mijn zoon! dat wil ik. wow! wat een goed idee! maar waarom zeg ik dat niet zo duidelijk de hele tijd? ja, pas onderwijs aan mijn kindje en nederland will be great again!
     
  3. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dat is dus echt zo helaas. je weet het ook van binnen uit. wat een ellende bij elkaar. De juf deed echt haar best dit jaar, en mijn zoon (met gemeten kennis met 7 jaar oud= middelbare school klas2 bij meerdere vakken, inc rekenen=dus zeker een uitzondering) is in de groep echt geen problematisch kind dat haar veel tijd kost (tenzij hij gepest wordt door gr8ters) maar wat de juf in de groep allemaal had. Ik dacht dat zij overspannen zou raken vanwege werkdruk.
     
  4. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    in mijn zoons groep zijn er 2 kindjes zoals jij hier beschrijft. wat een zonde!
    zoon maakte het wel allemaal af. de juf wist dat hij het kon zonder instructie. dat is wat ze aan mij zei. een soort van 'Hij even n paar weken zelf bezig zijn' want ze had dus problematische kinderen die urgent moesten leren leren. maar die 2 vriendjes van zoontje, tja zover kwam ze niet en die halen nog steeds 1-1+ jes. dus...
     
  5. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zoontje is dus nog jong, hij doet nog wel wat de juf zegt. in de groep zijn er 9-10 jarige slimme kinderen die het echt zat zijn en niets meer willen uitvoeren.
     
  6. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    Duidelijk verhaal. Ik zal dan net andere ervaringen hebben opgedaan.
     
  7. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    :rolleyes:
    ik lees in jouw posts een heleboel commentaar op het onderwijs en tussen de regels door veel frustratie. Als ik dan lees dat jouw eigen kind zo uitzonderlijk hoogbegaafd is dat minstens twee keer versnellen noodzakelijk is (geweest) dan snap ik wel waar die frustratie vandaan komt. Maar het is wel belangrijk alles reeel te blijven bekijken en niet alleen vanuit je eigen perspectief.
     
    Roanna, Kiwi25, pluk en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    Mooi verwoord ;)
     
  9. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Inderdaad. De hoge uitzonderingen is een systeem niet op gemaakt en dan moet je het treffen.
    Mijn oudste dochter is ook 2x een jaar versneld en doet nu nog een extra jaar op de basisschool omdat ze emotioneel nog niet toe is aan het VO. Maar zij zit op voltijds hb onderwijs en dan nog wel een waar ze heel veel individuele aandacht kunnen geven. Het regulier hier ging echt niet.
     
    Angel1980 vindt dit leuk.
  10. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dat gaat op voor alle leerlingen!
    Ten opzichte van 15 tot 20 jaar geleden dalen zowel de reken- als de leesprestaties van basisschoolleerlingen. Met name het aandeel leerlingen dat op een hoog of geavanceerd niveau leest of rekent loopt terug. In internationaal perspectief raakt Nederland zijn (sub)toppositie kwijt. (citaat van onderwijsinspectie.nl).

    Misschien wel omdat ouders steeds meer oplossingen van school verwachten, en minder aan de kinderen zelf overlaten. Intelligente kinderen mogen vooral niet falen, right?
     
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    #111 NiekeKris, 24 jul 2018
    Laatst bewerkt: 24 jul 2018
    Ik had het niet over de ellende en de hoeveelheid kinderen die aandacht vragen, mijn reactie ging over dat die kinderen ook niet de aandacht krijgen die ze nodig hebben. Ze krijgen misschien aandacht door hun gedrag, maar dat is niet de aandacht die ze nodig hebben. En het gedrag is over het algemeen ook een reactie op het niet krijgen van de juiste aandacht/begeleiding. De ouders van die kinderen zouden willen dat hun kind eens ‘gewoon’ deed wat de juf zegt, hoewel dat ook niet altijd alleen maar positief is natuurlijk, maar het scheelt wel heel veel gedoe.
     
  12. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja ik heb het verslag gelezen. het gaat dus over het algemeen steeds slechter.
    over falen hebben we met 4 jaar oud gehoord. kun je nagaan; uw kind is onderpresteerder zeggen ze, hij is net 4 jaar geworden net op school maar presteert hij niet naar behoren. ik schrok een beetje eerlijk gezegd, hoezo onderpresteren van 4 jarige? inderdaad school wilt van zo een kind echt een groot succes maken. het wel aangepakt toen, die faalangst omdat men zei dat het heel ernstig kon worden als hij ouder is.
     
  13. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    kun je meer hierover vertellen?
     
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Wat wil je weten?
     
  15. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ::))) tussen de regels door lezen doe je echt niet zo goed.
     
  16. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    Dan vraag ik mij wel af wat de reden is van al die negatieve uitspraken over het onderwijs....
     
  17. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    'gewoon doen wat de juf zegt'. want ik leerde dat als de eerste aan mijn zoon. luister goed naar de juf, doe wat de juf zegt, maakt werkjes af, ook als het saai is, ook als je denkt dat je het al weet etc.
     
  18. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    de cijfers!
     
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Ik begrijp je niet helemaal, geloof ik, wat wil je daar over weten dan?

    Het zou geweldig zijn als kinderen kleine machientjes waren die altijd precies deden wat je ze als ouder meegeeft en van ze vraagt ed.
     
  20. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    Ik merk dat ik je ook niet meer volg, het wordt wat warrig... En ik lees ook tussen de regels door veel frustrstie. Niet erg en misschien zelfs begrijpelijk, maar jouw berichten in dit topic komen boos en gefrustreerd over.
     

Deel Deze Pagina