HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.967
    8.771
    113
    Nee geen code, je kan zo op de website kijken. Zal zo even zoeken.

    Heb geen ervaring met TOS maar ik zou de spullen niet verstoppen want dan creëer je denk ik een probleem voor de jongste. Dat hij apart is en niet mag zijn hoe hij is.
    Uitleggen dat niet iedereen het zelfde leert met dezelfde tempo. Iedereen heeft zijn eigen talenten.
    Zou zonde zijn dat hij dat zou moeten verstoppen.
     
    Jo79 vindt dit leuk.
  2. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik zou het geen probleem vinden. als je je aandacht eerlijk verdeelt met passende activiteiten voor je beide kinderen.
     
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.967
    8.771
    113
  4. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dus niks proberen te verstoppen;
     
  5. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.963
    7.892
    113
    Vrouw
    Bedankt! Ik ga zo even kijken hoe dat in elkaar zit. Dan heb ik er een beeld bij.

    Dat probeer ik tot nu toe. Mijn oudste is goed met cijfers en ruimtelijk inzicht. Met beide jongens doe ik zoveel mogelijk waar ze goed in zijn.

    Van de week hadden we de intake voor het tos onderzoek. Ik probeer het zo licht mogelijk voor hem te maken. Alles van de positieve kant te brengen. Maar sinds dien wil hij bijna niet meer praten.
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.910
    3.328
    113
    Hoe kun je zien op wat voor niveau je kind zit dan?
    En wat voor kwaad kan het om te leren lezen?
     
  7. Jet2018

    Jet2018 Niet meer actief


    Als school hiervoor de mogelijkheid biedt zou ik dat dan zeker met beide handen aangrijpen.
     
  8. Jet2018

    Jet2018 Niet meer actief


    (Nog niet verder gelezen in het topic)

    Heb je de juf nadien nog gesproken? Lijkt me een goede opening voor een gesprek aangezien zij hem heeft gehoord en jij haar.
     
  9. Jet2018

    Jet2018 Niet meer actief


    Herkenbaar.
    Maar probeer het ze maar eens aan het verstand te krijgen dat die motivatie pas komt wanneer er voldoende aanbod/uitdaging is.

    Onze zoon kreeg pluswerk als hij zijn taken af had. Bijna nooit dus, want hij was niet vooruit te branden.
    En als hij fouten maakte in het pluswerk, moest hij weer het reguliere werk gaan doen met de rest van de klas. Weg motivatie.
     
  10. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Waarom geen D? Even nagevraagd bij zoon maar in groep 8 lezen een paar kinderen D.
     
  11. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    bij zijn groep nog niemand D, instructie bij C is al heel moeilijk om in te plannen(vaak heeft de juf geen tijd) en als 1 leerling d leest dan moet hij dat volledig alleen doen. Maar ik weet niet hoe het verder zal gaan. even een vraag: Vind je niet dat zo een verschil met je eigen groep problemen geeft bij cito? want je denkt dan bij de toets dat de vragen niet zo vanzelfsprekend en makkelijk zouden moeten zijn omdat je dat niet gevend bent.
     
  12. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    Dit vind ik zelf een heel fijn overzicht, opgesteld door Stijn Smeets van de Universiteit van Leuven:
    De onderstaande eigenschappen zijn gekoppeld aan de cognitie en liggen bij hoogbegaafde leerlingen dus BOVEN leeftijdsniveau:

    • Intellectuele vaardigheden
    • Kennis
    • Spel complexiteit
    • Spel interesse
    • Concepten van vriendschap
    • Humor
    • Woordenschat
    • Moreel redeneren
    • Bewustzijn van de wereld
    • Sociale cognitie
    • Mentale leeftijdsgenoten
    Op leeftijdsniveau
    En nu de volgende stap. Hieronder volgen namelijk de eigenschappen die niet gekoppeld zijn aan de cognitie en voor hoogbegaafde leerlingen dus gewoon OP leeftijdsniveau liggen:

    • Grootte
    • Motorische coördinatie
    • Handschrift
    • Functionele levensvaardigheden
    • Start puberteit
    • Emotionele behoeften
    • Emotionele regulatie
    • Gezond verstand
    • Sociale tact
    Hieruit blijkt duidelijk de asynchrone ontwikkeling, hetgeen moeilijkheden kan opleveren in de benadering van hoogbegaafde kinderen.

     
    belize vindt dit leuk.
  13. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dat is heel erg moeilijk voor een ouder om te bepalen. je hebt natuurlijk ontwikkelingstesten etc bij de psychologen en juffen weten daar ook natuurlijk wat van. men kijkt vooral wat een kind kan natekenen bij hele jonge kinderen. maar dat is ook niet definitief. onderscheiden van klanken bij het horen komt ook met de ontwikkelingsjaren. abstractie en terug kunnen denken in een abstracte wereld met stappen etc. je vraag is dus een hele moeilijke vraag. maar dat het kind zelf wilt leren lezen is dus niet bepalend. want het kind weet nog niet wat hij wilt, wat hij vraagt, wanneer hij zegt dat hij wilt leren lezen.

    sommige kinderen kunnen het heel jong aan, vanwege hun eigen ontwikkeling. 'Als het kind rijp is dan duurt het ongeveer 40uur om te leren lezen. wanneer het niet opschiet en niet zo snel gaat dan heb je een kind dat nog niet klaar ervoor is.' zegt men in het algemeen.maar ja, wat moet je hiermee?

    maar goed, leesonderwijs als je daarmee te vroeg begint kan inderdaad leeshandicaps veroorzaken. omdat het kind compenseert als hij de nodige capaciteit nog niet ontwikkeld heeft.

    deze meneer is dus er tegen dat men naar de kalenderleeftijd kijkt bij leesonderwijs. elk kind is anders. je kunt via zijn naam veel onderzoek etc op internet vinden die hierover gaan. auditief onderwijs kan heel vroeg(voorlezen etc) maar leestekens met klank binden -dus ook een geschreven woord met de sound van het woord binden- komt met een ontwikkelingsfase. het is echt een ingewikkeld onderwerp. met veel discussie en ruzie, al jaren.
    omdat mijn zoon heel vroeg begon moest ik heel veel lezen over dit onderwerp. Ik wil echt niet weer terug in die discussie. ik kan je wel boeken adviseren, maar die zijn op academisch niveau. (saai?) en elk jaar komen er nieuwe gegevens, analyses en ideeen bij. Dus altijd de allerlaatste edities kopen. maar goed, luister naar deze meneer en google zijn werk en natuurlijk ook de kritiek over zijn werk etc(hij was dus de meneer die heftig tegen de kleuter citos was, hij bewees wel zijn gelijk)

     
    Zonnestralen en Fristi2012 vinden dit leuk.
  14. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
  15. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.593
    3.483
    113
    Grappig, die vergelijking met pan en theelepeltje in het filmpje. Zo vroeg mijn zus toen ik klein was of ik 5 cent of een dubbeltje wou. Ik koos dan het 5 cent muntje, omdat dat groter was en ik dacht dat het daarom automatisch meer waard was. En ik weet ook dat op een gegeven moment het besef kwam dat ik dus beter het dubbeltje kon kiezen, want dit geintje haalde ze om de zoveel tijd met me uit.
    Blijkbaar zat ik dus toen in een andere ontwikkelingsfase.
     
  16. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ;))) prachtig met 'gezond verstand!' dat heeft ze lachend op geschreven denk ik!
     
  17. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    :))) geld is een andere zaak hoor!
     
  18. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    en ja voor sommige kinderen 10 cent is meer geld dan 1 euro:)) omdat ze naar het getal kijken en nog niet kunnen lezen wat een eurocent is!
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  19. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik moest ooit aan zoontje uitleggen wat het verschil was tussen eurocent en euro..
     
  20. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.593
    3.483
    113
    Ik denk dat het net zo werkt. Hij vroeg welk woord langer was, pan of theelepeltje en ze antwoordden allemaal pan. Gewoon omdat ze dat bij groot aan het onderwerp denken en niet aan de grootte van het woord.

    Hier wou mijn dochter zelf lezen, is 2 weken voor de zomervakantie naar de bibliotheekmedewerkster gegaan, zei dat ze wou leren lezen, kreeg een stapeltje boeken mee die ze samen hebben uitgezocht en ze ging er helemaal zelf mee aan de slag.
    Op school had ze wel wat letters opgevangen en verder vroeg ze de eerste keren hoe je een e met een u erachter uitsprak of sch enz. en tegen het einde van de zomervakantie las ze goed. Nu nog een boekenwurm.

    Voor die tijd liep de juf te klagen over dat ze geen woorden kon maken van losse letters en ze zei dat ik daarmee thuis aan de slag moest. Ze was kleuter en op die leeftijd had ze nog helemaal niet hoeven kunnen lezen, dus ik heb er niets mee gedaan. En het kwam gewoon gewoon vanzelf goed in haar tempo.
     

Deel Deze Pagina