HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.595
    3.483
    113
    Mijn zoon ging de juf wel eerder leren lezen, omdat er dan meer mogelijkheden met levelwerk waren vond ze. Die kon wel lezen met vier, maar vond er niets aan. Hij heeft er zelfs jaren een hekel aan gehad (al bleek hij ook niet goed van dichtbij te zien) en pas sinds afgelopen jaar leest hij nu soms uit zichzelf een boek, anders dan de Waanzinnige Boomhut.
    Achteraf gezien denk ik dat de juf hem net als mijn dochter het in zijn eigen tempo had moeten laten doen, dan was het vast ook goed gekomen.

    Overigens heeft ze wel dyslexie, maar vooral spelling is een probleem.
    Bij mijn zoon is dat nog twijfelachtig, hij heeft ook slecht taalonderwijs gehad en de hele groep had lage resultaten, dus daar kan het ook aan liggen.
    Mijn man heeft ook dyslexie, dus het zit in de familie.
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.507
    8.358
    113
    Ik denk ook dat zowel het voorbeeld van pan/theelepeltje als de 5 cent/10 cent te maken hebben met de cognitieve ontwikkeling (concreet en formeel denken) van kinderen. Kinderen in het pre-operationele stadium zijn volledig gebonden aan de directe waarneming. Ze kunnen wel op verschillende voorwerpen letten, maar niet op meerdere eigenschappen van die voorwerpen tegelijkertijd. Dit geldt bv. ook als je van iets (bv. steentjes of muntjes) twee rijen (van evenveel) voorwerpen onder elkaar neerlegt, waarbij bij een rij de voorwerpen dicht bij elkaar liggen en bij de ander verder uit elkaar, waardoor de ene rij langer is dan de andere rij. Als je dan vraagt waar er meer liggen, dan wijzen kinderen in die fase de langere rij aan. En als je een glas vloeistof in een breder glas giet, waardoor de vloeistof lager komt te staan, denken kinderen in die fase dat het minder is dan dezelfde hoeveelheid vloeistof in een smal glas. Kinderen in het concreet-operationele stadium, begrijpen dit principe wel.

    Soms kunnen kinderen iets dus gewoon echt nog niet, omdat ze er gezien de ontwikkeling van hun hersenen nog niet aan toe zijn en 'opeens' kunnen ze het dan soms wel. Bij het lezen zag ik dat bij de oudste ook. Die heeft heel lang echt niet begrepen hoe het plakken van die letters werkte, ze kon bv. ook geen woordjes maken van klanken die een ander achter elkaar zei. Maar opeens had ze het door en toen kon ze ook meteen lezen.
     
  3. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    even serieus; het gaat bij de vraag om of een klank(woord dus) in het denken van het kind een beeld oproept dat abstract is als een symbool. bij de kleuter staat de klank voor een beeld dat concreet is, niet dus voor de symbolen die de klank weergeven in het schrift. dus een 'woord' is nog niet een 'woord' in zijn denken als een element van de taal. 'pan' is in zijn denken nog een object. dat is taalontwikkeling. (niet naar de kalender leeftijd kijken natuurlijk)
    dat de kleuters concreet denken is natuurlijk heel herkenbaar ook bij jouw voorbeeld.maar ze wisselen enorm elke dag kan anders zijn. formatie is nog niet vast.

    bij morel denken heb je ook voorbeelden. of de fase al er is.
    8 jarigen krijgen de vraag met een tekeningen.

    1-een kindje mag van zijn vader bij zijn bureau iets doen en ze laat per ongeluk het ink flesje vallen en er komt een groot vlekje.
    2-ander kind zonder toestemming, bij haar vaders bureau iets aan het doen en ink flesje valt per ongeluk maar een heel klein vlekje.
    de vraag is welk kind is meest schuldig? wie moet groter straf krijgen?

    ze kiezen voor het groot ink vlekje. groot vlekje grote schuld. groter straf.
    met 12 jaar is het heel anders! (mijn de's en het's, pff)
     
  4. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    in level werk kist zijn er zoveel dingen die je zonder lezen kunt doen. maar je moet wel een apart levelwerk juf hebben om die aan te kunnen bieden. instructie geven en de kindjes onthouden het wel hoor. wat erg zeg.
     
  5. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    je moet dus je taalontwikkeling OK hebben om daarna naar de symbolen voor de taal te kunnen overgaan. een woord onderscheiden van het object waar het woord voor staat. een woord is dus nog een 'klank'. maar is dat een element van de taal of element concept in de werkelijke wereld? daar gaat het dus om bij het voorbeeld. (behalve dus dingen zoals GOD)

    hier heb je hebt dus 3 hoek(zoals bij filosofie) woord=idee/beeld=object . wat je hoort; dus een woord, moet je als een element van de taal kunnen zien, ervaren, niet dus als een directe verwijzing naar een object buiten de taal, die je in de werkelijkheid kun aanwijzen.(een woord kun je ook in een geschreven taal aanwijzen. maar daar maak je in logica een onderscheid tussen 'noemen' en 'gebruiken'.)
    als deze ontwikkeling in orde is kun je overgaan naar symbolische systemen. dat element van de taal, ipv klanken, met tekens leren weergeven, en de klanken daarmee kunnen gebruiken als tussenstap en andersom dus 'lezen'. dat is een van de eisen, er is nog meer.

    voorbeeld voor noemen en gebruiken:
    'rood' is zwart (dat is waar=want tussen hakjes geschreven, en ik gebruik zwart ink, ik noem het woord 'rood'. het woord dat ik opschreef is wel zwart)
    rood is zwart (dat is onwaar=want rood en zwart zijn verschillende kleuren, ik gebruik hier het woord rood verwijzend naar de kleur rood, de kleur van de ink dat ik gebruik is niet relevant)
     
  6. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    maandag ochtend bezigheid dames. mijn excuses als het niet duidelijk genoeg is.
     
  7. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mijn 6 jarige heeft vandaag haar iq test. Vind het best spannend.
    Hoop zo dat het niet ‘gewoon’ 110 is of zo.
    Niet dat dat niet goed genoeg is, maar heb best lopen leuren voor extra uitdaging voor haar op school. Beetje bang dat ik straks voor gek sta denk ik :)
     
    Jet2018 en belize vinden dit leuk.
  8. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.595
    3.483
    113
    Ik kan je niet altijd volgen nee, maar prima toch, soms pik ik wat mee.

    @merah, spannend, welke test doet ze?
     
    belize vindt dit leuk.
  9. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dat is ook hoe je het moet lezen:)) ik gaf wel een mooi link vind ik zelf.
     
  10. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    merah: jij een heelee andere zorgen vandaag! sterkte en succes!
    voor ons geval; de juffen keken echt nooit naar de uitslagen voor de verrijking. OOK niet wat de vorige juf opschreef. 'IK wil het zelf in de klas zien' zeggen ze altijd. ze kijken vaak wel wat het kind niet kan, op het papier. omdat zoontje jong oogt was het altijd weken lang wachten totdat de juf in de klas genoeg bewijzen verzamelde voor de uitdaging. hij lijkt gewoon echt niet zo verder,als hij niet praat, omdat hij ook hele rustige jongen is. verlegen en zo, wil niet opvallen. lijkt erg jong. hij moest altijd op de gewone wegen in klas laten zien, aan de juf. dit jaar gaat het anders. want hij komt zelf voor zichzelf op, vanaf 2de helft van gr7.
     
  11. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.333
    113
    Ik denk dat er wel wat van snap, niet alles, maar het grootste deel wel.

    Alleen ik blijf het lastig vinden om te bepalen of we er goed aan doen hem nu te helpen met wat hij wil of niet.
    Vragen een tekening te maken heeft weinig nut, hij wil niet tekenen, denkt dat hij het niet kan, dus wil niet meer dan wat strepen en cirkels tekenen.
    Z’n naam tekent hij wel zo goed als.

    Met het lezen is hij in een week tijd van losse letters noemen naar letters fonetisch benoemen naar hakken en plakken gegaan. Woorden als kip, tok, vos, hok, hen, haan, hark, trog en een boel meer (boerderijboekje) gaan helemaal zelf hakkend en plakkend.
    Ook is z’n letterbegrip enorm gegroeid. Als ik vorige week vroeg noem eens een woord met de T kon hij het niet, nu noemt hij zo meerdere woorden op. Ik heb het idee dat hij opeens snapt dat woorden uit letters/klanken bestaan.
     
  12. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    het is gewoon moeilijk om als een ouder met zekerheid te bepalen of wat je doet goed is of slecht. bij alles gaat dat zo. jij doet je best, je informeer jezelf, je praat met de deskundigen, met andere ouders etc en je doet wat je denkt dat het beste is voor je kind. die onzekerheid is soms erg zwaar. maar het hoort bij ouderschap. en wanneer je kind zich anders ontwikkelt (of heel anders reageert)dan gemiddeld kun je alles weer in prullenbak gooien. best moeilijk.niemand is de perfecte moeder. vergeet gewoon niet dat jij de moeder bent(niet de juf), dus bron voor begrip, geduld, liefde, warmte, veiligheid voor je kind. de rest komt wel goed.
     
    Zonnestralen en Fristi2012 vinden dit leuk.
  13. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.595
    3.483
    113
    Hier hebben ze helaas ook weinig tot niets gedaan met uitslagen en de adviezen in het bijbehorende rapport.
    Ook niet met het handelingsplan. En dan een ib-er niet eens bleek opgeleid of wat dan ook voor dat werk. Ze was al begonnen en is later pas de aanvullende opleiding gaan doen. Die vrouw wist ten eerste niet waar ze mee bezig was en ten tweede kwam ze geen afspraak na en controleerde ook niet of leraren hun afspraken nakwamen.
    Vanaf groep 3 bijna elk jaar van voor af aan weer overal achteraan moeten zitten.
    Bij mijn dochter net zo.
     
    belize vindt dit leuk.
  14. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    De WISC-V
     
    Jo79 vindt dit leuk.
  15. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.967
    7.895
    113
    Vrouw
    Succes. Wanneer krijgen jullie de uitslag?
    Mijn oudste krijgt binnenkort een iq test vanwege zijn TOS onderzoek. Ik snap dat je het spannend vind. Ik vind het nu al spannend en ik moet de datum nog krijgen.
     
  16. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat weet ik eerlijk gezegd niet, want er zit ook een observatie aan vast en daar zal wel een verslagje van geschreven worden. Bij mijn oudste was het er wel een week na de laatste observatie.
     
  17. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.967
    7.895
    113
    Vrouw
    Hoe lang en in watvoor setting observeren ze?
     
  18. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Bij de oudste was de hulpvraag anders. Zij heeft de iq test en observatie gehad ivm vermoeden ASS. Dit alles was op lokatie van Dr Bosman (1 van de vestigingen) en de observaties waren meer spel-gericht. Dit was 2x een uur.
    Mijn middelste van mijn middelste is echt bedoeld om te kijken hoe ze haar voldoende uitdaging kunnen bieden op school en of ze daar goed in haar vel zit. Observatie is ook op school. Bv bij een samenwerk-opdracht, om te kijken hoe ze daarin anticipeert. Hoe lang het zal zijn weet ik niet. Ze heeft in een kleuterklas ook ooit een observatie gehad en dat was iets van 2 uur.
     
  19. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Lekker dan... Kom ik thuis uit Mn werk, barst Mn dochter in huilen uit.
    Er was vandaag helemaal niemand geweest voor haar. Geen observatie, geen IQ test. En haar zus had juist verteld dat zo’n test ‘heeeeeel leuk’ is, dus ze heeft echt het gevoel dat ze een ‘uitje’ heeft gemist. Ze was blijkbaar ook niet zo assertief geweest om de juf te vragen (ik had verder ook niet van de hoed en de rand verteld en ook niet hoe laat).
    Beetje frustrerend
     
  20. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.333
    113
    @merah wat balen zeg!
    Dat schiet ook niet op.
    Wel fijn dat ze er positief naar keek trouwens.
     

Deel Deze Pagina