HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Ja ik weet dat er (HB) kinderen zijn die veel vragen over allerlei onderwerpen, dat zou ik ook soms ook wel leuk vinden. Hij vind auto's bijvoorbeeld erg leuk, kent veel automerken en speelt veel met auto's, maar er komen niet echt vragen waarin hij verdieping zoekt in hoe auto's zijn gemaakt bijvoorbeeld.
    Hier heb ik het idee dat de vragen toch wat anders zijn. Hij kijkt bijv. veel op de verjaardagskalender en vroeg van de week, wie is er op 30 oktober jarig? Ik zeg dan is (mijn) opa jarig. Gaan we daar dan heen op 30 oktober? Ik zeg nee, op 30 oktober zit jij op school, we gaan op de zaterdag daarna. Wanneer is dat dan? Dat is op 2 november. Is opa dan op 2 november echt jarig of op 30 oktober? Dan leg ik hem uit dat mensen op de dag jarig zijn, maar dat ze het soms een andere dag vieren omdat ze anders moeten werken bijv. Maar zulk soort vragen stelt hij dan bij elke verjaardag die op de kalender staat, al die data's moet hij (van zichzelf) ook onthouden en komt daar in de dagen die volgen steeds op terug.
    Alles moet bij hem ook gelijk en eerlijk gaan, als z'n zusje gisteren de voordeur open mocht doen voor we naar school gingen dan mag hij het vandaag doen. Hij vraagt bijvoorbeeld, spreken we dan nu af dat M. eerst iets op de tv mag uitkiezen en dan ik en dan de volgende dag moet dat weer omgewisseld. Ik ga daar uiteraard niet altijd in mee hoor, maar om even aan te geven wat hem de hele dag bezig houd.
    Verder zoals @owly beschreef, ook weer veel waarom.

    Gastouder heeft inderdaad ook wel eens gevraagd, hoe doe jij dat toch? 's Morgens als hij om 6.30 binnenstapt begint hij al gelijk te kletsen en te vragen. Heb haar gezegd dat ze ook op bepaalde momenten ook gewoon mag zeggen dat hij nu even stil moet zijn en z'n vragen moet bewaren tot over een kwartiertje bijv.
    Ik merk dat ik het vooral nog erg vermoeiend vind, i.p.v. leuk. :oops:
     
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Hier ook hoor, voornamelijk vermoeiend. Hij heeft ook geen interesse in 1 specifiek ding waar hij over door gaat. Vanaf een jaar of 1.5 kwam de interesse in de maan en nu met 5 wil hij nog steeds astronaut worden.

    Zijn interessegebied is heel groot en alles is wel interessant om te bekijken of ontdekken.
     
  3. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.920
    661
    113
    Vrouw
    Hier ook zo.. er komt soms nog net geen stoom uit mijn oren.
     
    Olifantje1991 en owly vinden dit leuk.
  4. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Is het niet zo dat ieder kind zo'n fase heeft. Die van mij (niet hb) heeft momenteel bijvoorbeeld iets met aantallen. Hoeveel stroom - blaadjes- grassprieten - bomen - koeien zijn er op de wereld? Wat is de meest voorkomende boom op de wereld? Dat soort dingen waar ik geen antwoord op kan geven, maar wat wel elke keer terug blijft komen.
     
  5. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik herken het dan weer niet.
    Mijn middelste zuigt alle aangeboden kennis als een spons op, maar verder hobbelt ze gewoon onbezorgd door het leven. :)
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    @merah fijn dat ze onbezorgd door het leven gaat.

    Dat is voor ons juist weer niet herkenbaar, ging het maar even onbezorgd. Vandaag gesprek dus ik hoop op meer duidelijkheid hoe hij er nu voor staat en wat het plan is. Gelijk weer buikpijn zodra ik er aan denk.
     
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Sterkte vandaag Owly!

    Na zoveel jaar en vooral afgelopen jaar wat echt vreselijk was, ben ik zo blij dat het goed gaat op zijn nieuwe school. Het is niet om de hoek, maar tot nu toe is het het echt waard.
     
  8. teuntje83

    teuntje83 Fanatiek lid

    11 nov 2015
    1.891
    82
    48
    Hallo allemaal,
    Ik ben nieuw in dit topic.
    Ik weet niet wat er allemaal besproken is, want ik vond 69 pagina's lezen iets te veel ;)
    Waarom ik mee wil praten?
    Omdat mijn zoontje, van net 6, binnenkort getest gaat woorden op HB. Het precieze weet ik er nog niet van.
    Mijn vraag aan de moeders(/vaders?) van HB kinderen is, waardoor merkte je, of dacht je, dat jouw kind mogelijk HB is?
     
  9. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nou ja, er is zeker wel zorg hoor. Gelukkig krijgen we binnenkort weer een gesprek zodat ze hopelijk wat meer onderwijs op maat gaat krijgen. Juist omdat Fiene weinig voor problemen zorgt maakt het dat school een beetje op z’n gat blijft zitten heb ik het idee.
     
  10. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Vanmiddag het kennismakingsgesprek gehad met de 2 juffen van de plus klas waar onze dochter (na de herfstvakantie) naar toe mag/gaat. Ben zo benieuwd en vond/vind het eigenlijk meteen al jammer dat het maar 1 middag in de week gaat zijn. Aan de andere kant ook weer heel goed dat school dit op gaat zetten.

    Ze gaan de middag beginnen met een stelling waarover ze gaan discussiëren. Daarna volgt een half uur Spaanse les (hier zullen ze ook huiswerk van meekrijgen) en daarna volgt er een opdracht waarin juist het samenwerken centraal staat. Ook krijgt ze van deze klas een apart rapport . Zelf is ze helemaal blij (kon vannacht door de zenuwen al moeilijk slapen), vind het alleen jammer dat ze dus niet weet bij wie ze allemaal in de klas komt. Het zullen wel allemaal kinderen uit de boven bouw zijn (groep 6,7,8) maar wel van 3 verschillende scholen. (in totaal geloof ik 15 kinderen)
     
    owly en Fristi2012 vinden dit leuk.
  11. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Worden jullie kinderen wel eens geconfronteerd met jaloezie van andere kinderen omdat ze naar de/een plus klas gaan?


    Toen mijn dochter te horen kreeg dat ze er naar toe mocht zei ze meteen dat hoeft niet iedereen te weten. Helemaal prima.
    Vanmorgen haalde ik haar op van school om naar het kennismakingsgesprek te gaan en nadien ging ze weer terug naar haar school/klas om de ochtend af te maken.

    Uiteraard was dit bij klasgenoten opgevallen en sommigen hadden gevraagd waar ze naar toe was geweest. Bij 1 klasgenoot is dit schijnbaar verkeerd gevallen, die was boos op haar geworden, had gezegd dat het een klas voor domme kinderen zou zijn en is naar juf gegaan en heeft straf geëist omdat mijn dochter van het schoolplein af was geweest. Uiteraard heeft ze geen straf gehad en heeft juf haar klasgenoot op het gedrag aangesproken maar mijn dochter was toch diep onder de indruk
     
  12. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Jazeker! Ik merk dat bij mijn oudste heel erg. Ze zitten bij elkaar in de klas, maar jonger zusje mag dus naar de plusklas en zij niet. Dit vindt ze echt niet eerlijk!
     
  13. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Misschien wel, maar het is hier een fase die al zeker 2 jaar duurt. Hij is sowieso heel erg gefocust op cijfers en letters, zijn begrip (vooral in cijfers) gaat ook heel ver. Hij zei vanavond bijv. mama als mijn wekker op 7.00 moet en ik ga om 19.00 naar bed dan gaat de klok 12 rondjes, als de wekker op 6.00 gaat moet hij 11 rondjes en als hij op 5.00 gaat moet hij 10 rondjes. Het is onze eerste, maar ik vind soms dat hij over bepaalde dingen gewoon ver nadenkt. Veel waarvan ik denk, maak het jezelf toch niet zo moeilijk. :)
    Als hij een vraag stelt en daar een antwoord op krijgt is hij nooit tevreden, er komt altijd nog weer een vraag overheen en daarna vaak nog 1.
    En tja.. misschien is het wel normaal, ik denk ook niet dat hij hb is (ondanks flinke voorsprong op bepaalde gebieden), maar ik vind hem wel anders dan andere kleuters en soms dus best vermoeiend. Ben blij om te horen dat andere moeders het ook herkennen.
     
  14. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    @owly Hoe ging het gesprek?
     
  15. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Haha, dat herken ik dan wel weer van mijn andere 2 kinderen. Zo hadden we laatst een pakje koekjes gehaald bij Ikea. De vraag: ‘mama, mogen we thuis een koekje’ werd voor mij bijna een zenuwinzinking, want een simpel ‘ja’ is nooit genoeg.
    Want hoeveel koekjes zouden er dan inzitten? Volgens Ties 2 links en 2 rechts. Volgens mijn oudste kon dat niet. Waren het er minstens 4 links en 4 rechts. Ja en 4+4 is 8, toch mama. Maar ja, als we 8 moeten verdelen met z’n 5en, dan wordt het lastig, want wat doe je dan met die 3.... en hadden ze nu de vorm van een kippetje of een haantje of allebei en hoe zou die verhouding dan weer liggen.
    En het ging maar door en ging maar door. Had echt spijt dat ik die koekjes had gekocht. :)
     
  16. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Hé wat fijn die herkenning. Zo zou het hier ook zomaar kunnen gaan. :roflmao:
     
  17. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Yep ik heb wel eens heel gefuseerd gezegd dat ze het aantal grammen dan maar moesten delen door het aantal personen. En ze daarna voor iedereen zijn portie laten afwegen
     
  18. teuntje83

    teuntje83 Fanatiek lid

    11 nov 2015
    1.891
    82
    48
    Niemand? :(
     
  19. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Als ik het vragen mag, waarom laat je je kind testen? Heb je zorgen, problemen, loopt het niet lekker op school, heb je handvatten nodig, overweeg je hb onderwijs?
    Mijn kinderen zijn nooit getest dus geen idee of ze hb zijn, vind ik totaal niet belangrijk ook zolang het lekker met hun gaat.
     
  20. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Nee gelukkig niet, wel krijgt mijn zoon vrij regelmatig vragen over en of hij wil vertellen wat het is wat ze daar allemaal doen.
     

Deel Deze Pagina