HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. teuntje83

    teuntje83 Fanatiek lid

    11 nov 2015
    1.891
    82
    48
    Omdat ik inderdaad thuis vast loop. Al sinds zijn geboorte op zoek ben naar antwoorden. Hulp te krijgen bij 'hoe om te gaan met'. Een kind wat niet altijd goed in zijn vel zit.
    De maatschappelijk werkster ingeschakeld en daarmee besloten te gaan testen.
    Dus hoop op meer duidelijkheid zo.
     
  2. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Nou wij hebben hem vanmiddag gekeken hoor, maar R. vond het eigenlijk niets. :roflmao:
    Waarom wiebelt Bram zo met z'n benen
    Waarom luistert Bram niet naar de meester
    Waarom wordt de meester boos op Bram
    Waarom wil de meester de vlieg doodslaan en Bram mag toch niet zomaar de klas uitlopen
    Wat is scheiden
    Waarom gaat Bram niet naar school
    Waarom maakt Bram de poster kapot

    Nou goed, het was voor mij een hele uitdaging dus om de film goed te volgen, aangezien ik er om de haverklap een vraag werd gesteld, waar dan ook wel een volledig antwoord op moest komen.

    Ik vond hem overigens wel erg leuk en het laat mij ook weer anders naar R. kijken.
     
  3. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Het was niet bij me opgekomen tot de kleuterjuf ons er op wees.
    Dat mijn kinderen niet op hun achterhoofd waren gevallen, had ik wel gemerkt, maar verder vond ik alles redelijk normaal, omdat ik ook niet veel vergelijkingsmateriaal had.
    Achteraf gezien stelden ze wel jong moeilijke vragen, waarbij je merkte dat ze echt diep over dingen nadachten. Mijn dochter kon heel jong goed praten, mijn zoon was motorisch heel snel.
    Maar goed, geen kinderen die met 3 jaar konden lezen, interesse in dino’s hadden of het standaard beeld wat ik bij hb-kinderen had.
    Ze zijn allebei aardig gevoelig.
    Mijn zoon liep in groep 3 nogal vast en daarom zijn we toen gaan testen. Toen was hij 6 jaar en 3 maanden ofzo.
     
    teuntje83 vindt dit leuk.
  4. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Haha, hier precies zo. Ik wist echt wel dat ze niet dom was, maar het was school die zei: ‘ja maar, zij kan echt niet nog een jaar de kleuterklas doen!’. Maar bij hb had ik een heel ander beeld door wat ik las: met 2 in het Chinees tot honderd tellen. Dat soort dingen. Daardoor twijfel ik nog steeds wel eens. Ook omdat ze op school gewoon gezellig mee hobbelt. Toevallig zei ze vandaag nog: ‘alles is eigenlijk heel makkelijk, maar niet alles is ook saai’. Ze vindt het gewoon wel gezellig. Beetje in groepjes werken met andere kinderen... tis wel een gezelschapsdier.
    Ik zie het nu met kleine dingen. Dat ze ondanks dat ze al een jaar versneld is, op school squla stiekem een groep hoger zet. Die burgerlijke ongehoorzaamheid mag ik wel :)
     
    teuntje83 en Jo79 vinden dit leuk.
  5. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hebben jullie kinderen trouwens dingen gehad waar ze helemaal niet goed in waren?
    Mijn oudste is bv motorisch echt totaal niet handig. Echt behoorlijk lomp.
    En Fiene praatte al jong heel veel, maar was echt niet te verstaan. Zo erg dat kindjes op het kdv afhaakten in spel, omdat ze haar niet begrepen. Fiene is toen met 3,5 op logopedie gegaan om haar op school een redelijk start te geven.
     
  6. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Mijn dochter heeft heel lang bekers drinken om laten vallen en met ballen was en is ze nog steeds niet handig.
    Mijn zoon kon rond zijn tweede verjaardag een woord of 10 zeggen, waarvan de helft nog verkeerd uitgesproken. Is vanzelf wel goed gekomen kort daarna, maar het frustreerde hem wel.
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    De oudste is duidelijk geen gemiddeld kind. Geen prototype hb’er oid, juist niet. (En dat klopt ook, dat wees de test ook UT ;)). We hebben haar in groep 3 laten testen, omdat zowel wij als school het niet goed meer wisten (hoewel school wel zei te weten hoe en wat, maar wij wisten niet of dat inderdaad goed was). De jongste is wat dat betreft heel anders, veel schoolser ed. Bij haar had ik bij de kleuterklas al zo iets van ‘die is vlot’, ook sociaal had ze voornamelijk aansluiting bij kinderen die ouder waren. Zij is niet getest, bij haar lopen we niet vast.
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Lief dat je er naar vraagt.T wat zullen we er van zeggen. Hij blijft niet goed zitten op zijn stoel maar dan zeggen ze weer hij is nog jong.
    Er gebeuren hem dingen, kinderen die hem vervelen maar andersom ook.

    Als ze dan wat minder positief waren hadden ze in eens moeite om voorbeelden te noemen.

    Wanneer je vraagt hoe het met de lesstof gaat krijg je een ontwijkend antwoord. Het gesprek zou zijn om te kijken of ze nog wat in moesten halen van Gr 2 omdat hij maar 3 maanden les heeft gehad. Ze hebben dat niet eens bijgehouden maar dat moest de ib'er even vragen aan de juffen en dat was weer zo'n antwoord dat je hoorde dat ze daar niet opgelet hadden of dat het was opgevallen.

    Er lagen schriften klaar maar bleek niet zijn werk te zijn.

    Deze keer was het positieve punt dat hij wel doet aan hoger denken (bloom)

    Het komt er op neer dat ze pas echt verder kunnen wanneer hij goed kan lezen.
    Ze willen wel graag hulp inschakelen en er komt over een paar week een orthopedagoog langs.
     
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Welkom, het waren juist allemaal kleine dingen die samen juist apart waren.
    Als baby/ dreumed, vlug met alles, weinig slapen, erg oplettend, snel gefrustreerd, grote interesse in boekjes (lazen al snel voor).
    Kende al vlot de kleuren.


    Peuter, grote woordenschat, goed in opdrachten achter elkaar aan doen. Snel met begrip. Schreef zijn naam voor zijn derde verjaardag, kende al snel de letters, leerde zich zelf voor zijn 4de verjaardag lezen.

    Kleuter, begrijpt andere kinderen niet, als ze alleen zijn doen ze anders dan wanneer er meer kinderen bij zijn. Bedenkt plannen en de andere begrijpen hem niet. Begon met schrijven, verder lezen en met rekenen.

    Ondertussen zit hij met zijn 5 in Gr 3 en dat levert ook problemen op. Niet getest omdat het nog geen meerwaarde heeft.
     
    teuntje83 vindt dit leuk.
  10. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.920
    661
    113
    Vrouw

    Wat moet hij nog inhalen dan van groep 2? Hebben ze niet dmv cito en observatie gecheckt of hij alles van groep 2 beheerst voordat werd besloten hem door te zetten naar groep 3?
    Wat willen ze gaan doen als hij kan lezen? Wat kunnen ze dan wel wat ze nu niet kunnen?
    Hier kon zoontje wél al lezen toen hij naar groep 3 ging. Las m4 en had cito begrijpend lezen e3 ook geheel goed gemaakt. Daar is nooit wat mee gedaan, op 2x ander huiswerk na :rolleyes:

    Het komt over alsof ze echt zoekende zijn en niet echt weten hoe en wat ze met de situatie moeten. Op zich fijn dat ze de orthopedagoog laten observeren, dan kan deze hen met een aantal zaken misschien op weg helpen.
     
  11. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.920
    661
    113
    Vrouw
    Niet specifiek omwille van de plusklas heb ik het idee. Ik heb wel al eens kinderen onderling horen zeggen dat ze het niet eerlijk vinden dat hij versneld is en dat hij maar een stom joch is. :(
    Zoontje heeft zijn plek in de klas ook nog steeds niet gevonden, vindt weinig aansluiting. Er is een vast groepje jongens en hij komt er niet tussen ook al probeert hij het wel. Met twee andere jongens die ook buiten het groepje vallen heeft hij wel goed contact maar eentje gaat verhuizen en de ander laat wisselend gedrag zien naar gelang welke andere kinderen er bij zijn. Mijn zoontje vindt het absoluut niet leuk dat dat jongetje het ene moment leuk met hem speelt en hem een echte vriend noemt en vervolgens (als het vaste groepje jongens in beeld is) 180 graden draait, dus hij heeft wat afstand genomen.
    Laatst was groep 5 tegelijk buiten met groep 4 en toen kwam zoontje wel enthousiast thuis dat hij had mee mogen spelen met een aantal jongens uit die groep. Hopelijk gaat dat in de toekomst vaker gebeuren, vond het heerlijk te zien hoe blij hij nog steeds was toen hij erover vertelde.
     
  12. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Tja wat viel op (achteraf) was net bevallen (keizersnee) van onze zoon , hij lag heerlijk in mijn armen, de deur gaat open (verpleging komt binnen) en zodra hij de deur hoorde beurde hij zijn hoofd op en keek ze aan. (kan me dit nog goed herinneren omdat de verpleging dit nog nooit eerder hadden meegemaakt en ze nog even extra checkten of dit geen toeval was) Dochter beurde haar hoofd pas op toen ze 2 dagen was (en volgens de kraamverzorging was dat heel vroeg)

    Zoon was 6 maanden toen hij gericht papa zei tegen mijn man, al snel gevolgd door mama en auto (zowel bij het zien als het horen van een auto) Mijn dochter deed dit met 8 maanden maar die begon met Koe (haar knuffel) en toen pas mama/papa

    Beide kinderen hebben nooit gekropen, zoonlief had een soort van rups techniek op de buik, trok zich op aan de kast tot zitten (ongeveer 7 maanden) en liep toen hij ruim een jaar was om er toen achter te komen dat je ook kon kruipen. Dochterlief vond billenschuiven met een soort krap beweging makkelijker en liep ook toen ze ruim een jaar was.

    Beide zijn zeer gefrustreerd wanneer iets niet in 1 keer lukt, dochter ervaart dit ook echt als falen.

    Zoon kende en herkende alle automerken toen hij 2 was en stapte daarna over naar nummerborden, hij kan nog steeds feilloos de nummerborden van onze oude auto's, die van opa en oma, oom en tante, buren etc opnoemen. In de kleuterklas viel hij echt op en hebben we hem laten onderzoeken omdat het gewoon niet liep op school, daar kwam de uitslag autisme (asperger) uit, Verbaal iq zit op 127 (wat onder begaafd of hoogbegaafd valt) Performaal iq zit op 77 (wat weer zeer slecht lerend is). Dit merk je heel erg, technische heeft hij dingen zo geleerd hij kan het alleen bijna niet tot uitvoering brengen.

    Dochter valt niet echt op, ze doet netjes mee in de klas en laat perfect aangepast gedrag zien. Ze heeft wel faalangst en zal daarom altijd dat werkje kiezen waarvan ze zeker weet dat ze het perfect uit kan voeren. School gaat haar heel makkelijk af maar omdat ze in een klas zat van 30 leerlingen en ze weinig aandacht vroeg viel ze gewoon niet op. 2 jaar geleden besloot de school haar groep op te delen in 2 klassen ( anders hadden ze een klas van 41 leerlingen) was er meer aandacht en begon ze wel op te vallen. Niet qua gedrag maar de leerkrachten begon het op te vallen dat ze vaak een soort van uitschakelde tijdens de uitleg om vervolgens de opdracht geheel of bijna foutloos te maken. Vanaf toen kreeg ze ook verrijkend materiaal aangeboden. En nu mag ze dus na de herfst vakantie naar de plus klas.
     
    teuntje83 vindt dit leuk.
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Wij hebben ook echt het idee dat ze niet weten wat en vooral hoe ze het moeten doen. Hij heeft de cito toetsen goed gemaakt. Wat hij fout had gedaan in de toets had hij nog niet gehad als lesstof dus zei ze al dat is niet echt fout.

    Ze willen hem zelfstandiger laten werken maar ik denk dat ze hem nu geen moeilijkere dingen geven omdat hij juist loopt of niet stil zit. Hij praat veel en is erg enthousiast.
    Hij wil ook heel erg graag en we denken toch dat meer uitdaging kan helpen.

    De orthopedagoog komt nu niet voor observatie maar voor een gesprek met ons en school. Nog niet duidelijk of dat er voor nog wel komt of er na nog komt.
     
  14. teuntje83

    teuntje83 Fanatiek lid

    11 nov 2015
    1.891
    82
    48
    Ik lees wel wat herkenningspunten.
    Het is sowieso lastig, omdat elk kind anders is en ook andere, of zelfs geen, kenmerken vertoont.
    Iemand schreef dat je een beeld hebt bij een HB kind. Dat heb ik ook inderdaad, dat je soms denkt dat het een kind is wat 'alles' goed kan enzo. Daarom kan ik ook haast niet geloven dat hij daadwerkelijk HB is..
     
  15. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Hij kan ook voorlopen zonder HB te zijn.
     
  16. teuntje83

    teuntje83 Fanatiek lid

    11 nov 2015
    1.891
    82
    48
    Dat weet ik.. ;)
     
  17. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Sjonge blijft een beetje lastig toch en vooral ook omdat je vanaf school niet echt duidelijkheid krijgt.
    Wel fijn dat er een orthopedagoog langs komt. Is hij onlangs ook nog naar de schooldokter geweest?
    Hier is R. in september naar de schooldokter geweest, aan de hand van wat ik vertelde en wat zij zag vroeg ze ook toestemming om dit met de juf te bespreken. Voor zover ik begreep gaat dan de schooldokter met de juf in gesprek over de kindjes waarbij er wat zorgen lijken te zijn en zo nodig kan dat het CJG dit samen met ouders en school verder oppakken.
     
  18. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Nee hij is niet bij de schoolarts geweest. Vorig jaar zat hij net in Gr 2 toen ze aan het einde van het schooljaar gingen. Ze zouden hem oproepen wanneer hij in Gr 3 zou zitten. Nog geen bericht gehad.
    Misschien is Gr 2 al geweest maar zijn ze hem vergeten of het oproepje komt nog
     
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Hier zijn ze beide kinderen vergeten door de versnelling. :rolleyes:

    Als je wil dat hij door de schoolarts gezien wordt, zou ik zeker zelf even bellen. Al is het maar voor de zekerheid.
     
  20. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Tijdje niet mee geschreven maar de laatste tijd is er een snelle ontwikkeling.

    In vervolg op de ellende van eind vorig schooljaar is de school er dit jaar gelukkig anders ingestapt. Mijn dochter zit nu in een plus groep waar ze iedere keer een vraagstuk behandelen. Ze vind het helemaal geweldig.
    Daarnaast is er nu een orthopedagoog bij betrokken kijkt hoe we haar gedrag kunnen om ombuigen wat betreft haar houding, boosheid en werkhouding en krijgt ze volgende week een IQ test.

    Daarnaast heeft school ook hulp ingeroepen van iemand die haar gaat observeren om de juf met name van handvatten te voorzien want ze constateren een neerwaartse spiraal in haar werktempo en een vermeerdering van haar hulpvragen (daar waar ze vorig jaar geen hulp wilde vragen slaat ze nu door en vraagt bij wijze van spreken hulp bij de som 1+1... Het zijn altijd de makkelijke vragen waarvan we weten dat ze het antwoord wel weet)

    Met name qua IQ test weet ik niet zo goed hoe en wat. Maar we gaan het wel zien. Ze weet dat we die test gaan doen en vroeg van de week wel waarom ze dit moet doen. Ik heb het antwoord nu maar een beetje in het midden gelaten.
     

Deel Deze Pagina