HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ik hoor graag nog iets van je, als je dat wilt delen.

tuc vindt dit leuk.
  2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Nee nog niet, we hebben tot nu toe ook nog geen advies vanuit school gekregen (bedoel tl/havo etc) We hebben hier een grote school in het dorp zitten waar bijna iedereen naar toe gaat, voor havo niveau zou ze daar de eerste 2 jaar naar toe kunnen , vanaf de derde moet ze dan naar een dorp verderop fietsen. 1 Dorp verder zit ook een school waar ze naar toe zou kunnen. En dan is er nog een kleinere school hier in het dorp die ook vanaf havo geeft. Maar heb me er nog niet heel erg in verdiept, wilde eigenlijk eind november aan juf vragen waar we het beste kunnen kijken , hier zijn in januari vaak de open dagen (wachten tot volgend jaar wil ik dan weer niet, dan moet je binnen een zeer korte tijd kiezen)

Amarens vindt dit leuk.
  3. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Onze oudste zit in groep 7 en die gaat komende maand alvast naar de open lessen van de middelbare scholen. Eigenlijk is dat alleen voor kinderen uit groep 8, maar ik heb gemaild en uitgelegd dat het heel belangrijk is om een goede keuze te maken voor onze oudste. Van twee van de drie scholen kreeg ik direct antwoord dat het in dat geval natuurlijk geen probleem was, de derde moet nog antwoorden. Vind ik een klein teken aan de wand qua korte lijnen, die laatste school heeft ook geen coördinator voor de open dagen die je zo kunt bereiken, loopt via de administratie.
    Tijdens die open lessen wil ik, als daar gelegenheid voor is, het aanspreekpunt aan de tand voelen over hoe ze omgaan met hoogbegaafde kinderen. Aan de hand van de antwoorden wil ik dan een vervolggesprek aangaan (kan ook begin volgend schooljaar zijn) om dieper in te gaan op (on)mogelijkheden en op wat het beste zou aansluiten bij onze oudste. Ikzelf neig al heel sterk naar 1 school die een speciale richting voor hoogbegaafden heeft, waar je in projecten werkt en vakoverstijgend bezig bent. Maar dat wil ik heel kritisch gaan bekijken, bij de eerste basisschool zijn we gevallen voor de mooie praatjes, die totaal niet werden waargemaakt. Ik ga dus ook op FB-groepen naar ervaringen van andere ouders vragen, heb ik bij de overstap naar de fulltime HB-school ook gedaan en dat leverde aardig wat reacties op, die een duidelijk en consistent beeld gaven.
    Kortom: niet over één nacht ijs gaan en zo mogelijk ook ervaringen van ouders/leerlingen te horen krijgen, anders dan de pr-leerlingen en -docenten op de open dagen.

Amarens vindt dit leuk.
  4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Onze dochter weet trouwens heel goed wat ze wil, banket bakker worden en dan wel met een eigen zaak. :D

Jo79, merah, owly en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Wat naar dat ze elke keer halverwege het jaar klaar is! Wel fijn dat ze toch ook materiaal hebben dat aanpast aan de leerling. Nog nooit van gehoord dus dat is alvast goed om te weten.

Fijn dat de plusklas goed is bevallen. Hoeveel tijd mag ze hier besteden? Kan me voorstellen dat ze het gek vond dat ze gelijk huiswerk kreeg hahaha

Hier past hij zich juist niet aan, voordeel is dat ze hem in ieder geval in de gaten houden.

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Is een vrij nieuw programma, ze hebben een juf op school die hier erg druk mee is, daardoor mogen ze vaak nieuwe dingen uitproberen en feedback geven zodat ze verder uitgewerkt kunnen worden.

De plusklas is dit jaar voor het eerst opgestart, school is er nu erg druk mee door b.v 1 leerkracht te laten bijscholen (per school) voor de hb kinderen. Als je alle kinderen bij elkaar hebt dan valt 80 % tussen de normale waarden. 10 % valt er aan de onderkant uit en daar is veel voor geregeld (extra begeleiding etc) Je hebt ook 10 % die er aan de bovenkant uitvallen en daar is dus helemaal niets voor, school is daar nu verandering in aan het aanbrengen omdat ze vinden dat deze kinderen ook recht hebben op extra begeleiding etc.

Nu wonen wij in een gebied waar je niet veel school keuzes hebt (gereformeerde school, christelijke school en katholieke school, de openbare gaat na dit jaar dicht). Dus het is heel fijn dat onze school dit nu oppakt en actief mee bezig is.

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    gitta vindt dit leuk.
  8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Wat fantastisch dat er een leerkracht is die het zo oppakt en veel tijd en energie er in steekt. Ook een goede insteek om juist voor die kinderen begeleiden te regelen

9. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Dank voor jullie reacties! Fijn om te lezen. Wat betreft een hb-school, die is er hier wel maar het is een gymnasium en dat zien wij niet zo zitten. Dan moet je dus verplicht een eindexamen doen in latijn of Grieks. Niks mis mee voor de algemene ontwikkeling maar zoon wil het niet en wij vinden het ook eigenlijk zonde van de tijd. Verder kan je hier technasium, het tto, Montessori, Dalton of atheneum plus volgen, cambridge engels is er ook. Er is teveel keuze eigenlijk en dat maakt het lastig. Proeflessen gaat hij ook doen dus hoop oprecht dat het zal helpen.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    @pluk, dat is fijn dat iemand daar enthousiast mee aan de slag gaat en zulke dingen opzet. Dat enthousiasme werkt nog al eens aanstekelijk.

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Weet hij zelf een beetje wat hij wil?

Mijn dochter is bv. heel duidelijk mbt tweetalig onderwijs, dat wil ze absoluut niet. Scheelt toch alweer. ;) Een aantal scholen hier in de omgeving staan bekend als heel strak (= star ;)) en extreem gericht op het cognitieve, dat valt voor ons ook af. Op die manier probeer ik het aantal scholen al wat in te perken. :)

Amarens vindt dit leuk.
  12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Hier veel keuze, terwijl er niet eens zoveel scholen zijn. Maar deze scholen bieden wel vanalles, tweetalig, hb-profielschool, maar ook bijzondere onderwijsvormen als aparte afdeling binnen regulier.
    Ook veel extra begeleiding, tussenjaar, huiswerkvrij, weet ik wat.

13. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Echt heel fijn als het kind het al zelf weet! Hier wil mijn zoon dus geen klassieke talen en geen technasium. Het tto lijkt hem wel leuk, evenwel als moderne vreemde talen en beta vakken. Volgens mij is hij ook wel toe aan het vo, ik hoop dat daar in ieder geval meer uitdaging ligt/komt. Vandaag mocht hij op de computer spelletjes spelen omdat er niks meer voor hem te doen was :o:

14. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wie heeft haar kind op hb-onderwijs zitten en mag ik een pb sturen?

15. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.953
    113
    Vrouw
    Mijn zoon zit 1 dag per week op hb onderwijs. Geen idee of je daar wat aan hebt? Je bent in elk geval welkom om een pb te sturen.

16. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Hier fulltime HB-onderwijs, stuur maar pb

17. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Hier de jongste ook. Oudste dochter heeft zelfs twee verschillende scholen fulltime hb-onderwijs gehad maar zit inmiddels op het VO.

18. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Hoe gaat het nu met je oudste? Ik vond dat zo’n aangrijpend verhaal.

Jaimio vindt dit leuk.
  19. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    @gitta en @Jaimio, ik stuur jullie beiden even een berichtje

gitta vindt dit leuk.