HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Lief dat je het vraagt!
    Het gaat nu goed met haar. Begin groep 8 kreeg ze het advies cluster 4 voortgezet onderwijs. Maar ze is dat jaar hard vooruitgegaan. Ik heb haar toen nog een keer laten testen en die psycholoog gaf aan dat ze regulier onderwijs haalbaar achtte en ze op cluster zeer waarschijnlijk cognitief te weinig uitgedaagd zou worden. We hebben haar toen op de valreep aangemeld op het tweetalig VWO (gymnasium brugklas) en daar is ze aangenomen. Ze doet het daar prima. Heeft vriendinnen, de mentor is tevreden en ze haalt mooie cijfers. (Ze gebruikt trouwens nog wel methylfenidaat).
    Maar ik merk wel dat er geen uitdaging in zit voor haar. Cognitief gezien had ze dat jaar verlenging op de basisschool niet moeten hebben. Maar ja, dat was niet anders mogelijk door de angststoornis die ze heeft gehad. Huiswerk heeft ze meestal in de klas al af of ze moet thuis nog maar een klein deel. Leren hoeft ze niet zo veel. Vooral bij Engels en wiskunde geeft ze aan vaak weg te dromen omdat het allemaal zo langzaam gaat.
    Op school hebben ze aangegeven dat 2 á 2,5 uur huiswerk per dag in het begin normaal is, maar met een half uurtje heeft ze het echt gehad. Ze vind het zelf wel fijn dat het allemaal zo relaxed is maar ik ben bang hoe dat gaat als ze straks een keer op een punt komt dat ze er wel voor moet werken of er dingen komen die ze niet meteen snapt. Ik hoop maar dat ze dan niet weer haar kont tegen de krib gaat gooien.
     
  2. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Hier ook, al hadden we al eens ge-pb’t (nieuw werkwoord), maar ik weet niet of je nog andere vragen hebt. Laat het maar weten.
     
  3. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Tja, wie weet komt dat punt wel nooit. Hier ook het VWO gedaan zonder er echt iets voor te doen. Ook het HBO ging zonder al teveel inspanning.
     
  4. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Ze heeft heel erg last gehad van faalangst. Ze gooide haar kont dan nogal hard tegen de krib ;) Vandaar in eerste instantie dat cluster 4 advies.
     
  5. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Het gaat nu om mijn middelste dochter (zonder ass). Ik stuur je even pb. De reden dat ik het hier niet zo neer wil zitten is overigens omdat het om iq-scores gaat waar ik (oa) vragen over heb en ik vind dat toch een beetje ‘raar’ om hier zo neer te zetten.

    @Cin85 ik wil je niet passeren hoor, maar er is enkel voltijd hb onderwijs hier, dus richt me daar even op.
     
  6. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    Wat fijn dat ze het in elk geval nu heel leuk heeft en goed geland is in haar nieuwe omgeving! Ik snap ook heel goed dat je bang bent voor de toekomst, je hebt gezien hoe diep ze weg kan zakken. Ik vrees alleen dat je moet wachten of het moment ook daadwerkelijk aanbreekt. Door al deze succeservaringen wordt ze ook sterker, ze wordt ook helemaal vanzelf ouder, dus misschien pakt ze dingen wel anders aan als ze er nu mee geconfronteerd zou worden. Heeft ze buiten school nog iets waar ze haar ei in kwijt kan? Ik merk aan de oudste dat ze helemaal is opgeleefd nu ze echt haar draai heeft gevonden in toneelspelen en daar ook erg in uitgedaagd wordt. School (groep 7, dus nog wel basisschool) is meer bijzaak geworden voor haar, haar wereld wordt groter en ze heeft zoveel te doen en te leren voor de vooropleiding dat ze weinig gedachten meer over heeft voor school. En dat is op dit moment in elk geval helemaal prima.
     
    Jaimio vindt dit leuk.
  7. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Wat fijn dat jouw oudste dochter zo opgaat in toneelspelen. Ik hoor dat wel vaker over hoogbegaafde kinderen. Mijn oudste deed heel veel in sport maar heeft het zwemmen moeten stoppen omdat het tegelijk viel met atletiek. En de atletiek is ze momenteel minder enthousiast over. Tot mijn grote ergernis vind ze de laatste tijd alleen gamen (roblox en minecraft) interessant en probeert daar zo veel mogelijk tijd aan te spenderen. Het wordt tijd om een nieuwe passie te vinden.
     
    gitta vindt dit leuk.
  8. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    @Jaimio qua nieuwe passie, Q zit sinds een half jaar bij de waterscouting. Ze is de jongste, leeftijd is zo ongeveer tussen de 10 en 16 jaar bij deze groep. Er zitten veel kinderen op het vwo en het is soms behoorlijk aanpoten met wat ze moeten doen en leren bij het zeilen. Ook op het gebied van zelfstandigheid leren ze enorm veel. Misschien is zo iets leuk voor haar als het een beetje bij jullie in de buurt is.
     
    Jaimio vindt dit leuk.
  9. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    Precies, dat vind ik ook, ze moeten iets hebben waarin ze zich kunnen uitleven! Bij beide kinderen proberen we van alles uit: de oudste heeft peuter- en kleuterdans en ballet gedaan, piano gespeeld en een paar andere dansstijlen geprobeerd. Toen overgestapt naar acteren/zingen en dat is helemaal haar ding, de motivatie werd minder en toen heeft ze auditie gedaan voor de vooropleiding zang/theater. Daar is ze nu helemaal op haar plek: het gaat snel, er wordt veel van haar verwacht en de andere kinderen zijn ook gemotiveerd. Dat is iets wat hier heel belangrijk is: het moet serieus gaan en er moet een doel zijn waaraan gewerkt kan worden. Vrijblijvend een beetje lol trappen doet ze wel met haar vriendinnen, niet op haar hobby. Dus misschien is dat wel met je dochter aan de hand: dat de uitdaging een beetje weg is doordat er niet fanatiek genoeg getraind wordt. Het is misschien de moeite waard om te kijken of je erachter kunt komen wat er scheelt. Het zou toch leuk zijn als ze bijvoorbeeld door over te stappen naar een ander team/andere club gewoon kan doorgaan met wat ze al die jaren heeft opgebouwd aan conditie en techniek. De jongste heeft peuter- en kleuterdans gedaan en zit nu op vioolspelen. Oefenen is wel een dingetje, maar we kijken hoe lang ze het leuk blijft vinden en hoe we daarmee om kunnen gaan.
     
  10. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Dat is geen gekke gedachte maar ik heb het idee dat het eerder andersom is. Ze is door omstandigheden een aantal weken niet geweest na de zomerstop. Dus misschien moet ze er juist weer een beetje inkomen. Ze heeft in haar laatste groeispurt een beenlengteverschil van dik 2 cm gekregen waarvoor ze bij de kinderorthopedie loopt dus haar motoriek is er niet beter op geworden. Ik heb met haar afgesproken dat ze het een paar weken weer probeert en als ze het dan echt niet leuk meer vind kan ze stoppen.
     
  11. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Mijn zoon zit momenteel nergens op. Hij wil op bmx-en, maar dat is een plaats verderop, 2 x per week en ‘s avonds tot best laat. Niet handig.
    Daarvoor voetbal, tennis en trampolinespringen (met lessen in zo’n indoor springpark).

    Mijn dochter heeft op dansen, turnen, scouting (een jaar of 4) gezeten en zit nu al bijna 3 jaar op paardrijden. Beetje dure sport, maar ze vindt het zo leuk. Na de les praat ze nog een half uur door over de pony’s en paarden.

    Verder is ze gek op tekenen enzo, maar ze doet de Vrije school (VO) en daar kan ze natuurlijk goed haar ei kwijt op het gebied van tekenen, toneel, handwerken enz.
     
  12. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.951
    8.763
    113
    Iemand die de boel kan relativeren?

    Zit er al de hele middag mee maar kom er even niet uit.

    Juf kwam naar buiten (gr3) dat ze nieuwe afspraken gemaakt hebben met onze zoon.
    Als er wat is en hij gaat naar juf, slaat of schopt niet dan krijgt hij een beloning.

    Al aangegeven dat 2 kinderen hem plagen/ pesten. Schoppen en slaan. Ze schelden overigens ook, in ieder geval 1 van de 2.
    Nu stond onze zoon op het punt om hem terug te slaan. Snap ik dat juf dat niet wil maar het moet ook een keer ophouden.

    Ben benieuwd of die ouders ook contact hebben met juf al heb ik het idee dat ze geen afspraken maken met die 2 kinderen.

    Ik ben nog steeds boos, ook op onze zoon omdat hij niet naar juf gaat wanneer ze vervelen en vooral ook omdat hij elke keer op zijn donder krijgt.
    Maak me druk om zijn plek in de klas en kan me niet over de situatie heen zetten.

    Nog tips om de boel te relativeren en te zorgen dat ik niet kort af meer doe tegen onze knul. Weet me even geen raad.

    (Gesprek met orthopedagoog duurt nog een maandje)
     
  13. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Ik weet niet of jullie dat al hebben, maar zoon heeft een individueel ontwikkelplan waarin ook de sociale en emotionele ontwikkeling als doel is opgenomen. De juf en de IB-er zorgen samen inhoudelijk voor het plan en wij als ouders bespreken dat mee en geven onze inbreng. Dit wordt om de zoveel weken besproken. Dus ook concreet hoe de juf gaat zorgen dat zoon geholpen wordt bij het sociale deel van het groepsgebeuren. (voorvallen met andere kinderen worden bijvoorbeeld in gesprekjes met juf en zoon besproken, uitgebreider dan even vlug afdoen met een sorry)

    Juf zal zelf ook aan het werk moeten om de vertrouwensband met je zoon sterker te krijgen trouwens, dat is hier ook in de doelen opgenomen. Zoon gaat ook niet snel naar de juf, maar hij gaat hierin wel vooruit. Maar juf neemt daar haar rol in om dat voor elkaar te krijgen en werkt daar vanuit haar kant ook aan.

    En verder heeft Kwantum een fijne voorraad met rollen behang en extra sterke behangplak, heel fijn voor tussendoor, altijd een goede optie voor onze zoon :roflmao::roflmao::roflmao::roflmao:
     
  14. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.951
    8.763
    113
    Super bedankt voor je reactie! Je reactie geeft tips en is zeer zinvol.
    Ik hoop dat ze hier ook voor open staan.
    Fijn dat ze zo'n goede overleggen hebben, ook heel goed dat het van beide kanten komt.

    Hier lijkt het echt van 1 kant te komen. Eerder in Gr 2 zei hij tegen ons waarom zou ik naar de juf gaan, ik zeg dit, het andere kind zegt dat het niet waar is dus wat moet juf dan.

    Extra sterke behangplaksel dat moet ik dus hebben:roflmao:
     
  15. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Fijn dat je er iets aan hebt, hopelijk gaat er bij jullie ook snel vooruitgang komen! Dat gevoel dat alles van 1 kant komt dat was bij ons in het begin ook, het gevoel dat je met je zorgen geen voet aan de grond krijgt op school en dat je een zeur ouder bent. Vorig schooljaar is het plan opgestart in groep 2, maar we moesten er dit jaar wel weer als ouders zelf naar vragen om daar in groep 3 meteen mee verder te gaan. Dus het is ook geen wondermiddel, maar het helpt wel in de afstemming met school en gelukkig loopt het nu weer.
     
  16. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.951
    8.763
    113
    Fijn dat het toch goed is gekomen ondanks je er zelf achteraan moest.

    Hier is het net of hij alleen maar slaat, schopt en stennis schopt. Hij doet het alleen terug. Maakt het niet goed maar hij komt voor zich zelf op maar krijgt op zijn donder. De andere kinderen stoppen niet ook al gebruikt hij woorden.

    Hij snapt ook niet dat als ze alleen zijn anders gedragen dan wanneer ze in een groepje zijn.
     
  17. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Misschien dat je het anders moet zien. De juf geeft je zoon niet De schuld. Zij wil hem juist beschermen. Juist omdat ze weet dat je zoon nog geen partij is voor die grotere klasgenoten en hij er nog maar net is. Dus ja, ze zet hem terecht in die zin dat hij moet leren dat juf hem enkel kan ‘beschermen’ als hij naar juf gaat als er iets gebeurt. Je zoon en de rest van de klas moeten elkaar nog een beetje aftasten. Komt echt goed! Een beloningssysteem lijkt me voor je zoon een prima optie. Laat het los wat het eventueel wel/niet met de andere kinderen wordt afgesproken!
     
    owly vindt dit leuk.
  18. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    #1558 missle, 5 nov 2019
    Laatst bewerkt: 5 nov 2019
    Ik ben er niet heel erg trots op om te zeggen, maar bij ons was het zeker ook zoon zelf die problemen met anderen veroorzaakte. Het kwam dan niet uit het niks, maar zoon reageerde door dan maar pijn terug te doen en harder en "beter" dan die ander deed bij hem (en dit ook zo benoemen als we er naar vroegen :confused:). Zo liep het in groep 2 regelmatig nog uit de hand. Door veel benoemen, gesprekjes wat er wel van hem verwacht werd en hulp van de juf is hij toen veel vooruit gegaan. Maar dan dus wel met het plan en steeds weer tussenstapjes en bijstellen. Eind groep 2 ging het heel goed en had hij veel positief contact met de andere kinderen in de klas. Helaas nu groep 3 dus weer stroef gestart, maar het loopt gelukkig niet uit de hand dit keer. Dat was wel reden voor ons om er meteen om te vragen het plan weer op te pakken, om dat negatieve gedrag van hem voor te blijven. Er zit echt geen kwaad in hem, maar het gaat dan wel op zo een manier mis helaas...

    PS: Nu ik er over nadenk heeft hij veel stickers op zijn hand gehad voor als het wel goed ging, dus inderdaad ook een beloningssysteem toen :)
     
    owly vindt dit leuk.
  19. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Wij hebben een beetje een andere manier van denken hier in (waarschijnlijk krijg ik nu veel negatieve reacties, maar goed).
    Vaak, niet altijd, zijn jongens fysieker dan meisjes. Ze zijn boos, slaan of schoppen een keer en het is klaar. Meisjes kunnen nog heel lang op een gemene manier op dingen terug komen. Misschien moet je zoon leren dat het beter is om eerst iets uit te praten, dan naar de juf te gaan, maar als dat echt niet werkt ook best iets terug mag doen. Hij weet dat dat eigenlijk niet mag dus er ook op aangesproken zal worden. Maar als hij deze volgorde heeft toegepast zal de straf wel meevallen. Grote kans dat het vervelen van de anderen op deze manier ook op zal houden of minder zal worden. Het is alleen wel een andere manier van denken voor jezelf.

    Het hele verhaal zal ik je besparen, maar Q heeft ook een keer een jongen flink hard terug geschopt. Moest bij de leraar komen en kreeg te horen dat ze best wel wist dat dit eigenlijk niet de bedoeling was. Q gaf aan er al zo vaak iets over gezegd te hebben en er nu echt klaar mee was. Naast het gesprek met de leraar heeft ze ook geen straf gehad, nu gaat het ook altijd wel goed met ‘de jongens’, op een paar na dan, die negeert ze.
     
  20. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113
    Ok misschien niet het meest pedagogische antwoord maar goed.

    Op de school van onze dochter hebben ze de regel dat je 3 keer Stop hou op moet zeggen wanneer iemand iets doet wat je niet leuk vond. Toen ze in groep 2 zat werd ze, door 1 jongen, enorm gepest. Deze jongeman had alles heel goed door, deed 2 x iets ( haren trekken, schoppen, slaan etc) netjes wanneer juf het niet zag. En mijn dochter maar netjes stop hou op zeggen, ze ging ook niet naar juf toe want de regel was dat je dit pas na de derde keer mocht doen. Wij hebben dit aangekaart bij de juf maar die hield zich strak aan de regel. Ondertussen werd onze dochter meerdere keren per dag geschopt/geslagen etc. Uiteindelijk waren wij het zat ( speelde veel meer toen in de klas) en hebben we tegen onze dochter gezegd dat ze meteen mocht terug slaan en als ze dan straf kreeg van juf wij wel eens een hartig woordje met juf zouden hebben. Ondertussen ben ik in gesprek gegaan met directeur en ib-er, heb duidelijk uitgelegd wat er speelde en dat het beleid in deze situatie niet passend was.

    Diezelfde avond kregen wij bericht dat de juf overspannen was en dat er een invalkracht voor de klas kwam. Wat een verademing, ze zat er bovenop, smoorde alles in de kiem en had al snel door wie wat deed om een ander uit te lokken.

    Moet eerlijk zeggen dat het een zeer uitdagende klas was, kinderen op zichzelf waren echt niet boosaardig ofzo alleen sommige combinatie's werkten gewoon niet. Deze klas is toen opgedeeld in 2 klassen ( waren in totaal 40 kinderen) .

    Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat dit niet alleen " de schuld" is van je zoon ook juf speelt hierin een belangrijke rol. Wat doet zij om te voorkomen dat je zoon getriggert wordt om te gaan slaan? Met je zoon vooral in gesprek blijven, misschien uittekenen wat er gebeurt en hoe hij ( zijn hoofd) reageert. Daarna uittekenen wat de gewenste reactie van hem is
     

Deel Deze Pagina