HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Wij hebben via de gemeente/jeugdzorg het onderzoek laten doen. Dus buiten school om. Degene die ons gaat begeleiden heeft een samenwerking met degene die het verslag nu heeft gemaakt. Maar degene met het verslag wil niet dat wij er al iets inhoudelijk van weten voordat zij het gesprek met ons heeft gehad. Die is bang "dat het een eigen leven gaat leiden" als zij er niet eerst live iets over gezegd heeft. In mijn ogen is het dan bij voorbaat al een slecht verslag als wij het niet zouden kunnen lezen zonder haar. Voordat de IB-er, juf, casusmanager, begeleidster en wij als ouders weer samen 1 datum kunnen vinden dan zijn we uit ervaring echt al weer heel wat weken verder. Zo stom dat zulke starre protocollen dan weer voor onze zoon zijn welzijn moeten gaan.
     
  2. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.585
    3.477
    113
    Rare gang van zaken Missle. Zo’n verslag staat als het goed is al vol uitleg. Nog nooit meegemaakt hoor dat ze er zo geheimzinnig over doen. Wij kregen bij beide kinderen een korte toelichting na de test, dan het rapport en daarna een bespreking/extra toelichting. Je wilt het toch even op je in laten werken, in een gesprek lees je niet zomaar aandachtig dat verslag door.
    Heb je hier echt voor getekend? Anders zou ik gewoon eisen dat ze je dat verslag eerst gaat sturen. Voordat je het weet zit je eind januari, want verwacht niet dat je al die parttimers rond de feestdagen bij elkaar krijgt.
     
  3. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.183
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier ook eerst een gesprek en daarna pas het verslag op papier (bij beide kinderen was dit zo). Helemaal geen naar gevoel over gehad. Was prima gesprek. Kan me zelfs voorstellen dat dit de voorkeur heeft, zodat zaken mondeling gelijk kunnen worden toegelicht.
     
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.331
    113
    Hier ook die volgorde, beide keren (zelfde kind ;)).

    Komt soms wel slecht uit, maar als je zo kort van te voren een verslag leest zonder toelichting (en het er mogelijk niet mee eens bent, maar dus niets kan vragen ed), dan heb je er wellicht alsnog weinig tot niets aan of geeft het juist op school een verkeerd beeld en werkt het dus averechts.
     
  5. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Ik snap wel dat de voorkeur is om een persoonlijk gesprek te hebben, maar er waren al informele toezeggingen gedaan, het belang en de datum van dit overlegmoment was bekend en toen werd het teruggedraaid. Maar schijnbaar kan ik toch wel overtuigend mailen (of voldoende een zeurmoeder zijn in het belang van onze zoon :roflmao:), want we hebben vanavond het verslag toch nog gekregen. Ik snap niet dat ze dit achter had willen houden, want het staat vol met praktische adviezen en aanbevelingen waar school zo mee aan de slag kan. We gaan het ook niet zelf communiceren naar school, dat gaat de HB begeleidster op zich nemen. Zij heeft het verslag nu ook gekregen. Zometeen als mijn man er weer is gaan we het even samen doornemen, ik heb alleen nog globaal gekeken en ik zie nog geen hele rare dingen er in staan. :thumup:
     
  6. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.183
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik vind je wel erg negatief zo. Hoezo ging school dit voor je ‘achterhouden’. Maar blij dat jullie nu tevreden zijn.

    Is dat trouwens zo dat de wiscIII hoger scoort dan de wiscV ?
    Waar zit hem dat dan in?
     
  7. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Niet school die iets achterhoudt, school zit er juist op te wachten. De tester had informeel beloofd dat ze voor input zou zorgen voor het gesprek en nu trok ze dat terug en wilde alsnog alles vooruit schuiven. Daar zat de irritatie, en wat ze dan wel deelde was vaag, konden we niks mee en riep alleen maar meer vragen op.

    Voornamelijk op internet gevonden hoor, maar:
    De normering van de WISC V is maar vastgesteld met 27 hoogbegaafde kinderen die er aan hebben meegewerkt. Daar ligt de kritiek. Ervaren testers die met beide testen hebben gewerkt die hebben een opvallend verschil gezien en dat zijn ze nu in kaart aan het brengen. De verwachte uitslag die subjectief gezien wordt op basis van ervaring met testen komt er keer op keer niet meer uit met de WISC V. En ook kinderen die met de WISC III hoogbegaafd scoren die met de WISC V dat ineens niet meer zijn. Maar er is dus nog geen officieel onderzoek naar bekend nu.
     
  8. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    #1728 missle, 28 nov 2019
    Laatst bewerkt: 28 nov 2019
  9. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.341
    8.803
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar dat heeft toch maken met het Flynn effect? In de WISC V zit daar weer een correctie voor in tov de WISC III.
     
  10. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    de school heeft geen recht op de gegevens van je kind, zelfs als de school voor het onderzoek betaalt. ze hebben altijd jouw toestemming nodig. jij kunt bepalen wat er gedeeld wordt met de school. dat is de wet. heel irritant voor de school en de deskundigen,(kost tijd om steeds met de ouders te overleggen enzo) maar het is gemaakt zodat de ouders de baas blijven over de kindsgegevens. de school mag over een kind, ook niet met een deskundige praten. persoonlijke gegevens zijn beschermde gegevens.
     
  11. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.341
    8.803
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar dat hoeft toch geen problemen te geven. Wij kregen het verslag ruim op tijd; hebben toestemming gegeven en pas daarna was het gesprek.
    Ik bel ook wel eens met de juf of meester van mijn patientjes, maar alleen met toestemming van de ouders. Lijkt me niet meer dan logisch.
     
  12. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.042
    4.236
    113
    Klopt helemaal alleen in dit geval wilde de onderzoeker het rapport/uitslag niet geven voor het gesprek op school ondanks het verzoek van de ouders om het vrij te geven. De onderzoeker, die eerst had toegezegd de resultaten voor het gesprek klaar te hebben en ook wist wanneer het gesprek was, besloot in eens dat hij/zij eerst een gesprek wilde hebben met de ouders. Wat heel logisch is (kun je als ouder de resultaten even verwerken) alleen dan had hij/zij dat eerder moeten aangeven. Nu was het gesprek met school etc al gepland en zouden ze eigenlijk niets kunnen doen omdat dat belangrijke onderdeel miste. En ik geloof dat daar de irritatie zat (wat ik mij heel goed kan voorstellen)
     
    belize vindt dit leuk.
  13. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Ja, klopt helemaal zoals je het zegt! Maar ik snap nu wel met de resultaten bij de hand dat ze liever uitgebreid uitleg had willen geven. Er is een discrepantie in de uitslag en dat kunnen wij zelf niet uitleggen. Maar ons doel was ook niet om tot detail uitleg te hebben vandaag voor school, we wilden niet onwetend het gesprek in gaan.

    Het is opgelost door vandaag wel de discrepantie te benoemen, eerste tips voor school zijn gegeven en een volgend gesprek is gepland voor de details, maar eerder dan februari kon niet. :eek: Dus ik ben blij dat ik me toch hard heb gemaakt om de informatie in dit gesprek te hebben
     
  14. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.371
    561
    113
    Vrouw
    Dochter heeft een gesprek gehad met haar mentor. Ze mag voortaan een deel van de wiskundeopdrachten schrappen en krijgt daar verdieping voor in de plaats. Ze heeft de opdracht gekregen om zelf met haar Engels docent te overleggen over compacten en en verdiepen van de stof. Dat vind ze erg spannend dus is een mooie uitdaging.
     
    belize, Amarens en owly vinden dit leuk.
  15. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Goed dat je dochter in gesprek is gegaan! Ik heb toch indruk dat het vo een betere plek is, daar wordt veel meer rekening gehouden met het kind, meer individuele begeleiding.
     
  16. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Maar dat Flynn effect was bij de hoogbegaafde kinderen wel extreem veel groter dan bij de rest van de testgroep.
     
  17. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.371
    561
    113
    Vrouw
    Zou goed kunnen! Mijn dochter voelt zich op de middelbare ook veel beter op haar plek dan op de basisschool zegt ze.
    Het scheelt natuurlijk ook dat ze zelfstandiger zijn op de middelbare (ik zie haar met grote sprongen zelfstandiger worden) en met minder individuele aansturing vooruit kunnen.
     
  18. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.042
    4.236
    113
    Ik ken het met mijn zoon ( ass), soms moet te heel standvastig zijn en op je strepen staan. Ik ben ook wel eens boos op school ( speciaal onderwijs) geweest om een verslag. Ik snap wel dat ze het er heel duidelijk etc in moeten zetten ( anders krijg je geen verlenging voor speciaal onderwijs) maar als je het als ouder leest, mijn god had echt het idee dat ik beter op zoek kon naar een instelling dan naar een school voor het voortgezet ( speciaal) onderwijs.
     
    missle vindt dit leuk.
  19. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    voor ons waren ook geen problemen hoor. maar als er een probleem is, je wilt iets in zien en dat willen ze niet, dan is het handig dat je weet dat je daar recht op hebt.
     
    pluk en missle vinden dit leuk.
  20. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.937
    8.755
    113
    Wij hebben het gesprek gehad. Het was een kamer vol, we hebben er een goed gevoel aan over gehouden. Orthopedagoog en schoolcoach heeft wat tips gegeven aan school zoals het door toetsen. Hij leest nu m3 en wat we hebben begrepen waren ze daar gestopt. Ze zijn begonnen met rekentijgers en zo boekjes.

    Ze gaan in het nieuwe jaar observeren, zo wel naar leerkracht als zoontje. Later waarschijnlijk nog individuele gesprekken met zoontje.

    Wij mogen hem rustig uitdagen en ook tot frustratie niveau. Zorgen dat we er samen doorheen komen. Zoals bij lezen en schaken.

    Start is weer gemaakt en we hebben nu het idee dat ze nu iets verder kunnen.
    De ib'er heeft materialen maar dan moet hij met technisch lezen iets verder zijn, zodra dat is kunnen ze hem nog meer bieden.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina