HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    we wachten nog steeds op een bericht van de hybride project mensen. de docente, hoorde ik, begon weer te werken. maar geen full tijd denk ik. dus we wachten nog.de cito's zijn begonnen. zoontje heeft er geen zin in. maar af en toe is hij erg blij omdat hij bijna klaar is met de basisschool. hij heeft al zijn school gekozen. hij kan gewoon lopend naar school straks.
     
  2. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    debq, topo oefen je met topo mania, ga eens kijken met je dochter, ze gaat het erg leuk vinden. voor tafels kun je een andere prog vinden. junior Einsteins of zo. gr6 en nog niet tafels onder de knie hebben,dat kan de scores enorm omlaag halen.
     
  3. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Topomania hoorde ik vanmorgen ook van iemand anders, daar zullen we eens naar kijken. Ik kreeg net een mail dat Q de eerste toets die ze heeft gemaakt nadat ze op ‘onze’ manier moest oefenen heel erg goed heeft gemaakt. Helaas heeft ze dit zelf nog niet gehoord, zou enorm helpen als ze merkt dat oefenen loont.

    Qua tafels, ze snapt de tafels gelukkig wel maar ze zijn niet helemaal geautomatiseerd. Ze rekent het gewoon steeds uit. Dus met de deelsommen doet ze dat ook maar begrijpt het wel. Als het op tijd / snelheid gaat loopt ze hier natuurlijk wel tegenaan.
     
  4. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.585
    3.477
    113
    Hier krijgen ze ook altijd topotoetsen die op Topomania te vinden zijn en hij oefent zowel op papier als op Topomania.

    Tafels, die hebben beide kinderen met Timez Attack van Big Brainz geleerd. Een gratis spel waarbij het tempo te hoog ligt om het in je hoofd uit te rekenen. Het is wel een beetje donker en duister en je poppetje wordt door monsters met een knots geslagen bij elk fout antwoord of als je te langzaam bent, maar het werkte veel beter dan bijv. Ambrasoft enzo. Je gaat door naar de volgende wereld als je goed genoeg bent. Het programma onthoudt ook je fouten en herhaalt die sommen en blijft niet herhalen wat je toch al beheerst. Ook met tempotoetsen zijn ze erg vooruit gegaan hiermee, je kunt naast tafels ook andere sommen instellen.
    Al kon ik de laatste keer dat ik keek niet meer zo snel ontdekken hoe je het als particulier gratis kunt downloaden. Het is Amerikaans en lijkt nogal op scholen gericht.
    Op school zelf deden ze er weinig aan.
     
  5. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.042
    4.236
    113
    Is ook waar mijn dochter tegenaan loopt, kreeg weer een mailtje dat ze de tafels niet allemaal geautomatiseerd had (nu groep 7) en dat ze dus extra moet oefenen thuis. Thuis zoeft ze er zo doorheen en is er geen probleem met de tijd, zelf geeft ze aan in de klas te veel last te hebben van de geluiden van andere kinderen.
     
  6. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik bedoelde ook niet snappen hoor. sommige vragen kan ze niet eens begrijpen, zien wat er gevraagd wordt, als ze de tafels niet uit het hoofd kent. en de snelheid is ook nodig om doorheen te kunnen. als ze alles gaat uitrekenen haal ze het niet.
    bij zoontje goede resultaten zien helpt ook enorm! heel goed van haar!
     
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.907
    3.324
    113
    Opgelucht. Onze zoon is 6 januari 4 jaar geworden. Na de kerstvakantie dus ook op school gestart.
    Een leergierige jongen, kent de letters, leest hakkend en plakkend woordjes, kent de cijfers, is gek op tellen en cijfers.
    Gisteren na 2 weken school gesprek met de juf gehad, ze had gezien dat hij wel een snelle was, die opvallend voorloopt op andere startende kindjes. Ze gaat er vanuit dat nog een jaar groep 1 geen goed idee, volgend schooljaar groep 2 past waarschijnlijk beter, dus we gaan het in de gaten houden. Hebben in mei ergens een extra gesprek, naar de gebruikelijke 10 minuten gesprekken.
    Ik vind het fijn dat ze het zo snel oppakken en dat het helemaal vanuit de juf kwam en hier dus zelf nog niks voor hoef te doen.
    Ben benieuwd wat school gaat brengen allemaal. Het zegt nog weinig over de rest zal gaan ontwikkelen natuurlijk. Maar dit is vast een positief begin vanuit school.
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.937
    8.754
    113
    Fijn dat ze zo vlot ontdekken en een open houding hebben!
     
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.907
    3.324
    113
    Jaa echt wel.
    Groep 2 volgend jaar is voor ons geen verrassing. Dat hadden we zelf al wel bedacht. Maar had niet verwacht dat t zo snel vanuit school zou komen. Eerder dat ik zou moeten lullen als brugman vanwege 1 januari grens ofzo.
     
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.937
    8.754
    113
    Dan heb je al gelijk een goed gevoel bij school!
    onze knul kwam voor de zomervakantie in gr 1 en hebben toen gesprekken gehad. Omdat hij er net was is hij gestart in gr 1 en uiteindelijk in april naar gr 2 gegaan.
    Na de vakantie gestart in gr 3. Hij doet het daar cognitief heel goed. Hoe goed weten we niet precies. Hij heeft zon boekjes, rekentijgers, extra taal werkboek en laatst zei hij dat hij uit de bieb een m4 mocht pakken.

    We zijn al lang blij dat hij blijer naar school gaat!
    Ook altikd goed zelf in de gaten houden bijvoorbeeld dat hij thuis anders gaat gedragen.
     
    Zonnestralen en Fristi2012 vinden dit leuk.
  11. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    @owly en @Fristi2012 wat een fijne verhalen!

    Ik ben zó benieuwd hoe het straks (euh over 3/4 jaar) met M op school zal gaan. Op het kdv zeggen ze steeds vaker dat ze echt op valt, vooral qua concentratie en hoe netjes ze ‘opdrachtjes’ doet. Ze mag al regelmatig bij de BSO spelen en vind dat super leuk. Over een paar maanden gaan de kindjes waar ze het meeste mee speelt naar school, ben bang dat het dan nog een lang half jaar gaat worden. Wat wel heel fijn is van de school (waar ook het kdv en de Bso bij zit) is dat ze écht naar het kind kijken en niet zo zeer naar het leerjaar.

    Met Q blijft het puzzelen voor wat bij haar past. Ze is nu alweer voor de tweede dag thuis, buikpijn zegt ze. Blijft lastig hoe ver we daar in mee moeten gaan. We willen haar serieus nemen, maar het kan al snel door slaan in het misbruik maken van de situatie / het vertrouwen.
     
  12. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Heeft je dochter dat dan toevallig ook met het avi lezen? Thuis leest Q al behoorlijk lang (eind groep 3 denk ik) de ondertiteling mee. Maar op school haalt ze met de woordjes op tempo lezen maar het een niveau hoger dan de M of E grens van dat leerjaar.
    Kan natuurlijk ook dat hier de faalangst een rol speelt. Laatst de intake voor de PMT gehad, volgende week start de therapie. Hopelijk gaat dat haar wat helpen.
     
  13. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.951
    7.880
    113
    Vrouw
    Is automatiseren iets wat standaard lastiger is met hb (dan bedoel ik niet door gebrek aan oefenen) of is dat echt een ad(h)d dingetje?

    De logopedist zegt dat onze oudste andere dingen te snel op pakt voor iemand met tos. Ze denkt aan een spraak stoornis. We zijn al 1 jaar bezig met dezelfde letter. Ik zelf herken add dingen bij mijn zoon. Maar omdat ik zowel ADHD als hb heb vind ik het soms lastig om bepaalde dingen op het ene of het andere te gooien.

    Als hem duidelijk gevraagd wordt om zijn mond juist te vormen dan komt die letter eruit, of als je de oefeningen doet met hem. Maar zodra hij bezig is met het vertellen van een verhaal dan komt het er niet uit.
     
  14. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.937
    8.754
    113
    Het kan zeker een HB dingetje zijn. Op deze websites staan interessante artikelen en iemand stelt dezelfde vraag.

    https://www.ieku.nl/mijn-hoogbegaafde-kind-automatiseert-niet/
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  15. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.042
    4.236
    113
    Ja elke keer weer net een paar seconden te langzaam ( maar wel geheel foutloos) als commentaar krijgt ze ook altijd dat ze te perfect leest.
     
  16. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.951
    7.880
    113
    Vrouw
    Aah vanaf een jaar of tien.

    Ik moet bekennen dat ik er nog steeds moeite mee heb, maar minder dan vroeger.

    Verder zit ik er nog mee dat het lastig kan zijn om contact te krijgen. Hij zit zo in zijn eigen wereld dat hij het totaal niet door heeft als iemand hem roept of tegen hem praat.

    Prikkels zijn altijd wel een ding geweest. Maar nu begint hij toch wel echt moeite te krijgen met drukke plekken. Bijv bij het ophalen op school. Dat vliegt hem aan. En ook na school krijgt hij steeds vaker een flinke woede aanval omdat zijn hoofd vol is. Zijn dat ook herkenbare dingen?
     
  17. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Haha, typisch. Hier ook steeds de opmerking dat ze wel leuk leest met veel afwisseling. Op deze school hechten ze er dan gelukkig ook geen waarde aan.
     
  18. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.042
    4.236
    113
    Ze mocht meedoen met de voorleeswedstrijd en was tot de finale (van school) gekomen, alleen viel deze op dezelfde tijd dat ze naar de cheeta groep (plus klas) mag. Heeft ze de finale dus afgezegd want ze ging liever naar de plus klas. :D, stonden ze wel even raar van te kijken.

    Ze moet nu trouwens ook nog een cito gaan inhalen omdat ze die dan ook net weer afnemen op die donderdagmiddag (die ze dus op een andere school doorbrengt ivm de cheeta groep) en ze er op school even niet aan gedacht hadden dat zij er dus niet was.
     
  19. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.937
    8.754
    113
    Als je zoveel prikkels krijgt is het niet gek dat de emmer vol loopt. De een gedraagt zich keurig op school en barst los zodra ze thuis zijn en bij andere zie je juist dat ze dit gedrag ook op school vertonen.

    Bij ons loopt hij op school over. Ik zou in ieder geval in gesprek gaan met school. Vaak hebben ze wel koptelefoons om voor zich zelf even de rust te vinden.
    Onze zoon heeft die op tijdens rekenen en taal, het lijkt voor nu wel aardig te helpen. Zijn er dingen op school waar je zoon tegenaan loopt wat bijvoorbeeld aan ergert?

    Overigens had ik ook gelezen dat automatisering ook lastiger is als je een beeld denker bent.
     
  20. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.951
    7.880
    113
    Vrouw
    Rottig dat het op school over stroomt. Fijn dat de koptelefoon helpt. Bij een vriendin hebben ze ook een houten ding van 3 planken om het bureau af te bakenen.

    Ik krijg er weinig informatie uit. Wel weegt hij hele kleine dingetjes heel zwaar. Zoals bijv hij had een rotdag op school omdat hij last heeft van een klein sneetje. Hij wil verder ook niet echt praten over school. Ik probeer het eruit te trekken, maar meestal is dat tevergeefs.

    Vrijdag heb ik een gesprek op school vanwege de uitslag. Ik ga dat volle hoofd indd even meenemen in een plan van aanpak.

    Aah, dat zijn wij beiden denk ik ook wel. Een beetje als in de verstrooide professor?

    Ik heb nog wat interessants gevonden over prikkels. Het is echt een hele lap tekst, misschien dat je het niet interessant vind, maar misschien ook wel : https://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/186754-prikkelgevoeligheid-als-je-hoogbegaafd-bent.html
     

Deel Deze Pagina