Hb te laag of valt het mee

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Shirleytje26, 10 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. naadje53

naadje53 Bekend lid

23 mrt 2011
    975
    0
    0
    ik denk dat het heel erg verschilt bij welke vk praktijk je zit, bij mij vk is 6,5 laag en zou je dus aan de tabletten moeten gaan, nu heb ik pure mazzel dat hij al mijn hele zwangerschap heel hoog is

2. zustertje

zustertje Niet meer actief

Het ligt er ook heel erg aan hoe hoog je hb normaal is... Die van mij 9.1 na de bevalling 6.8 en ik had er echt veel last van maar wilde geen pillen slikken.
    6 weken na de bevalling was ik even bij de HA en die zei ineens wat zie je wit wordt je niet goed hij heeft toen gelijk mijn hb geprikt en die was nog steeds 6.8 moest gelijk aan de ferro tabletten :)
    2 keer een maand geslikt en toen was hij eindelijk weer 9.1

3. Hummeltje83

Hummeltje83 Bekend lid

11 feb 2010
    687
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kun je onderbouwen dat er bijna geen werkzame stof in zit?

Bij mij hielp het heel goed.

Voor topic starter, 6 vind ik persoonlijk wel wat laag. Ik voel me zelf veel moeier als hij onder de 7,5 gaat. Ondekt na regelmatig prikken.
    Ik heb hem van onder de 7 prima op kunnen bouwen naar 7,9 met floradix en drink nu voor de zekerheid een glas roosvicee ferro. Na de bevalling is hij zowiezo weer lager.

4. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Zie bijvoorbeeld: Alternatieve Dooddoeners (Deel 20)
    (waarschijnlijk paste je bij een lager ijzer niet alleen floradix toe? Maar lette je ook meer op voeding, etc. Dat zal het verschil hebben gemaakt)

5. Shirleytje26

Shirleytje26 Actief lid

4 mrt 2012
    443
    0
    0
    Rotterdam
    Vandaag bloedgeprikt krijg binnen 5 dagen de uitslag ervan
    Ik heb voor de zekerheid floradix gehaald en roosvise f kan maar vast ergens beginnen.

6. AtraVim

AtraVim Bekend lid

22 nov 2011
    706
    0
    0
    Geinig, al die verschillende meningen :)

Ik heb 4 weken geleden vingerprik gehad bij de vk, mijn hb was toen 6,5 en dat vond ze net de grens.
    Moest toen aan de ijzer drank om het weer omhoog te krijgen.
    Helaas heeft dat niet gewerkt, vorige week was mijn hb 6.0 en volgens de vk dus veel te laag.
    En omdat ik al weken duizelig ben, moe, hoofdpijn, futloos, slap etc.. moest ik nu bloed prikken op meer dingen, omdat het kan zijn dat het niet het ijzer is, maar andere oorzaak/oorzaken.

Vanmorgen dus gedaan, en volgende week krijg ik te horen hoe of wat.

Dus ja, het ligt denk echt aan de praktijk waar je zit, en de vk.. de ene vind het wel laag, de ander niet.

7. lies276

lies276 Niet meer actief

blijkbaar heeft jouw vk inderdaad niet in de gaten gehad dat je zo veel bloed bent verloren en dat je Hb zo laag was, want hier is het zeker wél gebruikelijk om na een bevalling en een Hb van 4.9 of lager, een bloedtransfusie aan te bieden.
    dat jij je zó snel alweer beter voelde is uniek, want doorgaans duurt het zeker een aantal weken voor ijzerpreparaten aanslaan(en kun je soms dus beter net onder de grens zitten, want met een transfusie knap je meestal veel sneller op) en vaak begin je "jezelf" pas weer te voelen als je Hb hoger is dan 5,5/ 6.

8. spinnie1978

spinnie1978 Actief lid

17 feb 2009
    358
    22
    18
    Vandaag hb geprikt bij verloskundige en mijn hb was 5,0. Dit was te laag en heb staal tabletten gekregen die ik 3x daags moet slikken. Na reacties hier gelezen te hebben ga ik ook maar aan de roosvicee ferro. Moest ook voor de zekerheid nog bloed laten prikken in het ziekenhuis en als de uitslag daarvan bekend ik wordt er gebeld.
    Ben wel vermoeid, maar ben nu 30 weken zwanger en heb een zoon van bijna 3, en 1 van anderhalf jaar rondlopen.

9. Tuttebell

Tuttebell Fanatiek lid

6 nov 2011
    3.108
    0
    36
    Vraag me eventjes af hoe vaak en met welke weken van de zwangerschap ... HB word geprikt, dat gebeurd via vingerprik toch? Ben nu 24 weken zwanger maar nog geen HB meting gehad, is dat normaal?

10. Shirleytje26

Shirleytje26 Actief lid

4 mrt 2012
    443
    0
    0
    Rotterdam
    Bij mij is er bloedgeprikt bij de eerste afspraak met de vk gewoon uit me arm waar ze je op van alles testen word ook gelijk je hb gekeken.
    En met 30 weken in me vinger

11. Tuttebell

Tuttebell Fanatiek lid

6 nov 2011
    3.108
    0
    36
    Oh oke! Bedankt voor dit antwoord! Dacht dat HB alleen via de vinger kon? Ze hebben wel gewoon in mijn arm geprikt dus dan zal t wel goed zitten verder! ;)

Deel Deze Pagina