Goedemorgen, Ik heb een vraagje... IK heb een zeer grote kinderwens en wil graag zo goed mogelijk aan een eventuele zwangerschap beginnen. Ik leef gezond en voel me goed, echter ben ik wel te zwaar. Met een lengte van 1.80m weeg ik 95 kilo. Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen smalle bouw van mezelf heb. Ik heb het zogenaamde zandloperfiguur. Brede heupen,schouders en grote borsten. Maar een smalle taille. Ik ben 24. Is het aan te raden voor mij om af te vallen voordat ik zwanger word? Kan dit gewicht eventuele risico's met zich mee brengen? Is het trouwens waar dat je moeilijker op een gezond gewicht terugkomt als je al zwaar je zwangerschap in bent gegaan? Alvast heel erg bedankt voor de reactie! groetjes, Reintje
hoi Reintje, het is sowieso verstandig om wat af te vallen, een gezond BMI is voor iedereen beter, maar zeker als je zwanger wilt worden. Als je een gezond BMI hebt word je meestal eerder zwanger (je hormoonhuishouding verloopt dan beter) en de zwangerschap en bevalling hebben minder kans op complicaties, ook heb je meer kans om je zwangerschapskilo's naderhand weer kwijt te raken ja. Het is wel belangrijk om niet te rigoureus af te vallen maar om het op een gezonde manier te doen, raadpleeg eventueel een dietiste! Succes! Mirjam