Schoolvervoer speciaal onderwijs, opgeven SVB/kinderbijslag?

Discussion in 'De lounge' started by heppiedepeppie, May 8, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Het zoontje van mijn man woont in een gezinsvervangend tehuis. Nu wordt hij altijd met een busje naar school gebracht en gehaald. Jaren is dat gewoon door de gemeente gesubsidieerd. Maar nu kregen wij een brief dat er dus een bedrag zelf betaald moet worden.

Het gaat om een behoorlijk groot bedrag. Nu moeten de ouders aangeven of ze boven een bepaald bedrag verdienen. De moeder van het kindje zit zelf in een tehuis en verdient helemaal niks. Maar er wordt ook naar ons gezamelijk inkomen gekeken en dat zit dus net boven die grens.
    Wij draaien dus voor de kosten op. Het is niet anders, maar ik vraag me af of je dit kunt opgeven bij de kosten voor kinderbijslag??

Deze moeten we namelijk ieder half jaar opnieuw invullen omdat hij uit huis woont en wij dus ook flinke reiskosten, kleding kosten, schoolkosten e.d. hebben....

Zijn er meer mama's die speciaal vervoer hebben en weten jullie of je dit ergens kunt opgeven?
    Alvast bedankt!

2. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Heeft het kindje een TOG?

Als je kindje boven de 3 is en een beperking heeft heb je recht op dubbele kinderbijslag als hij een indicatie heeft
    Weet alleen niet of dat voor uit huis wonende kinderen geld

3. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

Aug 28, 2009
    1,350
    0
    36
    NULL
    NULL
    Volgens mij kun je kosten voor levensonderhoud van niet-thuiswonende kinderen in elk geval als aftrekpost opgeven bij je belastingaangifte.

4. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    hij is bijna 13 maar cognitief 6 ongeveer. Wij krijgen geen TOG omdat hij niet thuis woont. Hij staat onder toezicht van een voogd en heeft een OTS via de rechter.

nu moeten wij aan de svb wel altijd de kosten opgeven die ik eerder noemde, vandaar dat ik me afvroeg of je dit ook kon opgeven...

5. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Ik zou daar morgen even het svb voor bellen, en anders stichting MEE
    Dat is een stichting speciaal voor kinderen en volwassenen met een beperking en wijzen je kosteloos de weg en helpen je met alle vragen omtrent indicaties en vergoedingen

6. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Ik bel het SVB morgen wel even op, stichting MEE kennen we maar hebben wij niet veel goede ervaringen mee. Maar misschien kunnen zij ons toch helpen!!

7. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik zat idd ook aan TOG te denken ,maar omdat hij ots staat wordt dit een lastig verhaal. Waar gaat de kinderbijslag naartoe? Naar de instelling waar hij woont? Dan kunnen zij volgens mij de TOG aanvragen. Of idd stichting MEE vragen. Lastig verhaal dit :)

8. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    word vervoer niet vergoed door de awbz dan? hier is dat tegelijk aangevraagd met de zorg op speciale school, ik heb nooit een rekening gezien...maar dat hangt dus van de gemeente af?

En euh, heb eens gezoct naar TOG...denk dat ik eens ga kijken of ik dat ook aan kan vragen...loop toch tegen extra kosten aan hier ook...thx voor de tips die ik hier lees!

Wel vervelende situatie idd, hopelijk kan MEE je helpen..je kunt hun ook gewoon mailen met dit soort vragen, hoef je geen consulent voor te hebben!

En niet thuis wonende kinderen en hun uitgaven kan je aftrekken van de belastingdienst....zou ik ook zeker naar kijken!

Groetjes en succes!

9. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    De kosten die je moet opgeven aan het SVB heeft te maken dat jullie de kinderbijslag ontvangen terwijl hij niet thuis woont. Hiermee moet je aantonen dat je een bepaald bedrag per jaar kwijt bent voor je kind om zo recht te kunnen hebben op kinderbijslag.
    Die kosten moet je idd dan doorgeven. Echter krijg je daarmee niet meer kinderbijslag, want die is voor iedereen hetzelfde.

Verblijft hij bij een AWBZ instelling? Ik zou daar eens naar informeren of het niet mogelijk is om een vervoersindicatie naast zijn verblijfsindicatie kan verkrijgen. De begeleiding van het gvt moet wel weten of dit mogelijk is.

Share This Page