HBO MWD opleiding en werk ervaringen

Discussie in 'De lounge' gestart door M0MMY1987, 14 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. M0MMY1987

M0MMY1987 Actief lid

25 okt 2009
    280
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ik word een beetje gek van mezelf. Ik zit erg in een fase waarin ik me wil ontwikkelen cariere maken. Heb een zoon van 3.5.

Ben onlangs afgestudeerd als directiesecretaresse. Leuk, idd! Heb stage moeten.lopen en dat was mij erg bevallen, maar mede omdat mijn collega's zo leuk.waren en.mij behandelden.als een volwaardige collega en ik veel vrijheid kreeg en uiteindelijk.zelfstandig een super aardige manager assisteerde!

Tijdens mijn opleiding ging ik rond speuren voor een hbo opleiding. Ik miste het gedeelte echt betrokken zijn met mensen van buitenaf. Ik ben mezelf gaan afvragen wat ik leuk.zou vinden. Ik heb zelf een paar jaar terug in een reïntergratie traject gezeten. Wat mij ontzetten op weg geholpen heeft. Zelf vind ik het ook altijd leuk mensen een handje op weg te helpen..

Ik kwam in eerste instantie uit op hbo personeel en arbeid, maar dit is meer organisatorisch gericht. Nu ben ik verder op zoek gegaan en kwam ik uit op mwd, maatschappelijk werker dienstverlening. Erg breed en ook de factoren die ik wil gaan doen, zitten hierin verwerkt.

Ik zou graag jullie ervaringen als mwd-er en de opleiding willen weten.. Opleidingsvariant, deeltijd of voltijd etc..

Ik heb nu tijdelijk een baan als tandartsassistente per toeval aangeboden gekregen, het is leuk, maar niet waar ik voor volle 100% gevoel voor heb..

2. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

De opleiding is erg leuk, ik heb voltijd gedaan.
    Helaas is er nu bijna geen werk meer n te vinden.

3. M0MMY1987

M0MMY1987 Actief lid

25 okt 2009
    280
    0
    0
    Weinig werk? Hmm, dat is dan wel jammer.. Al had ik het idee dat het hier (regio Flevoland) wel meevalt. Eigenlijk is er in elke branche weinig te vinden, behalve detailhandel. Hier heb ik ervaring in en deelcertificaten, maar is echt niet mijn ding. Heb administratief medewerker, receptioniste en directiesecretaresse en in alle 3 in deze.omgeving niks te vinden.

De opleiding start in februari, dus ga even rond neuzen naar werk gelegenheden en alvast solliciteren, voor ik mijn huidige baan op geef en hier aan begin..

4. M0MMY1987

M0MMY1987 Actief lid

25 okt 2009
    280
    0
    0
    Verder niemand die ervaringen wil delen?

5. sannie30

sannie30 Fanatiek lid

24 jan 2011
    1.050
    9
    38
    Op dit moment zijn er in de zorg-en welzijnsorganisaties weinig vacatures vanwege de bezuinigingen. Maar ja, je moet nog helemaal starten met de opleiding, dus wie weet hoe de wereld er over 3-4 jaar uit ziet. Ik denk dat organisaties nog wel stage plaatsen aanbieden voor voltijd studenten. En de kans dat dat je daarna kan blijven is altijd wel groot..

6. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    Hier ook iemand die MWD doet.. ben begonnen met voltijd en inmiddels een baan gevonden dus deeltijd. Door zwangerschap ff een tijdje alleen gewerkt en opleiding op laag pitje gezet. Het is een leuke opleiding. Niet moeilijk maar het is veel. En je moet veel verslagen maken.

Ik heb stage gelopen (tweede jaar) bij een ggz instelling en daarna een baan gevonden als groepsleider bij een instelling voor daklozen. Daarvan is 90 % verslaafd en heeft een psychiatrisch ziektebeeld. Het is heel erg leuk werk, alleen heb je veel te maken met agressie en bedreigingen. Dus in de zwangerschap mag je ook niet op sommige groepen staan.

Hier is genoeg werk te vinden in deze sector. Je kunt ook veel sph functie's uitoefenen als mwd'er. Andersom is een stuk moeilijker.

En je kunt natuurlijk ook spw functies uitoefenen. (als je dat wilt).. bij veel organisaties kun je op die manier (als je eenmaal binnen bent) intern solliciteren naar functies waar ze wel mwd voor vragen.

7. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik werk als maatschappelijk werker (jeugdbeschermer), maar heb de opleiding pedagogiek gedaan. Is op een aantal vlakken vergelijkbaar, heb ik mij laten vertellen, met als verschil dat MWD breder gericht is, ook op volwassenen. Wat ik je vooral wil adviseren: bekijk de vakinhoud van de opleiding, de keuzemodules (minors) die je kunt kiezen en kijk dan of het je aanspreekt. Ga ook vooral eens naar een open avond, waar je veelal ook studenten kunt spreken. Succes met je keuze! Ik vond het trouwens goed te doen, studeren met kinderen!

8. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ik heb de opleiding MWD gedaan, eerste 3 jaar voltijd, laatste jaar deeltijd. Ik vond het een makkelijke opleiding. Je word breed opgeleid. Ik werk nu al 6 jaar in de verslavingszorg (ambulant)!

9. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Ik zit in mijn laatste jaar van mwd. Ik heb hem verkort gedaan en hoef nu alleen nog af de studeren, ik doe de studie voltijd maar daarnaast werk ik (helaas een klein contract) als mwder met jongeren met een handicap die geïntegreerd worden in de samenleving. Ik vind het een enorme leuke opleiding, erg breed en je bent inderdaad inzetbaar als van alles als je klaar bent.

Helaas is er inderdaad weinig werk in te vinden omdat er op mwd veel bezuinigt. (Behalve in de ggz, maar dot us de regio Rijmond)

Ik moet wel toegeven dat ik het op met moment met een baby van vijf maanden, werk en afstuderen pittig vindt.

10. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Ik heb de opleiding sph gedaan maar heb al wel redelijk veel studenten van mwd begeleid terwijl ze stage liepen bij ons op het werk.
    Er is erg weinig werk te vinden daar lopen veel studenten tegen aan.
    Maar ja ik zou naar een opendag of info avond gaan.

En je goed laten voorlichten... Zelf heb ik ook voor die keuze gestaan maar gekozen voor SPH ipv MWD.

11. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik ben een paar jaar geleden afgestudeerd, toen de oudste 8 maanden was. Pittig, maar te doen. De opleiding is niet moeilijk, je moet gewoon veel doen (aan het eind kwamen de reflectieverslagen mijn strot uit;)).
    Ik ben overgestapt van voltijd naar deeltijd ivm zwangerschap. De deeltijd was leuker, de studenten die daar zaten waren echt gemotiveerd en vaak ook al iets ouder of ook overgestapt van voltijd naar deeltijd.
    Heb stage gelopen bij Bureau Jeugdzorg als casemanager en bij de GGZ als trajectbegeleider.
    Na afstuderen (toen er nog werk was in deze sector..) gewerkt als gezinscoach in multiproblem gezinnen en als algemeen maatschappelijk werker. Ik heb een paar maanden geleden ontslag genomen bij Bureau Jeugdzorg (wederom als casemanager) omdat ik deze baan te moeilijk kon combineren met 2 kleine kinderen thuis. En nu zit ik thuis.. Er zijn geen vacatures. Er wordt gigantisch bezuinigd in deze sector. Ook al heb ik inmiddels wel aardig wat connecties opgebouwd, ik kom niet aan de bak. En vind het wel even prima zo. Ik ben nu bezig met het realiseren van mijn droom; een eigen coachingspraktijk. Want ik ben er de laatste jaren achter gekomen dat dat is waar ik gelukkig van word en goed in ben. Dus ook dat is een optie na de opleiding mwd. Geen idee of het gaat lopen maar dat zie ik wel;)

Je wordt heel breed opgeleid als mwd-er. En het is individueel gericht, wil je liever met groepen mensen werken (dus bijvoorbeeld op een jongerengroep), dan kan je beter sph gaan doen.
    Een gesprek met een studie adviseur zou niet gek zijn, die kan je alles vertellen.
    Succes!

12. M0MMY1987

M0MMY1987 Actief lid

25 okt 2009
    280
    0
    0
    Wat leuk, jullie reacties!

Wat ik graag wil is bijvoorbeeld reclaseringswerk of coaching voor jongeren. Ze helpen naar een geschikte en bijpassende weg naar een.goede.toekomst. In ieder geval niet iets met "zorg", maar gewoon individueel iemand helpen met dingen.regelen en begeleiden. Sph is voor mij dan dus ook niet van toepassing, aangezien ik niet in/op een groep wil werken.

Voorkeur gaat uit naar jongeren, maar gezinnen en of jeugdzorg interesseert me ook wel ergens.

Hopelijk is er over 4 jaar meer werk. Maar ik was er vergeten bij te melden dat ik de opleiding duaal ga doen. Dit komt neer op deeltijd, maar is met studifi en je leerbedrijf mag dus bepalen of ze als stagiaire aannemen of als wernemer..

Deel Deze Pagina