Ik wil over een aantal jaar gaan starten met de PABO. Wie van jullie heeft dit ook gedaan in combinatie met een gezin? Wat vonden jullie van de opleiding? De studiebelasting? Ik las bij 'mijn' opleider 2 avonden per week naar school en 1 dag per week stage. Komt er nog veel huiswerk bij kijken? Kom je nog ergens in aanmerking voor een vergoeding? Was de opleiding wat je verwacht had? En het uiteindelijke werk? Iemand enig idee wat je netto verdiend als startende leerkracht voor 3 dagen per week? Mag ook in pb. Kortom, veel vragen! Thanks alvast!
Mijn broer heeft de deeltijdopleiding gedaan. Hij vond de studie heel leuk! Maar de combinatie werken, gezin en studie ontzettend zwaar. Hij is voor zijn studie nog 3 dagen minder gaan werken. 1 voor stage en 2 dagen om te studeren. Desondanks is hij na 1,5 jaar gestopt omdat de combinatie te zwaar was.
Ik doe sinds augustus de lerarenopleiding Nederlands in deeltijd. Ik werk er niet bij, hoewel dat waarschijnlijk wel gaat komen dit jaar. Tot nu toe al mijn tentamens gehaald met goede cijfers en vind het meeste ook wel heel interessant en boeiend. Vanaf maandag ga ik 2 dagen per week stagelopen (bij ons is eerstejaarsstage 10 dagen, voor deeltijders is dat naar eigen inzicht in te delen (je kunt dus in 2 weken je stage af hebben of 10 weken 1 dag doen bijv.) ik denk dat met de stage erbij in combinatie met de studie (dit blok heel veel schrijven en lezen!) het behoorlijk pittig gaat worden. De twee avonden les vind ik ook best pittig en eigenlijk iedereen uit de deeltijd ervaart dit zo. Volgend jaar willen ze het terugbrengen naar 1 dag (wel van 13 tot 21 dan) dat lijkt me beter te doen. Heb nu op dinsdag van 15 tot 22 les en op donderdag van 18 tot 22. Zeker die donderdag is echt killing omdat je er dan dus al een hele dag met je kids op hebt zitten. Verder kwam ik echt tijd tekort qua huiswerk en dus gaan de meiden sinds januari 1 dag per week naar het kdv. Maar nu met de stage ben ik die dag dus ook ‘kwijt’ dus dat wordt ff bikkelen! Vwb potjes waar je aanspraak op kunt maken kun je kijken naar de lerarenbeurs. Ik kom persoonlijk niet in aanmerking omdat mijn man te veel verdient, dat is wel jammer. Ik heb geen spijt van mijn keuze iig!
Dankjewel voor je reactie! Dat vind ik trouwens geen 2 avonden naar school, best nog lange tijden en idd als je er al hele dag op hebt zitten best pittig! Maar toch, als je voor ogen kunt blijven houden waar je het voor doet.... Mijn situatie zal dan zijn 3 kinderen van 4, 6 en 13 jaar, 3 dagen per week werken in de kinderopvang... Ben zo benieuwd of het haalbaar is...
Ik heb 5 jaar geleden de pabo in deeltijd afgerond (2 jaar). Ik moest ook 2 avonden naar school en 1 dag stage. Toentertijd werkte ik er 4 dagen naast, maar had nog geen kinderen, dus die vergelijk heb ik niet. Wat betreft de studielast vond ik het qua leren 'makkelijker' dan de HBO Commerciele Economie die ik een aantal jaren daarvoor in voltijd had gedaan. Wel was ik veel meer tijd kwijt aan het maken van opdrachten en het voorbereiden van de stage. Tijdens de stageweken was het voornamelijk de voorbereiding van de stagedag waar een aantal uur in ging zitten en het voorbereiden van de lessen en groepsopdrachten. Denk dat ik daar (naast de studie- en stage uren) ongeveer 5 uur per week aan kwijt was. Tijdens de tentamenweken was de studielast iets hoger omdat je dan meer leerwerk had en ook de groepsopdrachten en individuele opdrachten in moest leveren. Dan kostte me het vaak wel hele weekenden, maar dat komt ook omdat ik een uitsteller ben en alles op het laatste moment doe. Ik denk overigens dat het voorbereiden van de lessen en stage wel te doen is als je kinderen wakker zijn en om je heen aan het spelen zijn, bij het leren voor tentamens wordt dat wat lastiger. Toentertijd had je nog een tegemoetkoming in de studiekosten vanuit de overheid voor de (deeltijd) pabo opleiding. Daarvan heb ik de opleiding voor een groot deel kunnen betalen. Weet niet of deze er nog steeds is. Uiteindelijk heb ik na het behalen van mijn diploma er niet voor gekozen om het onderwijs in te gaan, omdat er toen weinig banen in het onderwijs waren (allemaal tijdelijke contracten) en ik vanwege onze kinderwens voor zekerheid wilde gaan met mijn vaste contract.
Het scheelt denk ik wel dat je kinderen al wat groter zijn! Die van mij zijn 2,5 jaar en 9 maanden het is idd wat je zegt: als je weet waar je het voor doet, dat goed voor ogen kunt houden en kunt plannen dan kom je al een heel eind! De meeste mensen die er in zijn gegaan met het idee van we zien wel waar het schip strandt zijn afgehaakt binnen de eerste 6 maanden (tot februari heb je recht op restitutie als je stopt) wij begonnen met 30 studenten en er zijn er nu 20 over. Het voordeel is dat je overblijft met alleen maar gemotiveerde mensen dat scheelt een hoop frustratie! Als je zeker weet dat je hart in het basisonderwijs ligt dan raad ik het je echt aan!
https://duo.nl/particulier/leraar/een-tegemoetkoming-voor-leraren/tegemoetkoming-voor-wie.jsp Hier is trouwens meer info te vinden over de tegemoetkoming die ik bedoel
Mijn kinderen zijn nu ook nog kleiner hoor. Wil pas starten over 4 jaar. Maar ik ben graag goed voorbereid en als ik alleen maar negatieve verhalen hoor zet ik het misschien wel uit mn hoofd en kan ik mijn peilen ergens anders op richten
Ja heb ik inmiddels gevonden. Denk niet dat ik daar recht op heb. Sowieso niet de maximale vergoeding.
Het ligt natuurlijk helemaal aan jezelf hoe zwaar/makkelijk je dit gaat doen. Wat is je vooropleiding? Leer je makkelijk? Ben je gestructureerd? Etc. Ik heb de lerarenopleiding maatschsppijleer in deeltijd gedaan. Niet zwaar of moeilijk, je moet kunnen plannen. En (volgens mij) vanaf volgend jaar eerste jaar collegegeld vrij. Er zijn nl erg verl tekorten. Waarschijnlijk sta je in je tweede jaar al deeltijd voor de klas.
Er is een verlaging van het studiegeld voor Pabo studenten. Zelf geen ervaring, vriendin van mij wel met een deeltijd verkort en twee jonge kindjes. Ze heeft het gered, wel veel discipline hoor. En zij werkte er verder niet bij.
Ik heb een stagiaire die de verkorte opleiding doet in Meppel (Vondst). 1 dag school en 2 dagen stage naast haar werk als klassenassistent. Ze heeft geen kinderen overigens
Jaa!! Klopt! Dit blok voor het eerst les van haar maar ze is de eerste 3 weken ziek geweest dus heb dr nog niet gezien!