Zal pittig worden. Ik vond de pabo niet moeilijk maar vooral veel. Heb voltijd gedaan (geen werk ernaast en geen kids). Merkte ook dat Spw-ers moeite hadden met het niveau.
Plannen is wel iets waar ik goed in ben dus denk en hoop dat dat wek goed komt. Ik las ergens dat de eerste 2 jaar nu voor half geld zijn, wat op hetzelfde neerkomt. Hoop dat dat nog zo is als ik wil beginnen. Dankje voor je reactie!
Poeh dat zal dan wel pittig worden met 3 kids en dan ook nog 3 dagen werken.. Dankje voor je reactie.
Mijn broer is in september begonnen. Hij werkt 4 dagen, loopt 1 dag stage en gaat (dacht ik) 1 avond naar school. Hij zit op school in Dordrecht omdat hij daar minder vaak naar school moet dan in Amsterdam. Hij vind het niet moeilijk maar wel zwaar omdat hij thuis veel moet doen. Hij heeft 2 kinderen (0 en 4).
Ik ben zelf juf (11 jaar geleden PABO voltijd gedaan) en heb diverse deeltijd (en voltijd) studenten inmiddels begeleid. PABO is gewoon heel veel werk. Als je gevoel hebt voor het vak is het niet "moeilijk". Het kost je gewoon veel uren. Maar dat klopt ook wel met de realiteit van het vak! Het vak zelf neemt ook veel uren in beslag. Het is niet zo dat je deeltijd werkt en alleen die dagen er dus maar bent/werkt. -Ik werk parttime en heb (in de 40 schoolweken in een jaar) 17 dagen en 8 avonden dat ik terug moet komen op mijn "niet werkdag", daarvoor krijg je niets extra betaald, dat hoort gewoon bij je baan. -Een werkdag begint ongeveer rond kwart voor 8, je gaat naar huis rond 6uur en werkt dan 's avonds ook vaak nog 1 of 2 uurtjes (ligt aan de periode in het jaar). -Je kunt geen dag vrij nemen of eerder naar huis gaan voor een afspraak of bijvoorbeeld wanneer je eigen kind ziek is of je man naar het ziekenhuis moet etc. -Tevens moet je op je "niet werkdagen" thuis ook gewoon voorbereiden, dossiers bijhouden, overleg met je duocollega etc. Wat veel mensen niet weten is dat het lesgeven aan de kinderen slechts 40% van je baan is. De andere 60% zijn andere werkzaamheden/taken die dus vaak buiten lestijd gedaan moeten worden. En toch sta ik nog iedere dag met veel plezier voor de klas ! Maargoed, werkdruk is dus hoog tijdens de studie, maar ook in het vak. Stressbestendig en flexibel zijn is wel noodzakelijk
WoW! Op wat voor een soort basisschool werk jij? Doe je dit allemaal vrijwillig ook? 17x terugkomen op niet werkdagen? 8 avonden??? Gelukkig zijn er ook andere ervaringen. Ik kwam (bijna) nooit terug op niet werkdagen, nee ook niet op studiedagen. Ik werkte drie dagen en deed mijn werk ook ‘gewoon’ op deze werkdagen. 3 avonden per jaar oudermiddag/avond. Ik werkte van 8.00 tot 16:30/17.00 Ik viel dan wel weer regelmatig in voor zieke collega’s, maar uren kreeg ik altijd uitbetaald. (Ik werk nu trouwens weer in het VMBO)
Ik ben de verkorte Pabo aan het afronden en ik vind het alles bij elkaar wel zwaar. De stof is echt niet ingewikkeld, maar er zijn wel ontzettend veel papers die je moet schrijven en knutselwerken etc. Ik doe de digitale variant van Inholland en de opleiding op zich is erg leuk en ook goed te doen. Alleen de combinatie met een gezin met jonge kinderen, een baan, man die veel werkt is niet ideaal en heeft mij in een burn-out doen belanden. Ik ben nu redelijk hersteld en ga door met de opleiding, maar ik zou dit niet nog een keer zo aanpakken.
Ik moet ook heel vaak terugkomen op mijn vrije dagen/avonden. Elke maand een woensdagmiddag, zo'n 12 avonden verspreid over dit schooljaar en daarnaast nog de studiedagen, cursussen, stichtingsdagen, teamdag etc. Ik heb de bond hier eens over gebeld, want het werd me veel te gek (en te duur, want ik moest constant de kinderen naar de opvang brengen). In de cao staat dat je als parttimer verplicht bent om te komen, mits de studiedagen/avonden aan het begin van het schooljaar bekend zijn en ze worden opgenomen in je taakuren.
Dit was niet altijd zo, is de laatste 5 jaar exponentieel zo gegroeid/veranderd. Zeker met de komst van passend onderwijs. En dan valt het bij ons nog mee.. Bij onze stichting van 34 scholen, horen we nog wel ergere "horrorverhalen". Niet voor niets dat er gestaakt wordt Er is geen sprake van vrijwillig/ onvrijwillig, het hoort gewoon bij je normjaartaak.