HCG daalt traag. Afwachten of niet?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Verhaaltje, 2 apr 2024.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Verhaaltje

    Verhaaltje Nieuw lid

    2 apr 2024
    3
    2
    3
    Vrouw
    Hallo,
    Na bijna 2 jaar actief onze kinderwens na te streven, waren we erg blij dat we bij de 4de terugplaatsing een positieve bloedafname hadden. Bij de eerste test was het HCG 37. Vier dagen later was het HCG maar een beetje gestegen (53). De dokter was niet zo positief, maar wilde wel nog graag een 3de bloedafname twee dagen later. Het HCG had toen een waarde van 157. We waren erg blij dat we anderhalve week daarna een echo konden inplannen. Enkele dagen hiervoor begon ik wel wat bloed te verliezen, maar we hoopten toch nog altijd op een positieve echo. Op de echo was echter niets te zien in de baarmoeder. Het HCG was toen 3952 en daardoor dacht de dokter aan een bbz. Twee dagen later werd er een uitgebreidere echo gepland. Doordat ik uitgebreide endometriose heb, konden ze geen uitsluitsel geven over waar het vruchtje zat /gezeten heeft. Het HCG was toen 3980. De dag erna was het HCG ineens erg gezakt (3100). 5 dagen later was het HCG terug licht gezakt (2803) en nog eens een week later weer licht gezakt (2646). Het HCG blijft dus dalen, maar wel erg traag. De dokter stelt voor om een spuit methotrexaat te plaatsen zodat het HCG sneller zou dalen. Ik heb echter verschillende slechte ervaringen hierover gehoord. Die spuit zou ook enkel geplaatst worden om het sneller te laten verlopen. Daarom twijfel ik heel erg. Zouden jullie voor de spuit gaan of wachten tot het lichaam zelf dit oplost?
    Nadat het HCG gedaald is, zal er waarschijnlijk een operatie voor de endometriose geplaatst worden.
    Alvast heel erg bedankt om jullie mening te delen.
     
  2. Shalom

    Shalom Bekend lid

    15 jan 2024
    799
    507
    93
    Pff wat een onzekerheid...
    Wat ik begrijp is dat je dus zo'n 9 weken bent en niet weet waar de zwangerschap is/zat?
    De MTX is volgens mij ook voor wanneer er een BBZ of ZOL is en de hcg niet genoeg daalt. Ik heb geen idee eigenlijk in hoeverre het dan wel of niet 'gevaarlijk' kan zijn om af te wachten.
    Ik heb wel genoeg erover gehoord dat het zooi is, dus als wachten verantwoord is en je dat wilt, zou ik het doen.

    Sterkte ermee.
     
    Verhaaltje vindt dit leuk.
  3. Verhaaltje

    Verhaaltje Nieuw lid

    2 apr 2024
    3
    2
    3
    Vrouw
    Heel erg bedankt voor je antwoord. Volgens de dokter is er geen risico mee verbonden. Omdat het HCG bij verschillende bloedafnames gezakt is, wordt de kans steeds kleiner dat het HCG alsnog zou stijgen. Het lijkt er dus op dat de zwangerschap zich op natuurlijke wijze (traag) aan het afbreken is (waar die zwangerschap dan ook zit/zat). Aan dit tempo zou dit wel sowieso nog verschillende maanden duren. Dit proces sneller laten verlopen zou dus de motivatie zijn en daarom zal de dokter dit dan aanraden. We zijn wel al erg lang aan het hopen op goed nieuws en elke keer komt het slechte nieuws erg hard aan. Maar omdat ik de afgelopen jaren al heel wat medicatie hieromtrent heb moeten nemen en merk dat mijn lichaam daar echt wel van afziet, vragen we ons af of het winnen van een paar maanden het waard zou zijn om ook deze extra medicatie te nemen.
    Voorlopig hebben we alleszins nog niet voor die spuit gekozen, volgende week hebben we een nieuwe bloedafname laten plannen.

    Nogmaals bedankt voor je antwoord en de steun.
     
    Shalom vindt dit leuk.
  4. Krv

    Krv Fanatiek lid

    26 mei 2017
    4.481
    4.364
    113
    Vrouw
    Wat ontzettend verdrietig. Met MTX moet je ook een paar maanden wachten voordat je weer zwanger mag worden dus ik zou voorlopig ook kiezen voor afwachten en regelmatig bloed laten prikken. Heel veel sterkte en ik hoop dat je hierna een succesvolle zwangerschap mag ervaren.
     
    Verhaaltje vindt dit leuk.
  5. Verhaaltje

    Verhaaltje Nieuw lid

    2 apr 2024
    3
    2
    3
    Vrouw
    Dankjewel voor je reactie. Deze mooie woorden zijn een enorme steun voor ons.
     
    Krv vindt dit leuk.
  6. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    12.041
    12.475
    113
    Vrouw
    Ik zou ook afwachten en wekelijks bloedprikken tot het onder de 5 is.
     
    Verhaaltje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina