Hallo, Vorige week vrijdag had ik een licht positieve zwangerschapstest, deze is de afgelopen week netjes opgelopen. Nu had ik vandaag mijn eerste echo omdat ik wilde weten hoe het zat, en ivm mijn vorige zwangerschap mocht ik vroeg komen. Er was niks te zien zei de verloskundige, waarop ze me bloed ging laten prikken omdat zij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap niet kon uitsluiten. het hcg was 710 wat volgens haar goed is voor de termijn die ze verwacht, alleen nu moet ik maandag weer terug komen om nog eens mijn hcg na te kijken. Maar ze zei dat ik me geen zorgen hoef te maken verder, maar waarom dan nog eens bloedprikken als ik me geen zorgen moet maken? Is er iemand die ervaring heeft hiermee?
Je bent nu dan nog geen 5 weken zwanger lijkt me? Dan is het heel normaal dat er nog niks te zien is hoor! Vind het ook wel gek dat ze je al zo vroeg laten komen.
Ik heb (helaas) ervaring met een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Maar met hCG rond de 700 is het heel logisch dat er nog niks te zien was, pas vanaf 1100 of 1200 oid is er wat te zien. Hoe ver ben je nu zwanger? Het nogmaals prikken is denk ik vooral voor de zekerheid. Heb je trouwens een echofoto meegekregen? Zo ja zou je die kunnen plaatsen.
Bedankt voor de snelle reacties! Nee ik heb geen foto mee gekregen, ik vind het ook raar dat ze er verder niks over zei, aangezien ze aangaf dat ze nog maar vermoed dat ik rond de 4 weken ben. Met mijn vorige zwangerschap klopte er een hartje met 5+6 , en dit was ook de eerste echo, ik wist dus niet echt wat ik moest denken. Als ik de 710 blijf delen door 2 kom ik uit op 14 dagen wat inderdaad overeen zou komen met 4 weken zwangerschap, vandaar dat ik het nogmaals bloedprikken niet snap
Ik heb er niet zoveel verstand van maar ik neig toch naar 5 weken omdat hcg pas na innesteling wordt aangemaakt en dat is vaak pas ongeveer een week na de eisprong. Ik hoop dat je snel een geruststellende echo hebt. Dit was inderdaad een hele vroege
Wat zag je precies op de echo? Zag je verdikt baarmoederslijmvlies of wel een cirkeltje? Je hoeft nog niks te zien met 710 hcg. De regel is dat er boven de 1000 pas echt iets te zien moet zijn. Ik zou mij daar nog even aan vast houden tot je volgende echo. Verder je lichaam goed in de gaten houden en bij pijn/twijfel, meteen aan de bel trekken. Beter een keer teveel gebeld dan te weinig.
Je hoeft inderdaad nog niets te zien en ik snap ook nog een keer bloedprikken in die zin niet: bij mijn buitenbaarmoederlijke zwangerschap liepen de zwangerschapstesten ook mooi op en bloedwaarde was passend bij het termijn. Lijkt mij stuk handiger om gewoon over een week weer een echo te hebben.
Het klinkt alsof de verloskundige er niet echt goed aan heeft gedaan je zo vroeg te laten komen, omdat je met 5 weken nog niks kunt zien eigenlijk. Nu zit je alleen maar in onzekerheid. Enige optie is gewoon afwachten.
Er was niks te zien op de echo, het was ook heel snel omdat ze een uur uitliep en ik van te voren had aangegeven dat ik om 12 uur ergens moest zijn voor werk, de echo was gepland om 11 uur, dus ik was ook al voor gelaten door iemand anders. Ze heeft dus ook maar ongeveer twee minuten gekeken als het niet minder was. Morgen moet ik weer bloedprikken en ik ga vragen of ik deze week weer mag komen voor een echo voor mijn eigen geruststelling
Nogmaals bloedprikken wordt toch gedaan om te kijken of er voldoende oploop in HCG is? Ergens dus heel logisch dat je daarvoor terugmoet. Succes straks!
Bedoel je dat je het bloedprikken in dit geval niet snapt of überhaupt niet? Want dat is standaard protocol bij verdenking van buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Hier gaf bloedprikken juist heel veel inzicht. Het steeg wel namelijk, maar niet zoals zou moeten en er was ook al sprake van een waarde dat er iets te zien zou moeten zijn. Ik zou het juist onverantwoord vinden als ze iemand voor een week wegsturen. Maar misschien heb ik je post verkeerd begrepen hoor! @TS wat is eigenlijk de de reden dat je zó ontzettend vroeg al voor een echo wilde (en mocht)? En je geeft aan dat ze vermoedt dat je rond de 4 weken zwanger bent, maar wat denk jij zelf? Wanneer was de eerste dag van je laatste menstruatie? Heb je enig idee van je eisprong? Ben benieuwd naar je bloedwaarde van morgen.
@Flamingooo mijn vriend wilde dit kindje niet houden, ik wel en ik had hierover een gesprek met de verloskundige, en vanwege problemen aan het begin van mijn vorige zwangerschap wilde ze me sowieso al vroeg zien voor een echo om te kijken of deze keer wel alles goed verliep. Wanneer mijn laatste menstruatie was kan ik niet weten aangezien ik aan de pil was. Gelukkig kan ik nu wel zeggen dat mijn vriend na heel veel praten toch heeft besloten dat we er samen voor gaan.
Op dit termijn geeft het geen info over een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, bij een reguliere miskraam kan het ook niet hard stijgen dus je kan hooguit concluderen dat het een slechte zwangerschap zou zijn. Maar: ook bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap kan de bloedwaarde normaal stijgen, net als bij een slechte zwangerschap in de baarmoeder. Aangezien ze nu minder dan 5 week zwanger is, is een echo een week later niet zo'n probleem aangezien de meeste problemen pas vanaf week 6 optreden en dan wel gelijk de info over locatie. Bloedprikken is wel ontzettend waardevol als er een buitenbaarmoederlijke zwangerschap geconstateerd is of als er met 5,5 week nog steeds niets zichtbaar is in de baarmoeder en de hcg blijft maar stijgen
@GroeneBomen dus eigenlijk heeft het bloedprikken van vandaag dan niet zo heel veel nut en zou een echo meer zeggen?
Net zelf gebeld en er is me verteld dat mijn hcg is gestegen naar 2756, dat is dus een stuk meer dan afgelopen vrijdag, ik word vanmiddag gebeld of dit goed is of niet want dat zou de echoscopiste doen zei ze
Ben net gebeld, waardes waren goed, ik heb morgen om 4 uur een echo om te kijken of het klopt bij m'n waardes
@o0mona0o de echo liet een vruchtzakje zien met een dooierzakje erin, alles zat in de baarmoeder dus dat was goed, ik heb 17 juni weer een echo en dan moet er een hartje te zien zijn, ik was tijdens de echo ongeveer 5 weken
Jeetje wat een onzekerheid dan he! Daarom doen sommige VK's (mijne ook) liever niet zo'n vroege echo omdat het zoveel obzekerheid kan creeeren. Gelukkig ziet het er nu goed uit!!
Ja, ik vroeg of ik dan in plaats van over twee weken dan niet over een week mocht komen omdat ik nu zo onzeker ben en dan het hartje kan zien kloppen, wat voor mij echt een geruststelling zal zijn na al het gedoe. Maar ze gaf aan dat ze niet vond dat dat nut had omdat ze het zelf ook wel leuker vond om een gevormd kindje te kunnen meten in plaats van echt nog een boontje.. hier had ik dus ook niet echt veel aan