Hoi dames. Even een vraagje. Is slecht sperma erfelijk? De reden waarom ik dit vraag is omdat de broer van mijn vriend erg slecht zaad heeft. Hij wilde donor worden van een kindje bij een vrouw die hij kent. Eerst kunstmatige inseminatie geprobeerd aantal maanden en daarna IVF. Maar zijn sperma is dus te slecht. Wat er precies allemaal is durf ik ook niet te zeggen. Hij had in ieder geval te weinig levende spermacellen. Ze zijn nu dus ook gestopt.. heb al rond zitten kijken op het internet maar wordt er niet wijzer van vandaar mijn vraag! Ben nu dus echt bang dat vriend dit ook heeft. Kun je van te voren met dit verhaal zijn zaad laten testen of moet je dan al echt even bezig zijn?
Volgens mij is een slechte zaadkwaliteit niet erfelijk. Het wil dus helemaal niet zeggen dat het bij jouw vriend ook niet goed zit. Om deze reden wordt er niet eerder zaadonderzoek gedaan.
Het zou wel kunnen, maar dan zou je het ook verderop in de familie moeten zien denk ik.. Bij mijn man loopt via de vaders&zonen iets in de genen, maar daar hebben dus de mannen allemaal problemen. De tantes(zussen van s'moeder) hebben allemaal zonder problemen kinderen gekregen, maar bij de 3 ooms zijn er 2 die met moeite en tijd 1 kind hebben gekregen. En de derde niks. Van die 2 kinderen is een jongen (neef dus) en die heeft na jaren proberen ook nog geen kinderen.. Maar daar zie je het bij alle mannen terug, via de mannelijke lijn.. Mijn man had nergens last van (raak in maand 1&3)
Als het inderdaad erfelijk zou zijn, dan moet je dat bij meer mannen in de familie zien. Een slechtere zaadkwaliteit kan verschillende oorzaken hebben, waarvan een hoop pure pech zijn. Zo heeft mijn man een spatader in die regionen, waardoor de zaadcellen te hoog van temperatuur worden en daardoor slechter van kwaliteit zijn. Heeft niks met genen te maken.
Volgens mij is het niet erfelijk. De broer van mijn vriend heeft helaas ook slecht zaad, terwijl mijn vriend superzaad blijkt te hebben.
Ok bedankt allemaal! Heb het nog even beter nagevraagd en het blijkt dat hij dus ook een spatader heeft daar waardoor het zo slecht is!