Kans op een normale bevalling?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Secretje, Feb 17, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Secretje

Secretje Actief lid

Aug 28, 2006
    372
    0
    0
    Hai,

Een paar weken terug ben ik voor de eerste keer naar de verloskundige geweest voor de intake. Tijdens dit gesprek kreeg ik te horen dat ik uit moet gaan van een keizersnede en dat ik een verhoogde kans op weer een stuitligging heb. Mijn bloeddruk was gelukkig op dat moment wel goed.

Reden hiervoor is mijn 1e zwangerschap en de daar opvolgende spoedkeizersnede. Vanaf het begin had ik een te hoge bloeddruk. Dit resulteerde in een placenta van maar 400 gram (met kalkplekken), verdwenen vruchtwater en een kindje wat het totaal niet meer naar zijn zin had in mijn buik. Ook draaide meneer met 36,5 weken nog naar stuit. Uiteindelijk is Ruben via een spoedkeizersnede met 38 weken en 1 dag gehaald. Hij bleek dysmatuur te zijn en volgens de gyn was het net op het nippertje dat hij gehaald was.

Heb ik bij deze nieuwe zwangerschap helemaal geen kans op een normale bevalling of is alleen de kans erop verkleind? Ik weet al dat ik op medische indicatie in het ziekenhuis moet bevallen en dat zou ik na mijn ervaringen ook niet anders willen...

Alvast bedankt voor het antwoord!

Groeten Stephanie

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Secretje,

een verhoogde kans op een stuitliggign zou ik niet direct willen zeggen. Dat ligt eraan of er een oorzaak voor was, zoals bijvoorbeeld een andere vorm van je baarmoeder dan normaal. Als ze daar niet van hebben gezegd, kun je ervan uit gaan dat daar niets mee aan de hand is.
    Je hebt wel een verhoogde kans op weer een keizersnede, omdat ze met vrouwen die er al eens een gehad hebben, voorzichtiger zijn tijdens de bevalling. Als alles goed gaat en er geen aanwijzingen zijn dat je kleintje het niet meer naar zijn zin heeft, kun je gewoon proberen vaginaal te bevallen. Alleen wanneer het stagneert of je kindje doet het niet meer optimaal zullen ze sneller een keizersnede doen.
    De kans op een hoge bloeddruk is in deze zwangerschap kleiner voor je, dus je hebt grote kans dat je nu geen last hebt van je bloeddruk. Wel houden ze je extra in de gaten omdat je best een heftige ervaring hebt op het laatst van de eerste zwangerschap.
    Dit moet je eigenlijk wel meenemen hoor, om te kunnen genieten van deze zwangerschap, want spannend zal het allemaal wel zijn voor je!

Groetjes Brigitte

Share This Page