Mijn verzekeraar vergoed de NIPT ook in België omdat ik een medische indicatie heb. We willen hem graag daar laten uitvoeren (omdat we hem sowieso gaan doen) zodat we al vroeg weten of het een jongen of een meisje is. We wonen in NL. Mijn vraag is: hoe gaat het in zijn werk? Laat ik bloed afnemen bij mijn eigen ziekenhuis met 11 weken en sturen ze dat op? Of moet ik naar België rijden? Zo ja, hoe kies je dan een ziekenhuis en hoe regel je dat?
Het is alweer een paar jaartjes geleden, maar wij hebben toen gewoon een kliniek gebeld (Antwerpen), afspraak gemaakt en daar laten prikken. Afspraak was prikken en beetje uitleg van arts over de test, duurde denk ik 30 minuutjes. Na 10 dagen per post de uitslag. Neem aan dat als je een kliniek belt, zij jou wel kunnen vertellen of je eventueel ook dichter bij huis mag prikken.
Wij moesten vorig jaar zelf naar Belgie (zonder indicatie), gekozen voor uza omdat dat t dichtstbijzijnde was voor ons.
Wij hebben 3 jaar geleden bij Gendia in Antwerken de NIPT laten doen. Op maandag bloed afgenomen en op zaterdag had ik de uitslag in de mail zitten.
Bedankt voor de reacties dames! Balen dat we daarvoor naar België zullen moeten rijden. We wonen in Flevoland dus dat is nogal een stukkie en manlief is zzp'er dus vrij nemen is nogal een dingetje. Ik las ergens dat er laboratoria in NL zijn die het opsturen naar België, weet iemand daar iets van?
Even een update, heb het uitgezocht: Gendia heeft nog steeds priklocaties in NL. Die kun je rechtstreeks bellen voor een afspraak, dan sturen ze je bloed met DHL naar België. Gendia stuurt je vervolgens een factuur. Deze kun je eventueel declareren. Ik heb medische indicatie voor de NIPT en krijg hem dus in NL helemaal vergoed van mijn zorgverzekeraar. Die hele vergoeding is in dat geval 500 euro (niet 175, dat is je eigen bijdrage normaliter). Mijn zorgverzekeraar vergoed de NIPT in België tot de hoogte van de vergoeding in NL. In België kost het 450 en hier 500 dus ik krijg hem volledig vergoed.