Ik hoop dat iemand er ervaring mee heeft (positief of negatief) ... Ik heb 9 dagen geleden mijn bloed getest en toen was de HCG waarde bijna 50. Omdat dit aan de lage kant was volgens het IVF-centrum moest ik vandaag opnieuw m'n HCG laten testen. Het was wel gestegen, maar het was nu nog niet hoog genoeg: maar zo'n 637. Nu zeiden ze dat hierdoor de kans op een miskraam of buitenbaarmoederlijke zwangerschap vrij hoog is. Heeft iemand hier ervaring mee (met dat deze waarden zijn getest en ook ongeveer zo waren en hoe het is afgelopen met de zwangerschap)?
Als je HCG 9 dagen geleden 50 was en nu 637 en je gaat uit van de traagste verdubbeling die 'mag' (elke 3 dagen), had je nu op 400 moeten zitten. Bij een gemiddelder verdubbeling van elke 2 dagen zou je dan nu op 800-900 hebben gezeten. Dus het zegt nog niet zoveel. Je hebt hierbij toch meerdere momenten op rij nodig. Wanneer prikken ze weer?
Rozemarijke, bedankt voor je reactie! Dat doet me goed. Ik zat namelijk helemaal in een dip ... Dus zo héél slecht is het ook nog niet, en wie weet gaat het de laatste dagen wel beter en zien ze woensdag dus een duidelijke stijging. Heb sinds 4 dagen namelijk pas meer het gevoel dat ik zwanger ben. Woensdag weer prikken dus en dan krijg ik smiddags de uitslag.
ooh ik hoop zo dat je gelijk hebt ... en dat het nog best goed kan gaan en het nu dus toch nog niet zoveel zegt ...
Het kan zijn dat dat HCG in het begin gewoon traag op gang komt. Hoeft niet perse te betekenen dat het fout gaat. KAN natuurlijk wel, maar je kans op goed nieuws is iig nog niet verkeken. Bij Thirza's zwangerschap had ik pas 19 dagen overtijd (33 dpo) een positieve test. Achteraf is de innesteling 12 dpo geweest en dus had ik omgerekend 1 week overtijd een positieve test. Toen wij 11 weken dachten te zijn, hadden we de eerste echo, en werden teruggezet naar 8,5 week. Paar weken later werd dat weer gecorrigeerd en scheelde het nog maar 1,5 week met onze cyclusdatum, ipv die 2,5 week. is ook een gevalletje laag/traag HCG geweest, en trage start van de groei. Maar is dus wel goed gekomen. Welke kant het opgaat, wordt gewoon spannend nu voor jullie. Vlijft dat HCG heel traag stijgen, dan is de kans wel groter dat het fout gaat. Maar ik ken dus ook zat verhalen waarin het niet fout ging en juist goed afliep. En sommige vrouwen hebben gewoon sowieso een lage verdubbelingssnelheid, (als je enkel elke 3 dagen verdubbelt, gaat dat gewoon veel langzamer dan als je elke 2 dagen verdubbelt). Ik duim voor je iig! Nog 2 dagen aftellen dus!
Ja, wie weet is het bij mij pas net op gang aan het komen, maar goed dat zal dan woensdag zichtbaar moeten zijn. Maakt het met deze zwangerschap niet uit dat het dmv een icsi behandeling is gedaan. Ik weet namelijk precies dat de dag van bevruchting 6 januari is geweest, dus terug zetten van bijv. 11 naar 8,5 week gaat in dit geval toch niet? Wel erg fijn om te horen dat het bij jou ook traag op gang kwam en toch uiteindelijk goed is gegaan. Voel me ook wel steeds meer zwanger, ga volgens mij ook meer ruiken nu ... Heb ook heel erg last van m'n onderrug, al wel 4 dagen. En de afgelopen 2 nachten wakker geworden van het trekkende gevoel in m'n onderbuik (geen steken) en kon pas weer slapen toen dat weg was. Heb jij dat ook gehad? Begrijp dat jij nu ook weer zwanger bent? Gefeliciteerd!! Hopelijk bij jou een mooi stijgende lijn van HCG. En dan een echo op valentijnsdag, dat is leuk!
Bij de zwangerschap van Thirza wist ik mijn eisprong dus precies. Maar innesteling kan varieren tussen een paar dagen tot aan wel 2 weken. Thirza heeft haar tijd daarvoor genomen dus, want 12 dpo kreeg ik bandenpijn en dacht ik dus eerst dat ik een dag te vroeg ongesteld ging worden. Dat gebeurde alleen niet, bandenpijn bleef (is ook eigenlijk niet meer weggeweest de hele zwangerschap), maar ik werd niet ongesteld. En mijn temp bleef hoog vanaf ei, dus op basis daarvan wist ik het dus wel, toen ik overtijd ging lopen. En achteraf klopt die innesteling op 12 dpo dus precies met de echodatum... Maar goed, de echte groei en ook de echte HCG-productie schijnt dus pas op gang te komen na de innesteling. Kan soms ook wel eerder, maar bij late innesteling is het niet gek als je pas laat positief test of je HCG traag stijgt. Ik kreeg pas zwangerschapsklachten als misselijkheid enzo, toen ik die positieve test had: toen was het HCG blijkbaar pas hoog genoeg om er last van te gaan krijgen, (dat was dus 3 weken na de innesteling, wat dus ook wel vrij laat is). Dus ja, ook bij jullie zou het in theorie mogelijk kunnen zijn: zoveel teruggezet worden. Nou zijn die vroege echo's qua termijn niet geweldig betrouwbaar: elke milimeter scheelt zo een paar dagen, en dat meetwerk dat je gyn doet, is nou niet de precisie zoals een technisch tekenaar die hanteert... Ze zitten er dus nogal eens 1-2 mm naast. Daarnaast: ook in die beginfase groeien ze in spurtjes. Er zijn hier op ZP nogal wat verhalen van vrouwen die het ene moment 5 weken zwanger zouden zijn en een week later ineens toch 7 weken, (eigenlijk net als wij. Bij 11 weken waren we volgens echo 8,5 en 4,5 week later zouden we dus 13 weken moeten zijn, maar waren we 14). Hier idd ook weer zwanger. Vind het nog een beetje eng om het echt zwanger te noemen, veel te bang dat het nog eens mis gaat, maar goed... Ik test nu om de dag, (gebruik utrogestan en zolang je dat spul gebruikt, word je sowieso niet ongesteld of komt een miskraam sowieso niet op gang). Kan ik iig zien of m'n HCG stijgt, (want zodra de tests lichter worden, ga ik om een bloedtest vragen en zien of m'n HCG idd daalt, en in dat geval stoppen met de utrogestan). Maar vooralsnog stijgt het mooi en hopen we dat driemaal scheepsrecht is geweest hier en we nu zwanger mogen blijven en ons gezinnetje compleet mogen gaan maken.
Ik hoop het ook voor je Rozemarijke! Ik ben vandaag gestopt met de utrogestan ... dus mocht het mis zijn dan kan het ook pas nu op gang komen. Hoor ook veel meiden die ondanks de utrogestan wel gewoon ongesteld worden ... dat verschilt dus ook weer per persoon. De pijn in mijn buik voelt ook als een soort van bandenpijn, wat ik nu dus heb sinds een dag of 4. Maar ook pijn in m'n onderrug (wat je ook voelt als je ongesteld gaat worden). Nouja, moet gewoon nog even wachten, zit niets anders op. Spannend is in het in elk geval wel! 2 jaar geleden heb ik een mk gehad en dat was dan komende woensdag (als het op het zelfde moment mis gaat).
Spannend dus... Hmm, o, dus het kan wel, vloeien bij utro. Nouja, ik verwacht het bij mezelf niet, want op de laatste miskraam na, die erg vroeg mis ging, heb ik hier tweemaal nog weken met een dood vruchtje rondgelopen, zonder ook maar iets te merken. Zal dus nu met de utro wel helemaal niet vanzelf op gang komen, als het toch weer mis zit. Maar goed... we wachten af. Duim ook voor jou!
Tori, ben even je berichten gaan opzoeken om te kijken hoe het ermee was. Ik vind het ook zo slecht nog niet. Hoop enorm dat het goed gaat meid!
Soraya, wat lief van je! Ga ik jou als eerste op de hoogte brengen. Omdat ik vannacht bijna niet heb geslapen omdat ik zo'n last had van m'n onderbuik en rug (overal, niet op een bepaalde plek), was er voor de derde nacht op rij wakker van geworden alleen kon ik nu dus niet meer in slaap komen. Gelukkig was een goede vriendin ook wakker vannacht dus lekker met haar gekletst op msn. Smorgens gebeld met het ziekenhuis en mocht om kwart voor 12 komen voor een echo en opnieuw bloedtest. Op de echo kon ze helaas nog niet goed iets zien (komt ook omdat ik nog maar 5 weken en 4 dagen ben, en niet 6 weken en 2 dagen zoals m'n banner zegt ...). Maar toen ze keek kreeg ik dezelfde krampgevoelens toen ze bij de baarmoeder zat als dat ik vannacht had en bij de eileiders was dat niet het geval. Dat vind ik wel positief, dan is het dus echt wel in m'n baarmoeder waar wat gebeurt. Hoeft niet goed te zijn natuurlijk, maar ben wel blij dat de kans klein is dat het in m'n eileiders is gaan innestellen. Vanmiddag hoor ik de uitslag van de bloedtest. Hopelijk is ie mega gestegen!!! Maar vind het wel fijn dat ik een beetje duidelijkheid krijg vandaag, want is ie lager kan ik me voorbereiden op de miskraam die komt. Ik laat het jullie weten! Liefs
Dankjewel!! dat moet helpen zou je zeggen ... Gelukkig hoef ik niet al te lang in spanning te zitten (normaal is het bloedprikken smorgens vroeg, maar nu was het pas kwart over 12 en toch vanmiddag al uitslag). Surf, wat fijn dat jouw zwangerschap goed gaat en je al weet dat het een meisje is! Lekker genieten. Hopelijk kan ik op een dag net als jij genieten . Morgen de 20 weken echo, yeah! Veel plezier.
Helaas is m'n HCG gedaald van in de 600 naar in de 200 ... M'n lichaam is dus druk bezig om het vruchtje af te stoten. Hopelijk gebeurt het snel. Bedankt voor jullie reacties! Ik ga zeker een half jaar rust houden nu, 't is mooi geweest. Liefs!
Ach jeetje joh! Wat heftig! Wel fijn dat het nu iig duidelijk is, hoe dubbel dat dan ook is Mocht je er weer aan toe zijn, dan is het misschien handig om eerst eens verder onderzoek te laten doen in Gent...? Weet niet of je daar toevallig al liep? Maar voor nu sterkte eerst maar! Neem je tijd en je rust!
Nee, ik 'loop' bij 't VU in Amsterdam. Op zich beviel me dat goed. Het voelt nu behoorlijk K, maar kom er wel weer over heen. Hopelijk kan ik het op een dag weer proberen, maar nu moet ik er even niet aan denken. Ben helemaal klaar met de teleurstellingen.
Waren wij na de tweede miskraam al hoor, dus ik snap het helemaal... En het was toen erg fijn om even rust te hebben en (hier dan) wat onderzoeken in gang te zetten...