Vruchtwater punctie, wie ervaring?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door wiessss, 23 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wiessss

wiessss Fanatiek lid

1 mei 2014
    1.588
    123
    63
    Hoi meiden.
    Tijdens de 20 wkn echo hebben ze bij ons meisje een afwijking gezien waarvoor we doorverwezen werden naar het Erasmus mc. Ook daar werd de afwijking gezien en adviseerde ze ons een vruchtwater punctie om te kijken of ons kindje trisomie 13-18 heeft. Zijn er meiden hier die er ervaring mee hebben en waarbij de punctie in ieder geval goed verlopen is zonder miskraam? En hoelang na de punctie loop je het risico? Ben zo bang voor morgen, ben zo bang voor een miskraam en dat ons kindje achteraf gezond blijkt te zijn ik vrees dat ik het mezelf nooit zou vergeven.

2. poppetje77

poppetje77 Fanatiek lid

11 jul 2012
    3.880
    330
    83
    Vrouw
    ambtenaar
    regio rotterdam
    Wel ervaring met zowel de vruchtwaterpunctie als de vlokkentest. Bij de vlokkentest is de mk kans lager maar langer, geloof 4 weken. Bij de vlokkentest was het risico hoger maar 1 week risico. Ik raad je aan na de punctie rustig aan te doen, de hele week. Niet tillen en zo. Laat je maar vertroetelen.

Overigens zijn ze bij mij goed afgelopen , geen miskraam opgewekt.

Heel veel succes morgen!

3. wiessss

wiessss Fanatiek lid

1 mei 2014
    1.588
    123
    63
    Bedankt meid, sinds we weten dat we het onderzoek gaan doen lig ik nacht na nacht wakker of we hier wel goed aan doen, terwijl ik met mn verstand weet dat het voor ons meisje en de rest van het gezin beter is als we het weten maar mn hart huilt echt bij de gedachte aan de punctie.

4. wiessss

wiessss Fanatiek lid

1 mei 2014
    1.588
    123
    63
    En wauw wat een vreselijke geschiedenis heb jij :(
    Wat fijn dat je over 10 wkn je meisje kan vasthouden.

5. LadyBird90

LadyBird90 Bekend lid

10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Geen ervaring, maar wow.. veel sterkte..

6. RE080219

RE080219 Fanatiek lid

10 dec 2018
    2.522
    4.780
    113
    Hier een vwp gehad wegens verkort femur (op zowel de 20wk echo als tweemaal een GUO) en vermoeden trisomie 13/18/21. Vond de punctie an sich érg pijnlijk (lag volgens gynae aan de voorliggende placenta) maar kon daarna wel gewoon functioneren. Met mijn meisje was alles gewoon in orde.

7. wiessss

wiessss Fanatiek lid

1 mei 2014
    1.588
    123
    63
    En je verdere zwangerschap is goed verlopen? En nu weer zwanger zie ik, gefeliciteerd. Bedankt voor je reactie

8. RE080219

RE080219 Fanatiek lid

10 dec 2018
    2.522
    4.780
    113
    Ja, dit was in 2014. Verdere zwangerschap goed verlopen, wel een beetje premature bevalling (35wk ongeveer) maar dat was niet (per se?) te wijten aan de vwp zover ik weet. Nooit echt bij stilgestaan ook dat daar mogelijk een causaal verband zou kunnen zijn. M’n andere vier kids kwamen overtijd of ingeleid dus dit was wel een aparte wending. Dochter is inmiddels 4 en loopt al sinds geboorte voor, erg intelligent, vermoeden hoogbegaafdheid uitgesproken door zowel kdv als basisschool. Heeft er dus niets onder te lijden gehad. ;)

*edit* en dank je wel!

9. wiessss

wiessss Fanatiek lid

1 mei 2014
    1.588
    123
    63
    Dit stelt wel gerust dankjewel.

RE080219 vindt dit leuk.
  10. KatoJipGimli

KatoJipGimli Actief lid

17 mei 2015
    214
    19
    18
    Ik heb een vwp gehad bij mijn tweeling. Vond het erg pijnlijk (ze moesten ook 2 keer prikken ivm 2 vruchtzakken) alles is wel goed gegaan gelukkig.

11. wiessss

wiessss Fanatiek lid

1 mei 2014
    1.588
    123
    63
    Fijn dat het goed is gegaan, ben zo bang dat ik de 1e ben waar het misgaat dat is echt mijn grootste zorg.

12. JoyNoa

JoyNoa Bekend lid

7 mei 2017
    938
    317
    63
    Vrouw
    Ik heb ook een vwp gehad bij 22 weken. Ze verdoven het eerst. Ik was ook erg bang voor de punctie omdat ik ook veel verhalen las dat het zo’n pijn deed. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er dus niks van voelde. Je voelt wel dat de naald naarbinnen gaat maar door de verdoving (wat echt maar een klein prikje was), voelde ik er geen pijn van. Zodra ze wat vruchtwater eruit trekken dan voelt het hooguit wat trekkerig, ook dit was niet pijnlijk, of een vervelend gevoel. Ik had me echt drukker gemaakt dan nodig was. Daarna had ik lekker de rest van de dag op de bank gehangen en niks bijzonders meer gedaan. Geen last gehad van de punctie.

13. suuz09

suuz09 Bekend lid

14 jan 2009
    712
    272
    63
    Ik heb bij mijn eerste zoon ook een vwp gehad om dezelfde reden. Ik vond de punctie niet pijnlijk, alleen het idee naar. Bij de vwp bleken geen afwijkingen te zijn gevonden. Mijn tweede zoon had ook een verkort femur, maar toen gekozen om niks te doen, het is gewoon familiair. Deze zwangerschap voor het eerst een normale lengte femur, maar inmiddels is die ook weer naar te klein gegaan.

14. wiessss

wiessss Fanatiek lid

1 mei 2014
    1.588
    123
    63
    Meiden allemaal bedankt voor jullie reactie. Jullie hebbrn ervoor gezorgd dat ik na 2 nachten wakker eindelijk een x geruster was en dus heb kunnen slapen. Zitten nu te wachten op de punctie.

15. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hoe is het gegaan?

16. wiessss

wiessss Fanatiek lid

1 mei 2014
    1.588
    123
    63
    Ik vond het wel wat pijnlijk maar was zo gebeurd. Rest van de dag angst om me te bewegen. En nu harde buik, maar verder op wat buikpijn na gaat het goed.

17. MamaZijnIsDeBom

MamaZijnIsDeBom Fanatiek lid

10 apr 2018
    2.317
    1.660
    113
    Vrouw
    Hoe is het nu met je?

18. wiessss

wiessss Fanatiek lid

1 mei 2014
    1.588
    123
    63
    Ja goed wel hoor. Merk wel snel harde buik als ik "iets" doe. Ondanks dat je rust probeer te houden zijn het toch lange dagen zo met de kerst. Onze kleine meid is in ieder geval heel druk dus blijf maar denken dat dat vast een goed teken is. Morgen de uitslag van de sneltest dus merk wel zenuwen vandaag. Lief dat je nog meeleeft.

MamaZijnIsDeBom en Simmy vinden dit leuk.
  19. poppetje77

poppetje77 Fanatiek lid

11 jul 2012
    3.880
    330
    83
    Vrouw
    ambtenaar
    regio rotterdam
    Duim voor een goede uitslag morgen.. wachten duurt morgen lang. Hoop dat ze jullie vroeg bellen!

20. wiessss

wiessss Fanatiek lid

1 mei 2014
    1.588
    123
    63
    Ja dat vrees ik ook haha, vind vandaag ook zo lang duren. Maar volgens de artsen hoef ik morgen nog niet TE opgelucht te zijn omdat bij de uitgebreide test ook nog allerlei nare dingen aan het licht kunnen komen.

Deel Deze Pagina