Wat zijn de kosten van/voor een kind

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door girl1988, 31 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. girl1988

girl1988 Fanatiek lid

26 apr 2012
    2.598
    0
    0
    Hoi hoi,

In september willen wij voor een kindje gaan. Nu zitten ik erg te denken halen we het financieel wel. Vanaf augustus werk ik nog maar 1 dag inplaats van nu 4 ik hoop dat het snel meer mag worden. Dus ga er maar even vanuit dat we het op het salaris van me man moeten doen. Nu dus de vraag wat zou je ongeveer kwijt zijn met de aanschaf van de spullen die je allemaal nodig heb? En wat zijn ongeveer de maandelijkse kosten die je kwijt ben als je kindje er eenmaal is.

2. kellox

kellox Fanatiek lid

25 apr 2007
    4.533
    544
    113
    Vrouw
    Hoihoi,

Op de site van Nibud staat wel het e.e.a. hierover. bijvoorbeeld:

Kosten schoolgaande kinderen - Nibud - Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting

en

Gezinsuitbreiding - Nibud - Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting

Succes met zwanger worden vast! Het is echt een hele leuke periode :D Ik vond het uiteindelijk allemaal wel meevallen. Je gaat leven naar wat je hebt en doordat je als je een kleintje hebt weer andere dingen wat minder doet (uitstapjes als uit eten, bios etc) bespaar je daar ook weer op.

3. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Moeilijk te zeggen.. Wil je alles nieuw dan word t lastig denk ik wij hebben alles gekregen, dat scheelde heeeel veel! 2e hands kan prima.
    Als je bv geeft, kost dit ook niks ipv fles voeding. Luiers, scheelt of je kleine niet doorlekt of uitslag krijgt, anders kun je de goedkoopste halen.

Maandelijks ben ik voor 3 kinderen gemiddeld 100 euro uit. Eten, drinken, kleding.

4. girl1988

girl1988 Fanatiek lid

26 apr 2012
    2.598
    0
    0
    Het scheelt op dit moment gaan we ook niet vaak uit ofzo. Af en toe uit eten maar echt stappen doen we niet meer. En een bios ook niet we downloaden het wel en kijken het thuis;)

Ik wil gaan proberen als het zover komt om borstvoeding te gaan geven maar helaas weet je nooit van te voren of het wel wil gaat lukken.

Je hoort ook wel als het kindje er eenmaal is ga je er naar leven maar je wil natuurlijk die zekerheid hebben of je het ook wel aan kan op financieel gebied.

Het hoeft van mij echt niet allemaal nieuw te zijn 2ehands kan ook nog super mooi zijn dus dat is ook zeker nog een optie.

5. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Ik vind het allemaal reuze mee vallen de kosten.

Onze peuter van 3,5 jaar is goedkoper dan de baby van 3 weken op het moment. Daar vliegen de luiers en babyvoeding er doorheen. Dat gaat snel..

Ik heb via mp allemaal kleding gekocht. Hartstikke leuk zo goed als nieuw merkkleding, kost geen drol. Ik tik dan :zak/pakket/doos in en de maat en je kan gaan bieden.

Schoenen koop ik wel nieuw en bezuinigen we echt niet op.

Heb wel mijn paard te koop gezet nu. Omdat ik er en te weinig tijd voor heb en het zonde van mijn geld vind omdat ik liever leuke uitstapjes met de kids van wil doen.

Wij gingen nooit veel uit ofzo, eens per jaar op vakantie af en toe es uit eten. Maar niet om naar huis te schrijven.

Meer koken hoef ik ook niet, ik kookte altijd al teveel en een peuter eet niet veel. Ik snij altijd een stukje vlees van onze stukjes vlees af voor hem.

Hij gaat naar de psz dat kost dan wel wat, maar dat vind ik belangrijk.

Denk dat het pas echt geld gaat kosten als ze naar de middelbare school gaan of een beroepsopleiding.

Tot nu toe zijn we alleen meer kwijt aan babyvoeding en luiers en alles wat ik voor de baby nodig heb (grotere fles, cinababy tegen krampjes, speentjes enz enz).

Bedjes zijn we voor naar Ikea geweest en de commode en kledingkasten heeft mijn pa gemaakt, super gaaf, helemaal onze smaak en stukken goedkoper dan compleet uit de winkel.

Je kan het zo duur maken als je zelf wilt.

6. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Owja, ik heb via babydump een autostoeltje gekocht,geen echte maxicosi maar wel een goedgekeurd autostoeltje vanaf 0 maanden tot 13 kg. Scheelt zo 50 euro.

Autostoeltjes voor de oudste heb ik overgenomen van een bekende voor een prikkie..

Het is even de aanschaf van de grotere dingen die geld kosten. Maandelijks gezien vind ik het echt reuze meevallen.

De oudste douched met mij mee, dus geen extra water.

Textiel heb ik van zeeman en van ikea.

Je kan het zo gek maken als je zelf wil.

7. Brabantsmeisje

Brabantsmeisje Bekend lid

13 jul 2012
    923
    46
    28
    Vrouw
    honden gedragstherapeut
    Noord Brabant
    Hoi hoi,

Wij zijn ook bezig voor ons eerste kindje en hebben ook geen 3 sterren salaris ;)
    Wij zijn nu al via marktplaats spullen aan het aanschaffen, zo zijn we nu trotse eignaar van een Quinny 3 in 1 die er echt nog super goed uit ziet! (voor 1 kindje gebruikt) voor 60 euro aan kunnen schaffen.

Op marktplaats vindt je echt hele goede spullentjes voor weinig. En op internet zelf kun je ontzettend veel kortingscodes voor producten vinden ;)

Groetjes

8. Risu

Risu Fanatiek lid

13 jul 2012
    1.245
    0
    0
    Wij hebben het kamertje 2e hands gekocht, en zelf opgeknapt. Heerlijk om mee bezig te zijn tijdens je zwangerschap! Je kan allemaal leuke ideetjes opdoen op internet :)

Verder qua voeding enz. ligt het er aan of je merkbewust bent of niet. Kruidvat babypoeder komt uit dezelfde fabriek als Nutrilon. Het is een iets andere samenstelling.. Nutrilon hebben wij onze 1e gegeven... nu ik dit feit weet nemen we voor de 2e gewoon de voeding van de kruidvat.

Luiers hebben wij in het begin pampers genomen. Later zijn we overgegaan op de luiers van de Lidl, PERFECT!! En je betaald je niet scheel :) Bij de tweede zullen we in het begin wel weer pampers nemen, omdat de lidl pas vanaf maat 3 gaat.

En nu je nog niet zwanger bent... koop gewoon zo nu en dan een kleinigheid .. Bijvoorbeeld een flesje (of flessenset) (wij hebben alle soorten, maten, vormen en kleuren geprobeerd) maar de gewone van Avent vind ik het handigst... zeer tevreden over, makkelijk schoon te maken en de spenen ervoor zijn ook niet al te duur.

Verder een tip dat wanneer je zwanger bent, en je 12wk echo is goed geweest. Koop zo nu en dan alvast een of twee pakken luiers, met wat pakjes billendoekjes.

Koop zo een dichte spaarpot (meestal een blik) en gooi daar al je 5,10 & 20 centjes in. (die mis je meestal niet zo snel) Wij hebben daar op het einde onze geboortekaartjes mee kunnen betalen :)

en ga zo maar door...

9. Risu

Risu Fanatiek lid

13 jul 2012
    1.245
    0
    0
    En vergeet niet dat je ook maandelijks kindgebonden budget krijgt van de belastingdienst. Het ligt aan de hoogte van je inkomen hoeveel je krijgt. Wij hebben 1 kindje en krijgen rond de 55euro per maand. Van de kinderbijslag (zo'n 185 eens in de 3 maanden) Koop ik altijd kleding... ookal heeft hij niks nodig. Dan koop ik het vast een maatje groter. Goed de sale bij de H&M in de gaten houden bijvoorbeeld... daar kan je dan leuk en flink shoppen voor weinig..

10. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Handig topic en superhandige reacties! :)

11. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ah, iemand die de vraag stelt! Ben vooral benieuwd wat de kosten per maand zijn. Voeding, luiers, nieuwe speentjes en flesjes, kleding, keer speelgoed, kosten voor babyzwemmen, opvang en eventuele bijkomende kosten zoals een keer een creme of zonnebrand voor baby's. Babykamer hoef je maar 1 keer aan te schaffen.

Trouwens, ik vind 280 voor een kinderkamer (wat Nibud zegt) erg weinig hoor... babykamers op Babyplanet, Babydump, Prenatal enzo kosten toch gauw 700,- (commode, ledikant, kast en wandrekje) En dan heb je nog de goedkoopste kamers. Via Marktplaats is ook prima, maar het moet maar net je smaak zijn.

12. girl1988

girl1988 Fanatiek lid

26 apr 2012
    2.598
    0
    0
    Wow wat een reacties zeg echt super. We hebben al wel zitten rekenen en vroegen ons af of je met €200 per maand voor 1 kindje goed zit maar dat denk ik eigenlijk wel toch? Tenzij je hele gekke dingen ga doen.

De kinderkamer en alles ja daar zit ik weleens naar te kijken heb een hele mooie gezien voor €500 en er staan ook hele mooie op marktplaats natuurlijk. Maar toch durf ik dat nu nog niet te kopen dus dat gaat pas gebeuren als we een posi test in handen hebben. Tot die tijd maar goed sparen .

Die lijst bij nibud had ik ook na gekeken en vond sommige prijzen ook al niet kloppen ligt het dus toch niet aan mij;)

13. Risu

Risu Fanatiek lid

13 jul 2012
    1.245
    0
    0
    Ikea inderdaad geweldig voor babyspulletjes :) kwalitatief super, ziet er heel leuk uit en niet duur!

Vraag bijvoorbeeld voor je verjaardag etc kadobonnen van de ikea!

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het Nibud heeft hier aardige gegevens over maar het verschilt zo ongelofelijk per persoon en per kind.. vergeet niet kinderen kunnen ziek worden, aanpassingen nodig hebben. Ook een zwangerschap kan moeilijk verlopen. Dit zijn natuurlijk uitzonderingen maar toch... wel rekening mee houden.
    Daarnaast.. een kind heeft maar weinig nodig.. 95% van de spullen op de markt zijn niet noodzakelijk maar wel leuk of handig.

Mijn tip is: als het zover is... ga met iemand shoppen die het allemaal al eens meegemaakt heeft.. die kan je helpen bij wat echt handig / nodig is en wat 'leuk' is.

Ik was zondag in de Prenatal en heb daar weer heeeeeeel veel onzin aankopen gezien.. en zo'n juf van de Prenatal gaat je dat echt niet vertellen...:$

15. Risu

Risu Fanatiek lid

13 jul 2012
    1.245
    0
    0
    200 euro per maand, dat is meer dan genoeg :)

Leuk is ook om een spaarrekening te openen voor je kindje. Daar kan je bv de studie mee betalen, rijbewijs etc, uitzet voor hun eigen huisje.. Het klinkt gek, maar je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen :)

En wat ik doe voor sinterklaas & Kerst, is paar weken/maandjes van te voren zo nu en dan al eens wat kopen. Bij de kruidvat bijvoorbeeld heb je af en toe heel leuk speelgoed in de aanbieding. Dat koop ik dan en bewaar het op zolder tot de sint in aantocht is.

16. Risu

Risu Fanatiek lid

13 jul 2012
    1.245
    0
    0
    Vind het trouwens heel goed dat jullie daar nu al over nadenken en berekenen. Daar hou ik wel van :)

Sorry voor de vele reacties van mij... ik wordt altijd enthousiast van dit soort vragen :p

17. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Pfff, had hier net 1 die tegen me zei dat je het financieel niet voor elkaar hoefde te hebben, dat het kostenplaatje je nooit tegen moest houden. En als je een kindje hebt hoef je ook niet te sparen.
    Ik had echt zo iets van WTF :$

Ik wil graag wel elke maand wat opzij kunnen leggen. Ook voor later zodat ik zijn of haar studie kan betalen, zodat hij of zij mee op schoolreis kan en we een keer een leuke vakantie kunnen doen.

Een tsja, wij houden slechts 100 euro per maand over (gemiddeld) en dan betalen mijn ouders nog mijn ziektenkostenverzekering.... (die overigens wel erg hoog is, 175 euro, dat moet aan het einde van het jaar toch maar even anders).

Ook moet er dan een andere auto komen, in onze koffebak passen amper de boodschappen, moet er zeker ook nog een kinderwagen in!

Ik baal dan ook verschrikkelijk dat ik geen vaste baan kan vinden, ik wil heel graag sparen enzo, maar het lijkt wel alsof het me niet gegund is.

18. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Wij hebben nu minimaal 4 pakken voeding in de maand en in het begin ook
    Hier is dat 36 euro per maand
    We hebben voeding van friso, maar voeding van kruidvat bijv scheelt alweer 2,5 per pak

Luiers deed ik in het begin ongeveer 5 dagen met een pak
    Had luiers van de kruidvat dus dat is ongeveer 30 euro per maand

Voor de rest koop je nog kleertjes tussendoor en dat loopt al snel op haha denk zoon 50 euro per maand

Dingen voor in bad gaan heeel lang mee, tenminste hier
    Hij gaat 2-3 x per week in bad/douche en max 2x per week met sop
    Insmeren met bodylotion en dat soort dingen gebeurt hier ook amper(had t idee dat N huidje beetje droog werd)

En wbt borstvoeding( heb t zelf niet gedaan)
    Maar dat is ook niet geheel gratis, denk aan een kolf, voedings bh's e.d

Dus het is niet heeel veel en je kan veel dingen zo duur maken als je wil...
    Kwa luiers welk merk
    Billendoekjes
    Kleertjes(komen hier vaak bij zeeman, soms prenatal,h&m enz)

19. girl1988

girl1988 Fanatiek lid

26 apr 2012
    2.598
    0
    0
    Ik zat dus al een hele tijd met deze vraag maar ben dus erg blij dat ik hem hier neer heb gezet en ook geweldige reacties krijg.

Fijn ook om te horen dat €200 genoeg is voor een kindje weer een zorg minder;) ook al wist ik dit natuurlijk wel een beetje maar fijn om het te horen van mensen met al een kindje:)

En dan kunnen we in zoals het er nu voor staat ook gewoon nog €200 sparen wat misschien terug zakt naar €100 sparen per maand.

En zodra er een kindje is gaan we zeker een rekening openen en er dan maandelijks een bedrag opzetten. Ik had dit zelf niet kon me moeder niet betalen maar wij willen dit zeker wel doen. Ook al is het misschien een klein bedrag.

En de praktische kant zit het goed we wonen in een rijtjeshuis hebben nog 2 kamers over en een redelijke zolder. En we rijden nu in een station auto. Eind september krijgen we een renault megan station dus dat zit ook wel goed

Deel Deze Pagina