Op hoeveel graden hebben jullie de luiers en washandjes gewassen? Er staat op de verpakking dat het op 95 graden kan, maar de wieghoeslakens kunnen bv maar op 60 graden. Kan ik het dan niet net zo goed samen op 60 graden wassen, omdat ze toch nog niet vies zijn?
Hoihoi! Dat kan prima hoor! Ik heb dat spul nog nooit op 95 graden gewassen, was het nu ook altijd op 60 graden en dan wordt het dus heel intensief gebruikt. Op 95 graden wassen kan handig zijn als je kindje bijv. last krijgt van spruw o.i.d. maar nu is dat nog niet nodig hoor! (vind ik dan...) Liefs!
als je alles voor het eerst wast is 40 graden zelfs al genoeg want echt vies zijn de kleertjes enzo niet het gaat meer om de frisheid dat je het was en de hydrofiele luiers zodat ze vocht opnemen. maar tussen de 40 en 60 is prima.
Ik heb alles op de snelwas gedraaid en die gaat maar tot 30 graden. Ook de kleertjes e.d. Die durf ik niet eens op 60 graden te wassen ,want ik was bang dat de kleuren dan zouden gaan uitlopen. Aangezien het allemaal nieuw spul is.
Dat gaat prima hoor, 60 graden! Maar voor de 1e keer mag t ook minder, t hoeft maar schoon te zijn! T is niet dat er nu al vlekken of zo inzitten en de was gebruikt is. Als je het dadelijk eenmaal gaat gebruiken als je kndje geboren is, dan kun je t altijd op 60 og 90 graden wassen!
Ik heb ze eerst in koud water gezet en daarna op een snelwas gedraaid 30 graden, aangezien ze nog niet gebruikt waren.
Hier ook altijd gewoon op 40 of 60graden gewassen de eerste keer als ze echt vies zijn dan kun je ze een keer op 95graden wassen maar de aantal grades die op kleding staat is tot hoe warm je het kan wassen het is niet dat je het daarop moet wassen. Ik was bijvoorbeeld alleen witte was op 60graden en de rest op 40graden. Gewoon doen wat je zelf gewend bent.
Een vraagje van mij tussendoor; ik had gelezen dat je geen wasverzachter mag gebruiken. Mag je wel wasmiddel gebruiken? Of is het beter om er niks doorheen te doen?
Was verzachter kan je pas geboren baby een reactie op krijgen daarom word geadviceerd geen wasverzachter te gebruiken in het begin. Maar Wasmiddel kun je er gewoon bij doen hoor daar zit niet zoveel parfum (of wat dan ook) in. En het moet natuurlijk wel een beetje lekker ruiken toch? Strijken is als je ze strak aan de waslijn hangt niet nodig maar als ze uit de wasdroger komen dan zijn ze nogal gekreukt en dan willen ze graag dat ze zijn gestreken voor de bevalling waarom weet ik niet maar goed dat is wat ik van mijn eerste en 2de bevalling nog weet. Het zou natuurlijk anders kunnen zijn geworden in de loop van de tijd maar goed dat weet ik nog niet dan... Succes
Bij mijn intake van de kraamzorg zeiden ze dat ik de luiers de eerste keer ook even moet strijken... Op 40 graden gewassen.
Die kraamzorg's ook.... bij mij zeiden ze bij de intake juist dat ik ze NIET moest strijken, omdat ze dan minder zouden absorberen. Wil je ze een beetje zacht hebben, laat ze dan aan de waslijn buiten drogen of in de droger. (en wat was het eerste dat de kraamhulp ging doen toen ze bij ons thuis kwam? juist, de hydrofielen strijken...) Wasmiddel kun je er best bij doen, je kunt voor een hypoallergene variant kiezen maar hoeft niet. M'n oudste bleek een extreem gevoelige huid te hebben, dus bij hem gebruikte ik weinig wasmiddel en ik spoelde alles een keer na. Bij de jongste gaat het makkelijker, maar ook dan let ik wel op dat er geen schuim meer inzit als ik de was uit de machine haal. Wassen op hoge temperaturen hoeft alleen om bacteriën te doden. Die zullen er, als je het spul net uit de verpakking haalt, vast nog niet heel veel inzitten. Eerste keer wassen op 30 of 40 graden is dus warm zat.
Hoi hoi, Mij is verteld alles te strijken, dus lakentjes/kleertjes/luiers omdat de hitte die er dan doorheen trekt, ook weer bacteriën uitschakelt.... Verder heb ik de kleertjes met de hand gewassen en de luiers opo 40 graden. Groetjes, Kiki
strijken is inderdaad voor de bacterieen, maar als je dus op min. 60 graden wast dood dat ook alle bacterien. Hydrofielse.d. gaan hier regelmatig op 95 graden, voor de wasmachine goed en dan word het weer echt schoon.
Goed...moet ik nu wel of niet strijken haha. Iedereen zegt weer wat anders. Ik gooi ze zowiezo in de droger, dus dan zijn ze ook al minder gekreukt. Vinden jullie 34 weken trouwens te vroeg om de kleertjes te wassen? Nee toch?
bij mij zei de kraam hulp dat ik de luiers moest strijken en dan in plastic verpakken voor de thuis bevaling de vk gebruikt ze en dan zijn ze steriel ofzo maar dat hoefde niet bij allemaal wat voor wasmiddel gebruiken jullie?? bij 34 weken is juist super