Zwangerschapsdiabetes en te kleine baby?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Mango227, Jan 12, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mango227

Mango227 Lid

Sep 3, 2023
    18
    12
    3
    Female
    Hoi,

Ik ben nu 30 weken zwanger en heb net 2x slecht nieuws gekregen..

Mijn glucosetest gaf aan dat ik veel te hoge waardes heb (9.6 na de tweede prik), dus wordt alles medisch en kom ik waarschijnlijk vanaf nu in het ziekenhuis ipv bij mijn verloskundige.

Tegelijkertijd wees de groeiecho gisteren uit dat de buikomvang van mijn baby tegen de ondergrens aan zit, dus moet ik ook daarvoor naar het ziekenhuis. Het hoofdje was daarentegen weer bovengemiddeld.
    Overigens was mijn eerste kindje dysmatuur met een geboortegewicht van 2775 gram en 49 cm. Hij is met 38w+5d geboren.

Ik vroeg me af of er meer dames zijn die dit hebben meegemaakt? De combinatie van deze twee klinkt zo vreemd, omdat je bij zwangerschapsdiabetes juist kans hebt op een grotere baby?

Was benieuwd naar ervaringen en moet even van me af schrijven merk ik, tot ik in het ziekenhuis terecht kan..

2. Mango227

Mango227 Lid

Sep 3, 2023
    18
    12
    3
    Female
    (Buikomvang was overigens een p7)

3. Minimensje83

Minimensje83 Fanatiek lid

Jan 19, 2014
    1,757
    1,067
    113
    Female
    Die suikertest zelf zegt wel dat er sprake is van diabetes maar niet hoe jij reageert op normale dieet. Dagcurves gaan daar veel meer bepalend voor zijn. je kan bij diabetes grote babies krijgen maar ook juist te kleine als de placenta het bijv minder goed doet. P7 baby eerder kan ook zijn dat je gewoon kleine babies maakt (weet niet hoe dat in jullie families zit?).
    hier ook hoge suikers met test maar met dagcurve moet ik echt mijn best doen om hem boven waardes uit te krijgen. Dus niet gelijk stressen. Je zal uitleg van diëtiste krijgen en met dieet goed onder controle en gewoon goede groei mag je gewoon met je vk bevallen doorgaans. Willen ze alleen wel een ziekenhuis bevalling. Pas bij afwijkende groei of insuline spuiten kan je niet bij eigen vk blijven

Mango227 likes this.
  4. Beay

Beay Bekend lid

Jul 29, 2019
    778
    585
    93
    Female
    Ik schrik een beetje van het woord dysmatuur. Mijn eerste was 2680 gram en daar is nooit over gesproken, terwijl ze extreme opstart problemen heeft gehad.
    Ik heb diabetes.
    Ik maak alleen maar kleine kinderen
    Een groot kind tijdens zwangerschapsdiabetes is een indicatie. Oftewel, heb je een groot kind in je buik, gaan ze even op diabetes testen.
    Maar andersom is niet perse het geval hoor.
    Je kunt een kindje krijgen met een grotere buikomvang als je wat moeite hebt met suikers reguleren.
    Of een algeheel grotere baby (vaak hoor je deze verhalen van moeders die de hele zwangerschap niet wisten dat ze diabetes hadden en flinke suikerpieken hebben gehad).
    Als je vragen hebt, stel ze gerust!

Mango227 likes this.
  5. Mango227

Mango227 Lid

Sep 3, 2023
    18
    12
    3
    Female
    Dank jullie wel! Mijn zoontje -geboren in 2018- was bij zijn geboorte 2775 gram en kreeg het stempel dysmatuur. Als hij net iets lichter was geweest, had hij nog in het ziekenhuis moeten blijven, zeiden ze. Nu mocht hij gelijk mee naar huis.. Ik ben zelf ook niet groot (Aziatische roots), maar ze beweren dat de gemiddelde groei echt een afspiegeling is van de samenleving.. Verschillende etniciteiten etc.
    Hierdoor deze zwangerschap extra groeiecho's voorgeschreven gekregen met 30 en 35 weken.

Inmiddels in het ziekenhuis geweest en ze vonden de groei niet zorgwekkend gelukkig. Herhaling over 2 weken voor een goed beeld.

Ben nu een kleine week 5x per dag mijn waardes aan het prikken, en deze zijn tot nu toe allemaal goed. Lijkt er dus inderdaad op dat ik gewoon heftig op zo'n suikerdrankje reageer..

Hopelijk kan ik dus alsnog bij mijn vk blijven als het zo doorgaat

Share This Page