Hallo lotgenoten, Ik weet niet of deze vraag ooit is gesteld in dit forum, maar here it goes: Wie heeft er in de eerste trimester, dus vanaf week 5 tot en met 9 verschillende echo's gehad, bij 2 of 3 verloskundigen (ivm second opinion) met een goed oplopende hCG (goeie verdubbeling tot week 6) in het begin, maar vanaf week 6 dat het stilblijft, iets daalt en weer stijgt? Met als resultaat dat de echo's eerst wel duidelijke en vruchtzak incl. embryo lieten zien, maar niet volgens de berekende weken, waardoor verloskundigen aangaven een curettage in te plannen. Zo ja? Wat was het resultaat uiteindelijk en wat hebben jullie gedaan?
Was er op de vorige echo's hartactie te zien en nu niet meer? Mijn zoon is op een later termijn overleden in de buik, zijn metingen waren toen ook al niet meer accuraat. Als het hartje stopt met kloppen dan begint ook langzaam de maceratie (verwerking) van het lichaam. In het eerste trimester kan dat er dus al voor zorgen dat er op den duur nog vrij weinig te zien is van een vruchtje in de baarmoeder. De reden dat het HCG daalt en dan weer stijgt is omdat het weefsel dat er nog zit (vruchtzak etc.) wel nog voor HCG aanmaak zorgt. Maar bij een goede zwangerschap kun je er vanuit gaan dat het HCG nooit zal dalen. Dus ik denk dat een curretage in dit geval inderdaad een goede optie is (mits er geen hartactie is)
Bedankt voor het reageren. Ik zit al langer in het medische molen (ICSI). Op 5,5 week had ik een heel mooi beeld, vruchtzakje vrucht dooierzak etc. In week 6 was ik met spoed naar een ander verloskundige gegaan vanwege koorts en diaree. Die zag weer niets en we moesten lang zoeken naar een zakje, wat niet meer in de baarmoeder leek. Dat vonden we raar gezien de 5,5 week echo wel goed was. Toen bloed afgenomen en bleek dat van 12800 naar 11600 was gezakt. Dus toen zei ze ja, ik wil je na 4 dagen weer zien want dit is raar. Vervolgens ben ik weer naar haar gegaan, en gisteren zag ze ineens wel een vruchtzak met dooier en een kleine embryo, maar niet passend voor een beeld van einde 6 weken. Ik vroeg haar, ja wat als de hCG is verhoogd? Ze zei dat kan absoluut niet. Je weet dat je een ICSI traject hebt gehad, in welke week je zit en dus is het aannemelijk dat dit geen goede zwangerschap is. Prima, ik ging naar huis, toen zag ik dat mijn Hcg ineens rond de 13000 was. Zij belt mij niet op, maar haar asistente en die doodleuk aangeeft ja die verhoging zegt niks. Raar antwoord wel, geef mij dan een verklaring waarom je eerst geen vruchtzak zag en nu wel met een iets hogere hCG? Dat gaf ze niet. Vond het maar bagger. Ik heb al een week mij helemaal gesetteld op een miskraam, dus blij worden van deze echo en hogere hCG ben ik niet. Daarom vroeg ik mij dus af of iemand dit ooit had meegemaakt.
Hartactie was op de 1e echo van 5,5 was nog niet te zien. Wel een goeie vruchtzak dooier en embryo voor die week.
Wat een lastig en verwarrende situatie. Ik zou denk ik in jouw situatie dan nog ergens anders (desnoods tegen betaling bij een echobureau) een echo aanvragen. Je verwacht met bijna 7 weken wel echt hartactie te zien. Mocht dat er dan niet zijn dan weet je denk ik genoeg. Dat je HCG stijgt, daalt en dan weer stijgt schijnt vaker voor te komen bij een miskraam.
Dat het een miskraam gaat worden is duidelijk voor mij zeker. Echter is het gewoon zwaar kut dat het op deze manier is gegaan. Morgen heb ik een intakegesprek voor een curettage staan en daar zullen ze nogmaals een echo doen en bloedwaarden meten. Dit gebeurt in het ziekenhuis, dus daar kan t niet mis gaan kwa info denk ik
Niet zozeer fouten. Ik vroeg mij juist af of iemand soortgelijks had meegemaakt of door verschillende echo's door verloskundigen een te vroege beslissing had genomen om curettage door te zetten. Ik heb wel eens ervaringen gelezen dat ook verloskundigen helaas fouten maken, vandaar. Ook het feit dat de ziekenhuis nu zegt, wij gaan het beoordelen middels een echo of de verloskundigen wel juist hebben gehandeld. Ze hebben echt duidelijk gezegd dat het vaak mis gaat. Dus ik vertrouw erop morgen, dat de ziekenhuis met het juiste advies zal komen.