Ik heb een vraag, ik had eerst zoiets van ik zie wel hoe het loopt, maar ik merk dat ik er toch vaak aan denk. Dus ik stel hem toch maar. Bij de zwangerschap van mijn eerste ben ik door de vk in week 27 verteld dat ik niet meer mocht werken. Volgens haar was ik overwerkt, want ik zag sterretjes, had regelmatig pijn in mijn buik boven, was ongeconcentreerd en overemotioneel. In week 34 heb ik gebeld omdat ik me heel erg naar voelde en ook weer pijn in mijn bovenbuik had. Ik moest toen mijn bloeddruk controleren en die bleek nogal laag. Vandaar de sterretjes werd gezegd. De volgende dag had ik controle bij de vk. Daar bleek mijn bloeddruk weer normaal, maar ik vertelde haar dat ik nog steeds sterretjes zag, nog steeds de buikpijn had en me niet echt goed voelde. Toen werd (voor de eerste keer) toch mijn urine maar getest. Daar bleek eiwitten in te zitten. Vervolgens heeft ze met de gyn. gebeld en mij doorverwezen onder het mom van "vermoedelijk HELPP-syndroom". Bij de gyn. verschillende testen doorgestaan. Ook meerdere controles. Het enige wat niet echt strookte was dat mijn bloedwaarden goed waren, en mijn baby ook goed groeide (ze was zelfs een erg groot kind). Er is dus nooit officieel vastgesteld dat ik HELPP heb gehad. Wat wel gebeurd is, is dat ik onder controle van de gyn bleef, ik moest ook verplicht in het ziekenhuis bevallen. Mijn zwangerschap verliep verder met een periode van 1 week slecht, 2 weken goed, ik kon het op de kalender afstrepen, en elke keer in de slechte periodes was mijn bloeddruk hoog (niet super hoog, maar toch) had ik eiwit in mijn urine en alle klachten die bij HELPP horen. Behalve de bloedwaarden en dat mijn baby dus groot genoeg was. Nu kwam mijn dochtertje 3 weken te vroeg gelukkig. Waardoor ik me gelijk na de bevalling al veel en veel beter voelde. Daarna heb ik er ook geen last meer van gehad. Nu is mijn vraag, ik begreep dat als je 1 keer HELPP hebt gehad, je bij een volgende zwangerschap ook weer onder controle van de gyn moet. Maar ik vind het nogal verwarrend wat mijn situatie betreft. Naar mijn gevoel heb ik echt HELPP gehad, maar geen arts heeft het ooit bevestigd omdat mijn bloedwaarden wel goed waren. Nu wil ik eigenlijk weten, in zo'n situatie, zou ik nu weer onder controle van een gyn moeten bij een tweede, of zou ik onder controle van de vk komen? Alvast bedankt voor de tijd en moeite!
Hoihoi, Omdat de HELLP nooit is aangetoond mag je gewoon bij de verloskundige onder controle. Bespreek je vorige zwangerschap zodat ze je goed in de gaten houden en je evt extra kunnen controleren. Een HELLP heb je alleen met afwijkende bloedwaarden, Waarschijnlijk zat je er wel tegen aan maar kon je lichaam het toch goed handelen. Imke
Dank je wel! Dat is voor mij tenminste duidelijk, in het ziekenhuis kreeg ik nooit uitleg hoe en wat, of hoe het dan kwam dat ik alle klachten had. Fijn om te weten dat ik gewoon naar de VK kan