Kraamfeest/borrel ervaringen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door loveofmine, 9 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loveofmine

loveofmine Actief lid

2 feb 2015
    122
    3
    18
    Hallo,

Ik denk dat ik graag kraamfeest wil. Twijfel nog wel wat dus ben op zoek naar ervaringen.
    Het is ons tweede kindje en vorige keer heel lang visite gehad en dat was ook niet alles. En Mn vriend is door de weeks weg, dus wil ook lekker genieten en wennen aan de nieuwe situatie zonder elk weekend visite.
    Maar hoor ook veel dat er bij tweede minder komt, dus straks amper mensen bij n feest.
    Zet je dan een eindtijd op het kaartje of niet?
    En wanneer plan je een kraamfeest?
    En familie en beste vrienden komen dan toch wel eerder?

Alvast bedankt.

2. tiepmiep

tiepmiep Bekend lid

10 mei 2011
    956
    11
    18
    R,dam
    Ik lees even mee wil het nu ook doen voor de eerste keer. Maar twijfel dus ook een beetje.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik vind een babyborrel als bezoeker echt verschrikkelijk.

En inderdaad: bij onze tweede nauwelijks bezoek gehad. Zat ik daar met alle suikerbonen...

4. Jedine

Jedine Bekend lid

2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB
    Wij hebben gekozen om geen kraamfeest/borrel te doen, hebben dit een keer als gast mee gemaakt en vond het erg onpersoonlijk, iedereen wil baby even zien en praatje maken met ouders maar dat kwam er echt niet van.
    Persoonlijk vind ik t fijner om wat tijd te hebben voor kraambezoek, zij nemen tenslotte ook de tijd om langs te komen.

5. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Hier een top ervaring! Wij hebben beide grote familie, voetbalteam, vrienden...daarbij had ik wat postnatale verschijnselen met een huilbaby en vond ik kraamvisite vooral savonds echt vreselijk! En dat ze bleven hangen!

Mijn familie en beste vriendinnen kwamen gewoon in de kraamweek en mensen die niet op het feest aanwezig konden zijn planden ook nog een afspraak in.

De rest kwam op een zondag 6 weken na de geboorte van 13-17. Zoontje sliep heerlijk in zijn wagen en toen hij wakker werd met hem rondgelopen. Ik heb met iedereen kunnen kletsen, rustig cadeautjes kunnen uitpakken en iedereen was er lovend over. Wij hadden een taart en koekjes en koffie thee als buffet neergezet. Het was bij mijn ouders (hebben grote ruimte) daarna fris en een borrel en wat hapjes. M'n zus en ouders zorgde dat alles goed liep.

Nu bij de tweede weer geen zin in kraamvisite al doen we het nu kleinschaliger voor alleen mijn familie bij mijn ouders en de rest laten we wel op visite komen. Omdat ik inderdaad verwacht dat het minder is.

6. Boommm

Boommm Niet meer actief

Wij hebben het bij de eerste twee niet gedaan en gewoon losse visite gehad. Vond dit ontzettend leuk en heel relaxed. Kon gewoon met iedereen rustig kletsen en vond het geweldig om m'n dochters zo vaak te mogen showen aan iedereen.

Bij de derde hebben we wel een borrel gedaan. We wonen in het buitenland nu en vlogen dus over naar Nederland om haar aan iedereen te laten zien. Maar als we iedereen los hadden laten langskomen hadden we 6 maanden in NL moeten blijven. Toen dus een groot feest gegeven met ongeveer 100 man. Alles uitbesteed zodat we alle aandacht hadden voor de gasten. Was ontzettend gezellig, maar vond de persoonlijk visite bij de eerste twee toch leuker.

Absoluut geen eindtijd, vind ik zo'n afknapper. Bij ons begon het om 15.00 geloof ik en rond 21.00 was bijna iedereen wel weg. Locatie afgehuurd en echt alles uitbesteed, dus catering, bediening en versiering zodat we alle tijd hadden voor onze gasten. Baby lag in de kinderwagenbak zodat iedereen haar goed kon zien en als ze wakker was kon ze vastgehouden worden.

7. flowertje36

flowertje36 Niet meer actief

Wij hebben gewoon visite gedaan. Vond dit heel erg prettig, omdat het war rustiger verloopt voor mezelf. Alleen onprettig dat iedereen zo lang bleef zitten.
    Denken er zelf nu over na om op het kaartje te zetten dat we de visite in de kraamweek willen. Dan heeft de kraamzorg ook nog wat te doen.

Zelf een kraamfeest meegemaakt en vond het heel onpersoonlijk. Totaal geen contact met de ouders en met allerlei mensen die je niet kent.

8. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik vond het bij de eerste echt heel fijn! Ik zag elke x visite echt niet zitten en wilde liever de tijd die ik 'over had' buiten met de baby wandelen ipv binnen zitten wachten tot de visite er was.

Ook de babyborrels die ik zelf heb meegemaakt vond ik leuk. Altijd toch meer familiereünie en naar de baby / moeder kijk je wat minder om, dat wel.

9. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Ligt denk ik ook wel wat je onder een babyborrel verstaat. Ja je kan geen lang gesprek voeren met de kersverse moeder, maar als ze dat wilde dan had ze de borrel niet gegeven :)

Hier twee borrels meegemaakt, eentje werd erna een dik feest en de ander was in de nazomer in de tuin en stuk burgelijker. Je hebt ook even een moment om als gast veel mensen weer te zien.

Hier willen we ook een babyborrel, omdat mijn dochter 2 weken later jarig is en ik haar feest nog 2 weken uitstel en dan alles in 1 doe. Nog bekijken of het thuis gebeurd in combi met een verwarmde tent in de tuin en catering of we anders toch iets afhuren. Ik denk het eerste.
    Familie en nabije vrienden komen natuurlijk al eerder :)

10. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    Bij onze eerste ook een kraamfeest gedaan. Zeer goed bevallen en doen het nu weer.

Ook hier een grote familie, vrienden, werk en sociale contacten. Zag onszelf al niet door de visites heen komen.
    Mijn eerste bevalling vond ik best zwaar heb er echt een paar weken van moeten herstellen.
    Was blij dat ik er in 1x af was. Het is misschien wat onpersoonlijker maar ik zelf vond het heerlijk om haar lekker in de kinderwagen te hebben slapen zonder dat iedereen maar verwacht om haar vast te houden.
    Dichtbij familie en vrienden kwamen wel langs de eerste dagen. En een handje vol mensen die niet konden zijn ook eerder thuis geweest.
    Wij doen een middagdeel van 15 tot 18 uur.

11. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Je kan het natuurlijk zo groot of klein houden als je zelf wil. Een heel feest met alles erop en eraan of gewoon een intiemere borrel in een leuk theehuis of koffiecafeetje in de buurt.
    Wij willen het misschien wel doen, maar dan niet té massaal. Zijn we nog niet helemaal over uit!

12. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Wij hebben in het ziekenhuis (daar lagen ze 9 dagen) alleen familie laten komen, elke dag 1 stel en soms een dag niet.
    Eenmaal thuis mocht de familie ook weer komen maar ook maximaal 1x per dag visite en soms een dag niet. Een goede vriendin die ver weg woont is ook al snel langs geweest en meteen heel de dag en avond gebleven.

Gister hadden wij een kraamfeest voor vrienden, 14 mensen uitgenodigd, waarvan er 12 waren. De tweeling is nu 4 weken oud en 3 weken thuis uit het ziekenhuis. We hebben bewust even gewacht om zelf te wennen en de babys beter te leren kennen.

Wij hadden geen eindtijd, het begon om half 4, uiteindelijk is iedereen rond 22.30 weg gegaan nadat het bier op was en ze eerst de boel hebben opgeruimd voor ons :D
    We wilden ook gewoon een gezellige borrel met vrienden en niet zozeer een echt baby-thema. We hadden stokbrood, pizzas enz als hapjes maar anders waren mensen denk ik wel eerder weg gegaan om thuis te eten.

Ik zou wel nadenken over wat je wilt met de baby. Wij hadden bedacht niet door anderen te laten vasthouden, maar uiteindelijk wilden de vrouwen dat zo graag, en de mannen toen dus ook. Wel hebben we zelf de flesjes gegeven en verschoond en als ze onrustig waren alleen door onszelf laten troosten. Merkte wel dat ze einde van de avond echt toe waren aan rust, dus alsnog waren het veel prikkels voor ze.

13. Marjo88

Marjo88 Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.160
    514
    113
    Bij de eerste gewoon kraamvisite gehad. Vond het lastig want iedereen bleef hangen en ik had pijn. Dus ik dacht bij de tweede doen we een borrel, zodra ik weer redelijk hersteld ben. Met 4 weken en we lieten familie van 12.00 tot 14.00 komen. Daarna kon ik borstvoeding geven en dan vanaf 15.00 tor 17.00 kwamen onze vrienden. Iedereen heeft de baby vastgehouden en merendeels heeft ook even rustig met mij kunnen kletsen. Ik vond het helemaal prima zo! Uiteindelijk moet je doen waar jij je het prettigst bij voelt... Ik ben er alleen nog niet overuit wat ik deze keer ga doen.

14. liefde88

liefde88 Bekend lid

21 jun 2011
    984
    14
    18
    Nederland
    Wij hebben een kraamfeest/borrel gegeven. Onze oudste zoon werd toen ook 2 dus gelijk 2 in 1. HEERLIJK! Van 2u tot 5u smiddags hadden wij het. Er bleven wat mensen hangen maar dat vonden wij niet erg. Bij onze 1e zoon maanden lang kraambezoek, verschrikkelijk mensen die blijven hangen ect. Nee nooit meer. Bij dit kindje wordt het 3 in 1. Kids zijn rond zelfde periode jarig als de babygeboren wordt. Dus wordt weer 1 groot feest. We doen het ongeveer als het kindje 3 a 4 weken oud is.

15. Monijari

Monijari Actief lid

27 sep 2014
    307
    3
    18
    Hier met de eerste een kraamfeest gegeven na 7 weken. Onze zoon had zn sleutelbeen gebroken wat 6 weken moest genezen. Dus eerste weken alleen directe familie en wat vrienden. Ja het is misschien wat onpersoonlijker maar het gaat toch om wat jij het prettigst vindt?

Ik vond t heel erg fijn. We hadden ongeveer 20 gasten en ik heb voor iedereen tijd gemaakt met onze zoon erbij.

We gaan het nu weer doen.

En mensen die verhinderd zijn of niet willen kunnen na t feest een aparte afspraak maken.

Succes met je keuze!

16. loveofmine

loveofmine Actief lid

2 feb 2015
    122
    3
    18
    Bedankt voor jullie reacties
    Hoeveel mensen hadden jullie op kraamfeest? Ik verwacht niet iedereen die een kaart krijgt.
    Het heeft toch wel onze voorkeur☺️

17. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Hier wel echt veel 50 of zo

18. DDucky

DDucky Bekend lid

7 jul 2014
    997
    317
    63
    Mijn zus heeft een kraamfeest gegeven, zo'n 6 weken na de geboorte. Er waren denk ik rond de 30 personen en ze had een begin en eindtijd op het kaartje gezet. De naaste familie mocht in de kraamweek zelf al even op visite komen zodat de 'belangrijkste' mensen haar al gezien hadden.

Zelf vind ik kraambezoek persoonlijker en wij hadden op een gegeven moment een lijstje gemaakt (ongeveer zo)
    14:00 - 15:00 Tante A
    15:00 - 16:00 Vriendin C
    En dat ging dan rond via whatsapp omdat bijna iedereen via die weg vroeg of ze op visite konden komen. Ideaal omdat ze dan zelf ook door hebben dat ze niet te lang moeten blijven plakken.. al vinden sommige het waarschijnlijk heel aso (maar dat is dan weer niet ons probleem).

19. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    Maakt ook verschil hoe groot je familie, vrienden, werk en kennissen kring is. Bij onze dochter zaten we op bijna 100 mensen op het kraamfeest. Moet er niet aan denken dat ik die thuis moet ontvangen. Ik zou er nooit weer af komen.
    Dit keer zal het iets minder zijn maar verwachten nog wel 80 man dus hier weer een kraamfeest. Lekker makkelijk en dat het dan wat onpersoonlijker is dat is dan jammer, ik vind dit fijner.

20. Lysta

Lysta Bekend lid

4 sep 2015
    585
    64
    28
    Vrouw
    We denken om bij de 2e ook een kraamborrel te houden. We hebben 4 maanden lang elk weekend (en geregeld doordeweeks) kraamvisite gehad. Heel leuk dat je wat persoonlijker contact had, maar was ook slopend. En we krijgen nu nog steeds af en toe mensen die toch nog op kraamvisite moeten komen (kleine is ruim 8 maanden). Dus we willen volgende keer een deel mensen gewoon uitnodigen voor een feest (de mensen waar je toch wat meer mee hebt, maar nog niet zo dichtbij staan dat je ze in de kraamweek al wilt zien). De mensen waar we iets minder mee hebben (collega's, verre familie of kennissen) kunnen dan nog nog op kraamvisite komen. Echte vrienden en goede familie komt toch buiten de kraamvisite/feest nog regelmatig op bezoek. Ik geloof meteen dat het voor bezoekers minder leuk is omdat het toch minder persoonlijk is, maar mijn man had de eerste maanden eigenlijk geen dag rust naast het werken.

Deel Deze Pagina