Cellen van de baarmoedermond

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Atlantis, 9 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Atlantis

    Atlantis Actief lid

    6 feb 2006
    134
    0
    0
    Hallo, ik ben vandaag bij mijn verloskundige geweest en zij legde me uit dat ik iets heb waarbij er cellen die normaal gesproken in de baarmoedermond zitten ook aan de buitenkant zitten. Daarom heb ik snel last van bloedingen (waar ik eerder erg van schrok, nu gelukkig iets minder). Dit heb ik in ieder geval van haar verhaal begrepen. Ik ben alleen vergeten hoe dit heet. Kunnen jullie me dat vertellen? Alvast bedankt!

    Liefs van Wencke
     
  2. pim

    pim Fanatiek lid

    22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Bedoelde ze niet een iets naar buitengeklapte baarmoedermond? Dat is bij mij ook aangegeven als oorzaak van mijn bloedingen toen.

    Ben benieuwd naar het antwoord van Mirjam/JApke.

    Pim
     
  3. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Atlantis en Pim,

    wat jullie beschrijven noemen we cervix extropion. Dit betekent dat cellen die normaliter alleen in de baarmoedermond voorkomen, nu ook aan de buitenkant ervan zitten. De cellen aan de buitenkant waren eerst van een ander soort en zijn "gemuteerd"(veranderd) in deze cellen. Dit is geen ziekte, ook geen buitengeklapte baarmoedermond, maar een variant van het normale. Het kan dus geen kwaad, maar je ziet wel vaker een "contactbloeding", dit betekent dat je na vrijen soms een beetje bloedverlies hebt.

    Mirjam
     

Deel Deze Pagina