Dit jaar begonnen als gastouder, recht op ZWZ?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Megamommy, 10 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Megamommy

Megamommy Lid

9 jul 2011
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo

Ik ben dit jaar per 1 januari begonnen als gastouder. Ik ben begin februari zwanger geraakt en ben nu dus in oktober uitgerekend.
    Nu is mijn vraag kan ik een aanvraag doen voor zwangerschapsuitkering? En ik las ergens dat je de aangifte belasting van 2010 mee moet sturen? Is dat voor mij ook van toepassing? Want ik ben juist precies dit jaar begonnen. Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten?
    Kan ik de aanvraag online doen of beter telefonisch?

MVG

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Megamommy,

Als je niet in loondienst bent bij de ouders wordt je gezien als zelfstandige. Je kunt dan een aanvraag doen voor de Zelfstandig en Zwanger regeling.

Het maakt niet uit hoelang je als zelfstandige gewerkt hebt. Als je nog maar kort dit zelfstandige werk doet gaan we uit van de kortere periode.

De uitkering wordt dan als volgt berekend:

inkomsten : gewerkte dagen = grondslag van de uitkering. (bruto bedrag per dag)
    Van deze grondslag ontvang je een 100% betaling.

Het aanvraagformulier kun je downloaden vanaf de site van UWV of via deze link.
    Verstuur het ingevulde formulier 4 tot 2 weken voor de ingangsdatum van je verlof naar het aangegeven adres. Vergeet hierbij niet een zwangerschapsverklaring van je verloskundige of arts mee te sturen.

Actuele informatie over de ZEZ regeling vind je in deze brochure.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina