Hey meiden, ik zit op het moment met een behoorlijk probleem. Ongeveer een maand geleden heb ik ontslag genomen op mijn werk, ik hield het daar gewoon echt niet meer uit. Ik had gehoopt snel een andere baan te vinden, maar dat is tot op heden nog niet gelukt. Inmiddels ben ik 9 weken zwanger en heb gister een leuke vacature gezien waar ik op wil reageren. Ik weet nou alleen niet of ik aan moet geven dat ik zwanger ben Ik weet dat ik het nog niet verplicht ben, maar ik vind het zo lullig om niks te zeggen. Aan de andere kant ben ik bang dat ik hoe dan ook geen kans maak als ik het vertel. Daarnaast heb ik al een klein buikje en die is tegen de tijd dat mijn proeftijd voorbij is natuurlijk ook alweer gegroeid. Het lijkt me nog erger als ze er achter komen zonder dat ik het zelf verteld heb... Iemand tips?? Ook ervarings verhalen zijn meer dan welkom! Liefs, Fleur
In het kader van "eerlijk duurt het langst" heb ik met mijn sollicitatiegesprek wel verteld dat ik zwanger was, op dat moment 6 weken. De reactie was erg positief. Uiteraard is het niet ideaal, maar ach, je bent er maar 4 maanden tussenuit in de X aantal jaren dat je er werkt. Ik heb het ook een beetje als 'test' gedaan. In mijn ogen neemt een bonafide bedrijf een goede werknemer ook aan als ze zwanger is. Ze mogen je natuurlijk niet om die reden afwijzen, maar een 'slecht' bedrijf verzint echt wel een smoes. Het scheelde wel dat ik nog een baan had waar ik het op zich ook naar mijn zin had.
Hoi Fleur, Ook ik solliciteerde toen ik ongeveer 9 weken zwanger was. Ik heb bij 2 verschillende werkgevers gesolliciteerd en heb bij allebei in het gesprek aangegeven dat ik zwanger was. Ik ben ook bij allebei aangenomen! Het was helemaal geen probleem. Ik zou even letten op de procedure. In je brief zou ik het zeker NIET vermelden. Als er 1 gesprek volgt zou ik het wel zeggen in dat gesprek, als er 2 gesprekken volgen zou ik het pas in het 2e gesprek zeggen denk ik. Maar volg zelf je gevoel. Je hoeft het niet te zeggen namelijk. Dat ben je pas 3 maanden voor de uitgerekende datum verplicht.... Heel veel succes!!
Bedankt voor jullie reacties! Het liefst zou ik ook gewoon vertellen dat ik zwanger ben, maar ik ben echt bang dat ik dan niet word aangenomen. En het werk heb ik heel hard nodig! Is het misschien een optie om in eerste instantie niks te zeggen tot mijn proeftijd bijna voorbij is. Mijn werkgever heeft dan nog geen verplichtingen naar mij toe, en ik heb in die maand kunnen laten zien wat ik waard ben. Misschien dat ze me dan toch willen houden, ondanks dat ik zwanger ben. Of is dit een heel slecht plan
Je moet doen, waar je jezelf prettig bij voelt! Zelf heb ik met 13 weken gesolliciteerd, en het in het eerste gesprek aangegeven dat ik zwanger ben. Hier werd heel sympathiek op gereageerd. Ben vervolgens ook uitgenodigd voor 2e gesprek. Uiteindelijk heb ik de baan niet gekregen, maar de aangegeven reden, was iets wat ik zelf ook vond (nl geen adequaat antwoord bij voorgelegde case). Heb niet de indruk dat ze me vanwege zwangerschap hebben afgewezen. Kreeg als reactie wel terug dat ze het prettig vonden dat ik vooraf had nagedacht over hoe ik wil het ouderschap wil indelen naast mijn werk en hoe ik opvang regel. Door dit aan te geven in het gesprek, geef je aan dat je heel bewust bent van de gevolgen van je zwangerschap voor het bedrijf en voor jezelf prive en dat je al hebt nagedacht over het ouderschap. Ik wil bijv. 4 dagen blijven werken, mijn partner gaat ook naar 4 dagen, 2 dagen opvang, 1 dag schoonmoeder. Dit alles was nog niet geregeld (hoeft ook niet, hoeven zij ook niet te weten), maar het gaat erom dat je je bewust bent van de 'gevolgen'. Dus zorg dat je daar wel een antwoord op hebt, dan wel dat je dit in het gesprek kunt aangeven. De banen liggen voor mij ook niet voor het oprapen. Ben nog steeds druk met solliciteren. Heb gelukkig vanmiddag weer een gesprek. Ben nu ruim 35 weken en de zwangerschap is niet meer te verbergen. Heb ervoor gekozen de zwangerschap niet in de brief te vermelden en er ook niet over te bellen. Ben benieuwd wat de reactie zal zijn vanmiddag. Voor mij geld wel: ik ben, wie ik ben en ik ben goed in wat ik doe. Ik solliciteer omdat ik vind dat dit de baan is die goed bij mij past. En daar zal ik ze in het gesprek van moeten overtuigen. En een goede werkgever kijkt echt wel verder dan je zwangerschap en ziet daar een zeer capabele meid zitten, die hij maar wat graag in dienst neemt! Zwanger of niet. (en vergis je niet, behalve kosten van vervanging heeft de werkgever geen extra kosten in de periode dat jij met verlof bent, de werkgever krijgt jou salaris vergoed vanuit, ik geloof, UWV)
even off topic: hoe is het gegaan wennos? Ik zou het wel zeggen( niet in een soll.brief maar in het 1e gesprek). Ook al ben je het niet verplicht ik zou me als werkgever best wel er in geluisd voelen als je het pas verteld eenmaal aangenomen en denk ook niet dat het dan je band met he bedrijf/baas/collegas er dan beter op word
hoi hoi je moet het gewoon zeggen en ook zeggen hoe je jezelf erbij voelt dat je de baan echt heel graag wil hebben. ik ben er net pas achtergekomen dat ik zwanger ben en ik werk pas een paar daagjes bij me nieuwe werkgever ( zit nog in proefmaand ) en ik moet het ook nog zeggen haha ik begrijp helemaal hoe je je voelt maar beter is gewoon eerlijk te blijven uit eindelijk zullen ze het toch wel aan je zien heeeel veeeel sterkte alvast en ik hoop dat je de baan krijgt
@draak86: ben helaas na de eerste ronde afgevallen. Ze hadden twee ervaren en twee minder ervaren (waaronder ik) mensen uitgenodigd. Gezien de aard en duur van de functie en hetgeen bereikt dient te worden hebben ze ervoor gekozen met de twee ervaren mensen een tweede gesprek aan te gaan. Over mijn zwangerschap is bijna niet gesproken (alleen aan het begin, maar waren meer beleefdheden; kreeg niet de indruk dat dit een belemmering voor hun was; heb nl een goed gesprek gehad). @fleur81: en?? hoe is het verder verlopen, heb je gesolliciteerd en hoe ben je met het 'fenomeen zwangerschap' omgegaan?
Wat ik heb gedaan (beetje vals, maar ach...) was niets zeggen in eerste instantie. Bij het eerste gesprek laten vallen dat we een kinderwens hadden, en pas in het tweede gesprek vertellen dat ik inmiddels al zwanger was. Heb de baan gekregen, hoor, dus gaat vaak genoeg goed. Ben ook wel erg benieuwd hoe het is afgelopen met TS!