Zou het absoluut niet doen, stel er gebeurt iets en je kan niet aantonen dmv legitimatie dat het je kinderen zijn krijg je ze de grens echt niet meer mee terug over. Jammer dat er zo luchtig over gedaan wordt terwijl het je echt in problemen kan brengen en ik weet het zeker door m'n werk. Daaaaarnaast stel je ex komt er achter en hij wil kwaad doen dan kan die het zelfs op ontvoering naar het buitenland gooien en dan heb je een nog groter probleem. Tip bel snel je advocaat en laat en kort geding neer zetten voor de paspoorten en vraag ze nog met spoed aan. Kost wel wat maar je bent wel zeker van de veiligheid van je kinderen. Bijschrijven gaat tegenwoordig niet meer vanaf vorig jaar zijn kinderen verplicht een eigen id. Te hebben.
Lekker gaan! Wij zijn echt nog nooit gecontroleerd. In het ergste geval sturen ze je terug en keer je dus om. Ik zeg: gaat niet gebeuren.
Sorry hoor maar de reacties van gewoon gaan WANT ik ben nog nooit gecontroleerd vind ik net zo naïef als: hier in ons dorp gebeurt nooooooit wat en vervolgens komt het bij hart van Nederland dat er wat gebeurd is. Ik zou NOOIT risico's nemen als het om m'n kind gaat! Er hoeft maar net wel wat gebeuren en je kan jezelf voor je kop slaan dat je zo naïef was... Val nu net topicstarter aan hoor maar de naïeve mensen, op m'n werk zie ik wat voor ellende het brengt en als al die mensen gewaarschuwd waren hadden ze de keus wel anders gemaakt.
Hier heb je wel gelijk in. Zo had ik niet gedacht Heb er dan ook totaal geen ervaring mee. Je moet er niet aan denken dat de vader ts aangeeft inderdaad.
Sapje je moet dan toestemming aan de rechter vragen voor een ID kaart. Hoe gek het eigenlijk klinkt want je bent het verplicht in NL
Mijn kind(eren) hebben ook nog geen eigen id kaart. 1 wij gaan nooit naar het buitenland ( hebben er ook geen familie wonen ) 2 als we gaan vragen we hem alsnog aan. Hier in het ZH is er nooit gevraagd om een id kaart maar om een bsn en die staat op zijn verzekeringspasje. Zelfde geld voor de HAP oid. Maar ik zou de gok dus niet wagen al snap ik dat de situatie van TS heel anders is en het dus een stuk lastiger word.
Even off-topic: maar dit vind ik dus zo'n draak van een wetgeving. Dat betekent dus in de praktijk dat een heleboel ooms en tantes wel met hun neefjes/nichtjes naar het buitenland mogen (kunnen) vliegen en de moeder (of vader, als die een andere achtnaam heeft) niet. Je hebt in NL de keuze bij een achternaam, laat ze dat dan ook gewoon mogelijk maken zonder spastisch gedoe. @ts: Het kan wel, het mag niet. Ik heb zelf wel eens per ongeluk zonder id een week in Luxemburg gezeten. (Gevalletje vergeten. Dom) Nou ja, niet helemaal zonder, want ik had wel een rijbewijs maar dat is in het buitenland niet geldig. Nu had ik de id kaart gewoon thuis liggen, dus in het ergste geval had ik iemand kunnen vragen om hem te brengen. Maar het zat me alsnog niet lekker. Vraag eens na wat er nu precies (worst case scenario) kan gebeuren als je toch betrapt wordt en geen id van je kindjes kunt overleggen. En is het je de sores waard?
Ja heb ik ook gehoord van gemeente een maandje terug toen ik daar heen ging voor een nieuw paspoort. Toen stelde ze voor dat ik de naam van mijn partner (en kinderen dus) ook in mijn paspoort laat zetten, dus nu staat er: "echtgenote van ... <achternaam partner>". Dit voorkomt veel problemen...
Buiten dat het MOET is het gewoon onvolwassen en onverantwoord om dit soort zaken niet op orde te hebben zodra je de nederlandse grens over gaat. Je moet gewoon je zaakjes regelen. Afspraken maken met je ex, hij heeft de kinderen erkent dus je bent verplicht om met hem in gesprek te gaan. Wil je dat niet, dan doe je het via je advocaat. Zo zijn de regels en die gelden ook voor jou! En tja...regels zijn nou eenmaal zwart-wit.
Wij hebben net dit weekend pasfotos van Chloe laten maken omdat wij ook een midweekje weggaan en in okt naar Portugal maar het zat me zowieso niet lekker dat ze nog geen ID kaart had!
Wat betreft afspraken maken met je ex... Met sommige vallen nou eenmaal niet te praten maar in dat geval kan je wel via een kort geding een paspoort afdwingen. Je hebt er namelijk gewoon recht op, sterker nog.. Het moet zelfs.
Ja dat is makkelijk als je getrouwd bent maar anders heb je wel een probleem. Het is gewoon een rare wet in deze maatschappij waarin trouwen niet meer vanzelfsprekend is. Ik kan nu mijn eigen kind dus in principe niet meenemen zonder papiertje van de vader.
ipv een kort geding voor handtekeningen voor het paspoort zou ik meteen een zaak aanspannen om zelf het gezag te krijgen. Ik had destijds precies hetzelfde met mijn ex man en kreeg ook geen handtekening. Oetlul had een geheim adres en geheim nr zodat ik via zijn ouders moest smeken om een handtekening voor het paspoort. Ik heb toen het alleen gezag aangevraagd en dat is door de rechtbank meteen goedgekeurd. Geen stress meer voor handtekeningen die nodig zijn.
Jij niet, maar de vader ook niet. Want anders kan de vader dus ook zijn eigen kind mee nemen zonder toestemming van de moeder
Ik zie het nut er niet zo van in om de naam van mijn partner aan te nemen bij het trouwen, maar dit heb ik dus ook gedaan. Puur omdat mijn dochter wel de achternaam heeft van mijn partner.
Ik heb gewoon een paspoort voor luc kunnen halen in mn eentje hoor? Edit: ik zie net dat jullie beide het gezag hebben sorry