heb geen paspoort/id kaart voor me kids, kan ik naar belgie???

Discussie in 'De lounge' gestart door sapje, 2 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lely

lely Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.328
    0
    36
    NULL
    NULL
    officieel mag het niet. Ons is toen verteld als daar iets gebeurd en je kunt hun niet legitimeren kunnen ze je kinderen daar houden.

2. Desert

Desert Fanatiek lid

18 jul 2008
    3.216
    0
    0
    Ik vind echt dat er makkelijk gepraat word hoor.

Wij gingen naar disneyland en onze zoon had ook geen id, voor de zekerheid maar aangevraagd. En prompt kregen wij dus wel controle inde trein!

Enne tegenwoordig ben je dus wel verplicht om je kind te legitimeren in de zorg.

Ik zou dus zeer zeker geen risico nemen...stel je voor dat...of als er wat gebeurt..

3. singa

singa Niet meer actief

De vader kan nu wel ons kind meenemen. Zij heeft immers zijn achternaam. Als je kind met 1 ouder reist met een andere achternaam dan kunnen ze moeilijk doen. Als je allebei dezelfde achternaam hebt dan is er geen probleem.

4. pipootje

pipootje Niet meer actief

sorry hoor maar waarom zou jij je kinderen geen id mogen geven zonder zeggenschap van de vader....
    je bent verplicht een id oid te hebben voor de kinderen,
    wat als de vader een dagje over de grens met ze wilt, moeten ze tog ook een id hebben, dus ik zou dr gwn 1 aanvragen.
    je bent tog de moeder, je bent geen vreemde en zolang jij de geboorteakte kan over handigen is er tog bewijs dat ze van jou zijn..
    daar wordt heus niet moeilijk over gedaan, of wil je het risico lopen dat je strx wel een x gecontroleerd wordt en miss je kinderen daar moet achter laten ofzo, of dat je er een hoop gezeur mee krijg, denk niet dat je dat wilt,
    dus ik zou gewoon een id aan vragen.

5. topper12

topper12 Niet meer actief

Maar als je getrouwd bent dan komt er toch standaard in je paspoort te staan echtgenoot van... Ik heb altijd begrepen dat dit geen keuze was?

6. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Zolang je in NL blijft pas vanaf 14 jaar!

7. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

jawel hoor, mij werd gevraagd of ik het er op wilde hebben de laatste keer. Heb toen ja gezegd ook ivm de achternaam van de kinderen. Ik ben er trouwens voor om de namen van beide ouders op de kinderID te zetten (mits beide gezag hebben uiteraard) zou veel gedoe schelen.
    Tsja ik snap dat het gecompliceerd is met je ex enzo maar ik zou het er echt niet op wagen. Belgie binnenkomen zal het probleem niet zijn, maar wat als er daar wat gebeurd? Officieel kun je niet aantonen dat het je kinderen zijn want een zorgpasje of geboorteakte is GEEN officieel ID. Ze kunnen je kinderen inderdaad daar houden, natuurlijk krijg je ze uiteindelijk wel terug asl uitgezocht is dat ze inderdaad zijn wie ze zijn, maar dat is niet in een dagje geregeld. Wil je je kinderen dat aandoen? Een paar dagen alleen in een vreemd land bij vreemde mensen???
    Of jij krijgt wat en bent niet meer aanspreekbaar......

Wij wonen vlak bij Duitsland en daar doen we wel eens boodschappen. Maar zolang we de iD's voor de kinderen nog niet geregeld hebben gaan zij niet mee.

Ze staan bijna nooit bij de grens maar ik ben een keer vanuit duitsland terug gecontroleerd, had m'n rijbewijs bij me maar mijn paspoort lag thuis op tafel (vergeten in m'n tas te stoppen) Ik mocht uiteindelijk met een waarschuwing doorrijden ..............maar pas nadat ze m'n rijbewijs en kenteken nagetrokken hadden. Had ik kinderen zonder ID in de auto gehad dan had ik daar nog wel fftjes langer gestaan en ook nog een lekkere boete gekregen vrees ik.

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Het is toch echt waar hoor dat dat niet zomaar kan.

9. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Zelf zou ik het er niet op wagen. Er kunnen zich momenten voordoen dat je zonder ID in de problemen kunt komen.

Maar jouw verhaal baart mij wel zorgen voor nu en de toekomst. Als ik jou was zou ik zsm eenhoofdig gezag aanvragen. Voor elke belangrijke beslissing heb je nu je ex nodig. Schoolkeuzes in de toekomst maar mocht je kundje bijv. GGZ hulp nodig hebben heb je toestemming van beide ouders nodig net als belangrijke medische beslissingen. Op zulke momenten staat je hoofd er niet naar eerst zulke dingen te regelen.

Ipv nu een week op vakantie te gaan had ik het geld bewaard en gaan sparen om dit wettelijk goed vast te leggen.

10. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Dat kun je raar en omslachtig vinden, maar het is gewoon zo. Als je een paspoort voor je kind wilt aanvragen, moeten BEIDE ouders (die gezag hebben) daar toestemming voor geven. Een toestemming formulier invullen en ondertekenen en je moet zijn originele legitimatie bewijs bij je hebben. Heb je dat niet? Dan krijg je geen paspoort voor je kind! Zo is het bij wet geregeld, en dat kun jij (of ik of wie dan ook) raar vinden, maar helaas...het is een feit.

11. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Klopt niet ik.moet mijn kinderen in het ziekenhuis legitimeren doe.ik dit niet krijg ik zelf de rekening ipv.dat ze declareren bij de.verzekeraar.en als ze.niet gelegitimeerd heb kan ik.niets declareren bij de verzekeraar.
    Is bij 3 ziekenhuizen waar ik moet zijn zo.

Een verzekerings pasje nemen ze geen genoegen mee en word ik niet geholpen.

Ik heb dus de.id kaarten.standaard in mijn portemonnee. En gemaakt met 2 weken oud

12. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Dit vind ik een goed punt! Ik ben ook alleenstaand maar heb wel nog goed contact met mijn exman. Dus toestemming is geen punt. Maar als ik ga kijken naar de afgelopen jaren, hoe vaak ik dus die toestemming nodig had:
    -aanmelden kdv/psz
    -inschrijven basisschool
    -logopedie
    -aanvragen id bewijs
    -fysio

Best lastig als je dan die toestemming niet kunt krijgen.

Dus ik zou ofwel via de rechter vervangende toestemming aanvragen of toch eens gaan overdenken wat je wilt doen met de toekomst, met het feit dat hij dus niet naar de kids omkijkt maar wel gezag heeft. En daar evt een procedure voor opstarten.

Succes met alles!

13. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Wat een onzin zeg, je kinderen zijn gratis meeverzekerd, dus als jij een verzekeringspas hebt en je kunt legitimeren, hebben ze de ID's van de kinderen gewoon niet nodig. Pennenlikkerij van dit ziekenhuis dus. Wij lopen al jaren ziekenhuis in en uit met de kleine, maar nog nooit een paspoort hoeven laten zien.

14. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Dat verschilt dan blijkbaar per ziekenhuis. Ik ben voor de kinderen in het ziekenhuis geweest voor, echo van heupjes, 2 operaties en hechten van een wond op de 1e hulp. Geen van allen heeft een id-kaart.

15. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ze zijn het officieel wel verplicht, maar blijkbaar doen veel ziekenhuizen het niet. Maar het ziekenhuis dat het niet doet, is officieel in gebreke, want zij zijn bij wet verplicht om de identiteit en BSN van de patiënt te controleren. Ook voor kinderen.

16. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    Ja ik heb de id kaarten standaard in mijn beurs.

17. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    ???

18. Shopaholicnl

Shopaholicnl Fanatiek lid

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    En gezag afnemen wordt niet zomaar gedaan... Als je beide het gezag hebt moet er wel een verdomd goede reden zijn willen ze hem daar uit zetten... Valt me op dat sommige reacties die hier staan gewoon maar neergegooid worden zonder dat iemand er blijkbaar verstand van heeft en "denkt het te weten". Zou daar mee oppassen, kan iemand die het klakkeloos aanneemt namelijk erg in de problemen brengen...

19. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Om een hele belangrijke reden..... In het geval van scheidingen loopt alles anders dan je vooraf hebt gepland. Als het zo makkelijk zou zijn als jij zou willen dan zou de ex van ts zelf ook een kaart aan kunnen vragen en de kinderen bij school opwachten, mee nemen naar het buitenland.

20. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Jawel hoor, IDkaart van mijn dochter zit gewoon in mijn portomonee!

Deel Deze Pagina