Mij is verteld door het ZH en de gemeente dat een ID kaart verplicht is vanaf 14 jaar en ze in het ZH een BSN nodig hebben en deze staat op de verzekeringspas. Dat is de reden waarom kinderen onder de 14 in het ZH ( en hier bij de hap en HA ) Geen legitimatie nodig hebben. Want hoe zit dat dan met pasgeboren baby's die opgenomen worden? Mijn zoontje is direct na de bevalling opgenomen voor 2 weken ID kaart in die tijd duurde 4 weken dus hoe doen ze dat dan? Daarna nogmaals op genomen geweest ook niet om gevraagd wel om de verzekeringspas. En 2 mnd terug is hij geopereerd ook alleen om verzekeringspas gevraagd. Als het daadwerkelijk zo is dat ZH verplicht zijn dit te vragen waarom zegt de staat dan dat een Id kaart verplicht is vanaf 14 jaar? Want kinderen onder de 14 komen ook in het ZH terecht.
Daar doelde ik niet op... Doelde meer op nutteloze kreten als "ik zou gewoon gaan want ik heb nooit controle gehad" etc etc etc... Hoe naïef kan je zijn! En daarbij wordt er zo luchtig gedaan over "effe gezag af laten nemen" maar dat is niet "effe" en moet een verdomd goede reden voor zijn maar aangezien jij ook in dit werk zit weet je wat ik bedoel denk
Bij de eerste hulp ben je als ouder zijnde je verplicht te identificeren en je dient de verzekeringspapieren mee te nemen. Op die manier kunnen ze achterhalen wie ze voor zich hebben. Hulp geven in ziekenhuizen is verplicht en ze zullen je ook heus wel helpen. Maar je komt dan niet weg zonder je papieren op te halen.
Ik snap ook niet waarom je er niet eentje zou hebben? Wij hebben dat gedaan toen het verplicht was, foto maken en id kaart bestellen. Dan ben je overal vanaf, niets moeilijk doen. Dan doe je ze in je portomonee en klaar.
Ik heb 3x op de EHBO gezeten met mijn zoontje maar nooit zijn ID moeten laten zien. Alleen verzekeringspas. En ook nooit een rekening gehad. En ook nooit later met een id kaart terug hoeven komen. Edit: Wel moest ik mijn ID kaart laten zien.
Klopt het trouwens dat het sinds 1 jan van dit jaar veel strenger is worden? Ik werd vorige maand naar huis gestuurd door de kinderarts voor de id.
Vanaf 2012 volgens mij....kreeg trouwens ook keurig een brief van het zkh waarin stond dat ze het door hadden gegeven aan Bureau Jeugdzorg. Later bij het CB vroegen ze er nog eens naar. Maar verder nooit meer wat over gehoord. Misschien dan ook wel afhankelijk waarom je er bent...
Denk dat het echt afhankelijk is van het ZH dan. Dit jaar in jan via de HA doorgestuurd naar de EHBO van het kinderziekenhuis. Had mijn ID bij me ( altijd ) Maar zoontje heeft er geen. Heb altijd zijn verzekeringspasje bij me ook die van mezelf. Moest die van mij wel laten zien maar van zoontje hebben ze niks gevraagd. Toen hij in april geopereerd werd heb ik alleen zijn verzekeringspas hoeven laten zien verder helemaal niks ook mijn id kaart niet. Toen hij geboren was en we hem aangegeven hadden bij de gemeente had het ZH alleen zijn BSN nodig zodat ze konden declareren bij de verzekering. Hij word 2 en heb nog nooit een rekening gezien.
Ter verduidelijking: Kinderen vanaf 14 jaar hebben een eigen paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) nodig vanwege de identificatieplicht. Sinds 26 juni 2012 hebben kinderen van alle leeftijden een eigen reisdocument nodig indien ze naar het buitenland reizen. Bijschrijven van het kind in het paspoort van de ouders is niet meer mogelijk. Geldig reisdocument voor kind Als u met uw kind naar het buitenland reist, moet uw kind een geldig reisdocument hebben. Dit geldt voor elk land, ongeacht de leeftijd van uw kind. In het buitenland is het paspoort altijd te gebruiken als officieel identiteitsbewijs. In sommige landen is de Nederlandse identiteitskaart ook een geldig reisdocument. Meereizen kind met ouder met andere achternaam Wanneer een kind meereist met een ouder met een andere achternaam en de Schengengrens wil passeren, kan gecontroleerd worden of er daadwerkelijk een ouder-kind relatie is. Doel van deze extra controle is om kindontvoeringen tegen te gaan. Bij paspoortcontrole op Nederlands grondgebied heeft de Koninklijke Marechaussee altijd toegang tot de gemeentelijke basisadministratie, waarin zij bij twijfel kan nagaan wie de ouders van een kind zijn of wie het ouderlijk gezag heeft. Sommige landen eisen een verklaring waaruit blijkt dat de meereizende ouder ook daadwerkelijk de ouder is of het gezag heeft. Informeer hiernaar bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming. Daarnaast kan een ouder de naam van de (gewezen) echtgenoot of geregistreerd partner in zijn of haar reisdocument laten opnemen. Als de (gewezen) partner dezelfde achternaam heeft als het meereizende kind kan dat bijdragen aan een vlotte grenspassage. Binnen het Schengengebied vinden geen grenscontroles plaats. Dus ook geen onderzoek naar de ouder-kind relatie. Meereizen kind met iemand anders dan de ouders Reist een kind mee met iemand anders dan de ouders, bijvoorbeeld een familielid, dan eisen sommige landen een verklaring waarin de ouders toestemming (toestemmingsverklaring) geven voor deze reis. U kunt bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming informeren naar de toelatingseisen die voor dit land gelden. De Koninklijke marechaussee biedt informatie over grenscontrole aan de Nederlandse grens. Reisdocument bij een schoolreis naar het buitenland Als uw kind met een schoolreisje naar het buitenland gaat, heeft het een eigen paspoort of identiteitskaart nodig. Uw kind moet zich namelijk in het buitenland kunnen identificeren. Een eigen paspoort of identiteitskaart helpt ook mee bij het tegengaan van kinderontvoering. De identiteit van uw kind kan zo beter worden vastgesteld. Dit geldt in het bijzonder wanneer het paspoort is voorzien van biometrische gegevens. Een uitzondering geldt voor vreemdelingen die rechtmatig in Nederland verblijven, maar geen geldig reisdocument hebben. Bijvoorbeeld minderjarige asielzoekers. Zij kunnen voor schoolreizen een paspoortvervangend document krijgen: een reizigerslijst voor scholieren. De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) geeft zo'n lijst alleen af als het schoolreisje naar een ander EU-land gaat. Scholen kunnen voor de voorwaarden en afgifte contact opnemen met de IND. Legitimatieplicht kinderen in de zorg Patiënten moeten zich in ziekenhuizen en poliklinieken kunnen legitimeren met een geldig paspoort, Nederlandse identiteitskaart, Nederlands rijbewijs of Nederlands vreemdelingendocument. Dit moet ook bij andere zorgverleners, zoals bijvoorbeeld de huisarts, fysiotherapeut of verpleeghuis. Zij moeten namelijk kunnen vaststellen dat het BSN en de persoon bij elkaar horen. De identificatieplicht in de zorg geldt voor iedereen, dus ook voor minderjarigen jonger dan 14 jaar. Toestemming ouders bij aanvragen paspoort of ID-kaart kinderen Kinderen tot 18 jaar hebben schriftelijke toestemming nodig van beide ouders om een paspoort aan te vragen. Kinderen tot 12 jaar hebben toestemming nodig voor het aanvragen van een ID-kaart. Omdat een toestemming op schrift te vervalsen is, vraagt de gemeente meestal een origineel legitimatiebewijs mee te nemen. Dan hoeven niet beide ouders aanwezig te zijn, maar kan wel met meer zekerheid gesteld worden dat de toestemming van de houder van het paspoort is. Vanaf 12 jaar hebben kinderen geen toestemming van hun ouders nodig om een ID-kaart aan te vragen. Geen toestemming ouder Wanneer een ouder die het gezag heeft geen toestemming geeft voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart, kunt u contact opnemen met de gemeente waar u de aanvraag wilt doen. U kunt ook vervangende toestemming vragen aan de Kinderrechter bij de rechtbank van de woonplaats van uw kind. Zo staat het op de site van de overheid dus niet hoe ik het zie dus zo is het!
Omdat haar ex niet in beeld is, maar hij wel gezag heeft en dus toestemming moet geven! Dus ze doet niet moeilijk, het is moeilijk.
Nou wij zij. Net terug van een vakantie. Lekker met alleen vrouwen (moeder, zus, nichtje en mijn dochter). Ik had gelukkig alle papieren laten tekenen door mijn vriend, maar kreeg haar anders echt niet mee. Mijn zus die getrouwd is, kreeg ook wel wat gezeur, maar heeft haar dochter uiteindelijk wel meegekregen. Wij zijn 3 x door de duane geweest en ik moest 3 x aantonen dat het mijn dochter was en mijn zus 1 x. Singa, Maar tantes e.d. krijgen je kind ook niet mee zonder die fomulieren. Het geldt gewoon voor iedereen die met het kind op reis wil. Ts, ik zou het wel in werking gaan zetten, misschien kan een advocaat een papier opstellen dat je de aanvraag hebt ingedient, maar dat het door omstandigheden wat langer duurt en dat je daarom nog geen id hebt voor de kids. Ook zou ik er dan over nadenken om de vader compleet het gezag te ontnemen, aangezien je zegt dat er helemaal geen contact meer is.
Bij de ziekenhuizen hier doen ze het niet. Bij beide kinderen nooit om een id gevraagd en ook geen enkel probleem geweest.
Hier ook bij Hap, Seh, opname nooit om id gevraagd. De jongste moet trouwens nog een id hebben (en bedenk me nu dat mijn paspoort vorige maand ook is verlopen).
dit zet mij aan het denken en wil even dit topic gebruiken om een vraag te stellen. Ik ben sinds kort alleenstaand en ga zonder de papa, maar met mijn dochter op vakantie naar Belgie. Papa is niet moeilijk, id heeft ze, maar moet papa ook officieel toestemming geven op papier en dat aan mij meegeven?? Goed dat ik dit tegenkom, nooit over nagedacht.
Is toch maar krom. Wij hebben een aparte regeling in de akte van scheiding laten zetten met vl zijn ex. Ze hebben wel id maar nemen deze echt niet mee naar school als we ze daar gaan ophalen. Kost toch een hoop geld als ze ze kwijt raken hoor. 30 euro per id, x2... Tel maar even. Wel met die Belgische elektronische id staan ze daar op bij manlief.. Maarja dat kunnen ze hier in nl al niet inlezen. Als we naar Duitsland gaan, gaan de ids wel mee, dan vraag ik ze. Maar niet iedere keer als ze hier komen. Wat moeten wij dan doen??
In je paspoort zetten dat je echtgenote van .. bent is niet hetzelfde als de naam van je man aannemen hè? Ik heb toen we trouwden mijn eigen naam gehouden en zo staat dit nog steeds in m'n paspoort, er is alleen aan toegevoegd dat we gehuwd zijn. Maar wel lastig voor degenen die dat niet zijn. Is idd zeker geen vanzelfsprekendheid meer. TS: als je toch naar de rechtbank moet voor plaatsvervangende toestemming zou ik idd regelen dat alleen jij gezag hebt. Scheelt weer gedoe, elke 5 jaar.