Mijn zoontje van 1 weigert maaltijden

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Lieke87, Mar 4, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lieke87

Lieke87 Actief lid

Sep 11, 2007
    308
    0
    0
    Elburg
    Hoi, ik had een vraagje, heeft iemand tips voor mij, mijn zoontje is 1 jaar en hij weigert simpelweg soms om te eten.
    De ene keer is het het ontbijt en de andere keer zijn boterham 's middags. Meestal leg ik hem dan maar op bed zonder boterham en probeer ik het na z'n slaapje weer maar nee hoor, boterham gaat er met geen mogelijkheid meer in. Het gaat nu al een paar dagen zo en hij drinkt ook al weinig, (altijd al) dus begin me wel een beetje zorgen te maken. Is dit gewoon een fase, zijn het z'n tanden, is dit dwarsheid of is het heel normaal? En hoe moet ik erop reageren? Ik vind zo'n maaltijd behoorlijk vermoeiend als hij me telkens wegduwt en stukken brood door de kamer vliegen.

Dus... tips of iemand die het herkent?

Groetjes, Lieke

2. trotsemama27

trotsemama27 Actief lid

Dec 12, 2007
    151
    0
    0
    Lieke...

Heel herkenbaar. Ons zoontje is 2 jaar en weigert sinds hij 1,5 jaar is regelmatig zijn avondeten. In het begin waren wij hier heel veel mee bezig maar ze zeggen dat je er dan teveel de nadruk op legt, je moet het juist negeren. Gewoon wel eten opscheppen en hem aan tafel laten zitten en het gewoon gezellig houden en niet teveel de nadruk op het eten leggen. Het is heel moeilijk want wij hebben liever ook dat hij alles op eet en soms heeft hij ook weer een goede periode en eet hij wel, maar ze laten zich niet verhongeren hoor! En als je bang bent dat ie niet genoeg vitamines binnen krijgt dan moet je gewoon een multivitamine geven, dat doen wij ook. Je hebt van die beertjes van het merk optimax en die hebben een aarbeien smaakje, die gaan er goed in hier! Het schijnt een fase te zijn zeggen ze!

3. lianda

lianda Fanatiek lid

Jun 6, 2007
    2,367
    0
    0
    werkt bij centerparcs
    noord babant
    ik denk ook dat het wel een fase is.
    keano is ook net een jaar geweest en had de afgelopen week ook opeens geen trek meer in zijn boterham.
    wel wilde hij drinken dus heb het maar zo gelaten.
    dit heeft 3 dgn geduurd en is weer vanzelf netjes zijn boterham gaan eten

4. Lieke87

Lieke87 Actief lid

Sep 11, 2007
    308
    0
    0
    Elburg
    nou ik hoop er 't beste maar van :)

5. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Onze oudste zoon die een enorm grote eter was (al vanaf de dag dat hij geboren werd) had opeens ook zo'n kuur.
    Duurde in zijn geval een paar dagen. Soms at hij weer een week normaal, dan weer een week wat slechter.

Inmiddels is het een gezonde grote kerel van 24 jaar. Dus: ook al vind je het nu heel moeilijk, het gaat echt weer over!

6. Esli

Esli Bekend lid

Apr 23, 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Hier duurt deze 'fase' nu al bijna 3 maanden! :-S Word er af en toe moedeloos van. Het is alleen met het avondeten, wat ik haar ook voorschotel, ze weigert het en wordt helemaal hysterisch. Geef ik 'r een boterham, dan eet ze 'm lekker op, maar als het ook maar lijkt op warm eten dan weigert ze. Ik probeer me er niet druk om te maken omdat ze goed groeit en het verder harstikke goed doet qua ontwikkeling, maar toch..na 3 maanden wil je toch dat ze eens normaal eet, toch?

Succes!

7. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

Oct 13, 2006
    994
    0
    0
    Hier is eten een moeilijk punt, omdat ze tot bijna 1 jr vanwege kma weinig tot niks spannends kon eten, dus alles wat anders is, is nu vreemd...

Omdat t allemaal eerst zo vreselijk moeizaam ging, probeer ik nu echt de nadruk te houden op 'leuk eten'. Nou, het enige wat ze leuk vindt, is 'zelf doen', dus probeer ik dat zo maar en dan nog met moeite. Lekker zelf stukjes pakken dus.

Groente gaat er helemaal niet in, behalve appelmoes, en vegetarische groenteballetjes van de AH. Dus krijgt ze dat als groente, met een stukje kipfilet (heerlijk) of hamburger, en een knijpfruit na. Nou ja, dat is dus zo'n beetje het enigste wat ze wilt, als ze maar stukjes zelf kan pakken en als ze op die manier wat voedzaams binnenkrijgt en eten leuk blijft, ben ik allang blij! We kunne op die manier genoeg varieren.
    Ze is gek op fruit en mandarijnen speciaal, dus stop ik dr daar tussendoor wel mee vol ihkv de vitamientjes.
    Oh ja, en 1x in de week mc donalds (shoot me) maar frites, kipnuggets en een stukje hamburgervlees gaat dr in als koek. Ik ben allang blij dat er wat ingaat, dus laat ons lekker :)

Mijn tip is dus gewoon: probeer te ontdekken wat je kindje graag eet en maak daar gebruik van! Zo blijft eten leuk en kan je heel heel erg stiekem wat gaan varieren. Die van mij wilt geen groente, dus krijgt ze groenteballetjes waarvan ze denkt dat t hamburger is, en appelmoes/ frutapura...

Geen zin? Gewoon laten! Lekker volproppen met wat ie lekker vindt, als t maar een beetje schaal van 5 is... Eten moet leuk blijven hoor.... als ze wat ouder zijn, gewoon een beetje mee laten proeven en dan komt t heus wel verder weer (denk ik haha)...

8. lindavg

lindavg Fanatiek lid

Feb 25, 2007
    1,458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    Wat hier heeft geholpen om beter brood te eten.
    Is om het met een vork te doen.

Ik doe een stukje brood op de vork en hop daar gaat zo een boterham op.
    9 van de 10x dan.
    Weet niet hoe je het brood aan hem geeft.

Soms smeer ik een boterham vouw hem dubbel en mag ze zelf de boterham oppeuzelen en ja er gaat een en ander op de grond maar ze eet wel.

9. Lieke87

Lieke87 Actief lid

Sep 11, 2007
    308
    0
    0
    Elburg
    hij houd in ieder geval erg van banaan dus fruit geef ik hem sowiezo wel veel nu, kan niet zoveel kwaad lijkt me ... behalve te veel banaan natuurlijk omdat dat voor verstopping kan zorgen... maar oke, z'n brood gaf ik eerst met vorkje, vond ie erg leuk maar van de ene op de andere dag begon hij telkens z'n vorkje door de kamer te gooien en er alleen maar mee te spelen in plaats van lekker z'n hapje eraf te eten. Nu leg ik meestal een paar hapjes voor hem neer en als die op zijn weer een paar zodat hij niet het gevoel kan krijgen dat hij heel veel krijgt en het al opgeeft voordat hij eraan begint. Ik probeer hem inderdaad wel gewoon dingen te geven die hij lust. Als hij zijn boterham niet opkrijgt of maar een paar happen probeer ik altijd nog wat ontbijt koek erin te krijgen, meestal wil hij daar dan nog wel een paar hapjes van.

De uitspraak van: 'eten moet leuk blijven' is denk ik wel de beste tip... ik wordt er zelf veel te gestresst van als hij niet eet en dat moet ik denk ik zelf veranderen. Probeer 't nu wat meer los te laten en te denken; ach, als ie 't maar gewoon goed blijft doen. :)

10. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Pfff, Jesse had er nog steeds geen last van, maar vanavond heeft hij niet meer dan 3 happen van z'n avondeten gegeten! :confused:

Dus ook hier begint het weer.

11. wannie

wannie Niet meer actief

Destin eet gelukkig nog goed :)
    Er zijn wel eens dagen dat hij ergens gewoon weg geen zin in heeft. Ik probeer het dan 3 keer een hapje te geven en blijft hij nee schudden dan stop ik er gewoon mee.
    Om hem toch wat naarbinnen te laten krijgen geef ik hem gewoon een fles pap en soms gaat ook dat er niet in. Blijkbaar heeft hij dan geen honger, heeft iedereen wel eens :)

Ow en over brood. Destin heeft een hekel aan stukjes en wil liever zelf kliederen. Ik maak zijn brood en geef die gewoon dubbel gevouwen in zijn handje. Van de 2 broodjes blijft er vaak maar 1 korstje liggen. Dus mischien is dat nog een idee. Lekker zelf laten eten uit het handje

Bij me dochter....
    Ze is nu 9 en eet me nu helemaal arm als het aan haar ligt..

Toen ze klein was,,,,had ze echt periodes van niet willen eten of maar een bepaald iets. Er zijn soms wel 3 weken voorbij gegaan eer ze weer een normale portie eten naar binnen kreeg. Ze heeft ook een periode gehad dat ze alleen maar brood wou.
    Mischien niet goed maar ik ben er toen gewoon in mee gegaan en het is vanzelf goed gekomen
    Wel aanbieden en wou ze niet, dan niet. Wou ze brood dan brood
    Dat neemt niet weg dat ik toendertijd echt heel onzeker er van was en er heel wat tranen om heb gelaten.Kan me dat nog zo goed herinneren! Want owww wat kan dat je onzeker maken. Je wilt toch het beste voor je kindje en als hij/zij het je dan ff onmogelijk maakt,,,,maakt dat je zo machteloos!

Het komt echt goed!

knufff

12. Jette

Jette Fanatiek lid

Nov 9, 2006
    2,436
    0
    0
    Hier een dametje wat haast geen brood eet, heb alles al geprobeerd, korstjes, met verschillend beleg, zonder beleg, krente bol, rozijnebol, bibaboerderij broodjes met melk en chocolade (zijn heerlijk) bruinbrood, witboord, kadetjes, om gek van te worden, ze stopt het in haar mond en het komt er opgerold weer uit, heb het in haar stoel gegeven, in de box, op haar speelkleed, gevoerd, zelf laten eten!

ik weet het niet meer.

meestal geef ik haar als ze haar brood niet eet nog wat pap, ze moet toch wat binnen krijgen? of is dit verkeerd?

henriette

13. Joeja

Joeja Bekend lid

Sep 2, 2007
    994
    0
    0
    Ik herken het ook van onze dochter, die is nu bijna 1. Haar een boterham geven tussen de middag is een hele uitdaging.
    We hebben nu een taktiek gevonden waarvan het CB zegt dat we het moeten volhouden.
    Als Louke haar boterham niet wil eten dan draait ze haar hoofdje weg, en gaat ons uitdagen door voedsel op de grond te gooien (waarvan ze weet dat het niet mag). We proberen even, houd zij vol dan krijgt ze een time-out in de box. We laten geen warme of koude reactie zien, gewoon neutraal doorgaan met waar we mee bezig zijn. Na een paar minuten proberen we het opnieuw. Dit proberen we 2 keer.. wil ze dan nog niet eten dan is het gewoon over. Dan eet ze maar niks en dat is dan meestal ook geen probleem hehe.. Maar het grootste deel van de tijd eet ze uiteindelijk toch haar boterham op.
    Wat bij mijn dochter iig. ook belangrijk is, is dat ze het voor een deel ook zelf mag doen. Soms wil ze gewoon niet dat wij het voor haar doen, als ze zelf dan goed eet zonder met eten te gooien dan is het ook ok.
    succes ermee
    Joeja

Share This Page