Weet iemand hoe het zit met ADV tijdens zwangerschapsverlof? Ik heb recht op 25 vakantiedagen en 17 ADV dagen per jaar. In mijn CAO kan ik wel terugvinden dat het recht op vakantiedagen gewoon doorloopt, ik heb gewoon 25 vakantiedagen naast mijn verlof. Maar over ADV vind ik niets! Ik ben ze nu gewoon aan het opmaken, voordat mijn verlof begint, maar ben bang dat ze straks die dagen van mijn vakantietegoed aftrekken. Aan mijn werkgever wil ik het niet vragen, want ik wil geen slapende honden wakker maken (collega heeft ook gewoon naast het verlof alle ADV dagen opgemaakt).
Ga er vanuit dat je ADV niet doorloopt. Waarom niet? ADV bouw je op omdat je bijv voor 37 uur wordt betaald terwijl je wel 40 uur per week werkt. Je bouwt dan 3 uur pw op. Als je in je zwangerschapsverlof zit wordt je voor 37 uur betaald, en je werkt helemaal niet. Je wordt dan "ziek gemeld" voor 37 uur per week, en niet voor 40. Je bouwt dan die drie uur dus niet op. Het is dus echt een helaas pindakaas verhaal. Groetjes Daphne
Daar ben ik het niet mee eens. Als je zwanger bent, wordt je namelijk niet in het hokje "ziekgemeld" geplaatst. Tijdens mijn verlof, liepen mijn ADV dagen gewoon door en kon ze later opmaken. Inclusief vakantiedagen etc. Die dagen lopen ook gewoon door en dat is ook niet het geval als je ziek bent. Ik werkte eerst 32 uur tot na mijn verlof. Daarna werkte ik 16 uur. (had ik dus twee keer zoveel vakantiedagen) 16 hele dagen zijn 32 halve dagen. lekker opgelost toch ?
Ik kan me eigenlijk alleen maar aansluiten bij Daphne. Natuurlijk is het bij verschillende bedrijven op allerlei manieren geregeld, en het hangt ook af wat er in je cao staat beschreven. Maar in princiepe geld dat je alleen ADV opbouwt als je ook echt uren maakt. In geval van zwangerschapsverlof houd je wel recht op je vakantiedagen, maar je bouwt 16 weken lang geen ADV op. Je werkgever meld jou als het ware "ziek" maar het geld wat ze voor je vangen komt uit een soort vangnetconstructie, da's weer een ander potje dan dat voor ziektegeld. Ik zou zeggen: probeer er via de personeelsfunctionaris toch achter te komen of het geld of niet. want als achteraf blijkt dat je teveel hebt ontvangen, moet alles weer terug betaald worden. Daar zit volgens mij niemand met een jonge baby op te wachten. Groetjes van Kiki