Hoeveel krijgen jullie er normaal in als je kind ziek is?

Discussion in 'De lounge' started by boannan, Dec 8, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. boannan

boannan Bekend lid

Apr 2, 2013
    911
    11
    18
    Haarlem
    Mijn dreumes van 22 maanden is ziek. Het begon met een zware verkoudheid en veel hoesten maar toen ik hem vanmiddag uit bed haalde had hij ook flinke koorts (39) en een uur daarvoor nog niet. Ik heb hem gelijk een paracetamol zetpil gegeven en anderhalf uur later was de koorts met zetpil nog steeds 38,5.

Hij krijgt volledig sondevoeding en dus betekent een verkoudheid/griepje/etc. vaak spugen. Hij kan namelijk niet zelf aangeven wanneer hij genoeg heeft en voor ons is dat moeilijk in te schatten. Maar het lijkt wel of zijn maag dan niet meer goed doorloopt.

Ik ben vanmiddag direct over gegaan op vocht (water en ORS) omdat dat belangrijker is dan calorieën. Hij moet vanwege zijn hartje wel minimaal 1 liter vocht per dag binnenkrijgen. Maar eigenlijk hebben we er vandaag nog maar 200 calorieën in gekregen waar hij normaal bijna 1000 krijgt. Dat is wel heel weinig.

Hoe is dat bij jullie kids als ze ziek zijn? Hoeveel eten ze en hoe lang duurt het voor ze weer normale porties eten?

2. nanette77

nanette77 VIP lid

Jan 11, 2009
    10,817
    545
    113
    Female
    tien mijn dochter een peutertje/dreumes was en ze was echt ziek at ze niks.. Maar ik zorgde wel dat ze voldoende vocht binnenkreeg.. Toen het eens wat langer dan 2 dagen duurde heb ik op de een of andere manier wat zout gegeven.. Van de hand laten likken oid..

3. nanette77

nanette77 VIP lid

Jan 11, 2009
    10,817
    545
    113
    Female
    overigens zou ik in jullie geval waarschijnlijk even contact opnemen met de arts. Lijkt me dat zijn weerstand wat lager zit dan bij andere kids... (heftig trouwens)

4. ma1

ma1 Fanatiek lid

Mar 14, 2010
    1,211
    0
    0
    Inderdaad, ik zou even overleggen met een arts

5. knap

knap Niet meer actief

Ga even nu niet uit van een gezond kindje ik dan. En lijkt het mij verstandiger dat je hier een arts over spreekt.

Een gezond kind zonder het probleem van jou zoon kan een of twee dagen wel minder met vocht. In jou geval durf ik hier niet eens een advies verder in te geven.

Een advies kan ik je wel geven volg je moeder gevoel.

6. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

Nov 28, 2010
    3,509
    295
    83
    Ik zou een arts raadplegen. Het is lastig om de antwoorden hier toe te passen op jouw kindje...ik wilde zeggen: wisselend en ik geef haar wat ze wil als ze ziek is. Dat is met name heel veel fruit.

7. boannan

boannan Bekend lid

Apr 2, 2013
    911
    11
    18
    Haarlem
    Gelijk een arts bellen doen we liever niet. Ik weet uit ervaring - hij was vorige winter vaker ziek dan niet ziek - dat ze altijd zeggen 'kom maar langs' en dat we vervolgens uren in het ziekenhuis zitten met een kind wat zich al niet lekker voelt en vervolgens worden we naar huis gestuurd met 'virale bovenste luchtweginfectie' aka verkoudheid en vooral veel spoelen met zout en 3/4 x paracetamol per dag.

We weten inmiddels wel wanneer we wel aan de bel moeten trekken. En we krijgen er gelukkig wel vocht in. Geen voeding even is niet slecht voor zijn hart maar geen vocht wel.

8. Panda1

Panda1 Bekend lid

Feb 28, 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Heeft hij een neus sonde of een peg? Je kunt dan beter kleine beetjes doen en dan wat vaker. Dus bv vaker doorspoelen en kleinere portie! Als je het niet vertrouwd uiteraard een arts/diëtist raadplegen.

9. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

Jun 8, 2010
    2,558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Ons meiske eet ook niet als ze echt ziek.is, ze drinkt dan wel.weer voldoende, als ik haar wat calorieën wil geven maak ik een.milkshake van yoghurt, melk en vers fruit.
    Dat gaat er meestal goed in.
    Een dagje niet eten is niet erg, zoals je zelf al zegt, vocht is belangrijker.

10. boannan

boannan Bekend lid

Apr 2, 2013
    911
    11
    18
    Haarlem
    Sinds 2 maanden een PEGsonde daarvoor altijd neus. De artsen maken zich pas druk als hij een paar dagen geen voeding binnenkrijgt en bij vocht wel gelijk. Ik was meer nieuwsgierig hoe dat bij andere kindjes is. Hij is mijn enige en altijd sonde gehad.

11. stampertje

stampertje Fanatiek lid

Oct 24, 2007
    3,086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Wij hoefden geen sonde voeding te geven maar ieder half uur 50cc ors via de sonde.

12. Denise K

Denise K Fanatiek lid

Apr 11, 2010
    2,230
    354
    83
    Female
    Hier gezonde kindjes die ook vaak ziek zijn. Minder eten doen ze hier vaak wel een dag of 4 als ze ziek zijn. Dan blijft het echt bij een halve soepstengel of een stukje cracker. Krijg er dan over de hele dag vaak maar 2 bekers drinken in (verdeeld).

Zoals je zelf al zegt, vocht is het belangrijkste en 'de echte voeding' kun je misschien proberen langzaam op te bouwen als hij zich weer iets beter voelt morgen?

Zie dat jullie een spannende tijd tegemoet gaan. Voor nu en later veel beterschap en sterkte! x

13. Moettie30

Moettie30 Fanatiek lid

Aug 12, 2008
    1,891
    0
    36
    N-H
    Ik zou de arts bellen.

Je kindje is niet als elk ander kind. (door de sonde)
    Het lichaam is nu te druk met het uitroeien van het virus en heeft geen voeding nog om ook nog te moeten verwerken.

Mijn dochter heeft laatst in het zh gelegen en at ook niet.
    Dat was niet zo interessant. Alleen moest ze wel aansterken voor een operatie en kreeg daarom infuus met calorieën.

Sterkte!

14. Panda1

Panda1 Bekend lid

Feb 28, 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Met de peg hoef je iig niet druk te maken of hij op de juiste plaats zit. Krijgt hij sv met porties en continu met pomp of eem dagdeel? En mag hij oraal nog wat? Dan zpu je hem op een ijsje kunnen laten zuigen of eventueel wat (zoute) soep. Spoel je normaal 6x door met 20 cc dan doe je dat nu 8-10 keer 25 cc. Het hangt er ook vanaf wat je mannetje gewent is. Als hij porties sv gewent is zal zijn maag ws dat extra water wel aan kunnen. Krijgt hij met pomp zal het misschien voor problemen zorgen. Ik denk dat je mannetje toch wel minimaal op 750 ml moet komen....als hij huilt zonder tranen of een droge huid en tong heeft moet je echt aan de bel trekken. Ook het plassen in de gaten houden of dat wel voldoende is!

15. mamabri

mamabri Niet meer actief

ik wil je veel beterschap voor de kleine man toewensen en enorm veel sterkte met zijn hartoperatie!! Jullie krijgen het niet cadeau zeg :( Knuffel vanaf hier!

16. boannan

boannan Bekend lid

Apr 2, 2013
    911
    11
    18
    Haarlem
    Hij krijgt porties via de pomp. Hij wil niets oraal. Vandaar de sonde. Overblijfsel van een lange periode op de IC aan de beademing denk ik.

Hij heeft gisteren wel een liter vocht gehad denk ik. Waarvan ca. 700 water/ORS en 300 voeding (=300 cal). Vannacht erg onrustige nacht, veel hoesten en vaak kleine beetjes spugen dus we gaan vanmorgen toch even naar het ziekenhuis. Arme jongen.

Share This Page