Wat doen ze op een KDV?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door whitesaber, 20 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. whitesaber

    whitesaber Niet meer actief

    Hebben ze ook een rooster op een KDV?
    Zoals een dutje dan een fruitje spelen enz?
    Mijn zoon gaat deze periode ook naar een KDV :D
     
  2. Marijke1982

    Marijke1982 Niet meer actief

    Hier eten ze rond 9:30 met zijn allen fruit, rond 11:30 gaan ze een broodje eten en daarna gaan de slapers naar bed, en de niet slapers lekker spelen/knutselen/puzzelen. Als iedereen wakker is (rond 15:00) gaan ze een cracker eten.
    Wat ze tussendoor doen is verschillend. Als het droog is spelen ze veel buiten, en knutselen doen ze ook erg vaak.
     
  3. Fem

    Fem VIP lid

    28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Hier wel een beetje hetzelfde als bij Marijke. Ze eten altijd gezamelijk aan tafel (wat wij heel prettig vinden) en doen spelletjes 'in het seizoen' dus bv. heel erg bezig met herfstbladeren verzamelen in de herfst, in de zomer buiten spelen etc etc.
     
  4. whitesaber

    whitesaber Niet meer actief

    Lijkt me zo mooi voor hem
    Hij is zo sociaal :D
     
  5. Marijke1982

    Marijke1982 Niet meer actief

    Dan zal hij het vast heel leuk vinden!
    Robyn heeft het er ook altijd super naar haar zin. Ze vind alle kindjes in de groep lief en speelt ook met iedereen. Afgelopen vrijdag wilde ze niet eens meer mee naar huis haha.
    Wij hebben er dan ook voor gekozen om haar 2 dagen te laten gaan (ze ging eerst 1x en dan 2x naar opa, nu dus andersom)
     
  6. Tamale

    Tamale Niet meer actief

    Bij ons is het: 7:30 tot 9:00 binnenkomst.
    9:15 tot 9:30 opruimen.
    9:30 fruit eten.
    11:30 brood eten.
    12:15 bedtijd voor de kinderen die nog slapen.
    14:30 drinken met een koekje
    15:30 yoghurt met een rijstewafel met kaas of worst.
    16:30 tot 18:00 ophaaltijd.

    Tussendoor word er geknutseld, gezongen, gelezen, gespeeld etc!!
     
  7. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.108
    2.838
    113
    Verplaatst naar Oppas en kinderopvang.

    Lotte
     
  8. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.379
    415
    83
    Limburg
    Hier idd ook zo'n rooster.
    Mijn dochter heeft af en toe nog steeds 2 keer slapen nodig en dat doen ze dan ook. Meestal gaat ze dan een uurtje voor het fruit naar bed en dan doet ze weer mee met het fruit. Verder spelen ze veel buiten gaan ze er af en toe met een aantal (vooral grotere) kinderen op uit. Ze knutselen en ze dansen op muziek.
     
  9. tulip

    tulip Niet meer actief

    zo'n schema hebben ze idd op elk kdv, is ook om de kinderen houvast te bieden aan de dagstructuur. Wat er tussendoor gebeurt is afhankelijk van het kdv, de methode waarmee ze werken en voorzieningen die ze tot hun beschikking hebben. Wij werken volgens piramide en onze activiteiten zijn daar ook op ingericht (themagericht werken) wij zitten in een bredeschool en hebben daarom een computerlokaal, gymzalen en een bibliotheek tot onze beschikking. Na schooltijd mogen we ook in het lokaal van de psz spelen, is weer eens ander speelgoed.
     
  10. whitesaber

    whitesaber Niet meer actief

    Sry lotte...

    Mijn zoon zou dan 2x een halve dag naar het kdv gaan
    Dinsdag sochtends en donderdag smiddags

    Dat kan ook toch?
     
  11. tulip

    tulip Niet meer actief

    dat kan ook ja, op de meeste kdv's. Las wel van hier iemand die per se een hele dag moet afnemen. Op de meeste kdv's is dat niet. Het minimum is wel 2 dagdelen, maar daar kom jij dus ook aan.
     
  12. Sisa

    Sisa VIP lid

    13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Bij ons op het kdv:
    * spelen (er is een winkelhoekje, poppenhoek, leeshoek, knutselhoek enz) en aan tafel kunnen ze boekjes lezen, puzzelen
    * fruit eten 2x daags en 1x brood
    * slapen
    * elke 6 weken een ander thema waarin ze nieuwe woorden en liedjes leren, nu is dat carnaval, vanmorgen om 9u ging de polonaise al door de zaal op limburgse carnavalsmuziek :D
    Verder thema's als: logeren (leren ze bv tas inpakken met pyjama en tandenborstel), herfst (gaan we samen blaadjes en kastanjes zoeken en die neemt ze dan mee) sinterklaas, kerst, pasen, lente enz)
    * 2x per dag buiten spelen als het niet regent
    * verder heel belangrijk: ze leren delen, op hun beurt wachten, samen spelen enz.
     
  13. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het dag schema is dit:
    7.30-9.00 binnenkomst
    9.15 fruit
    10.00 drinken
    11.30 boterham
    12.30 slapers naar bed
    15.00 iedereen aan tafel voor drinken
    16.15 koekje/rijstewafel/rozijntjes
    16.30-18.00 ophalen

    Tussendoor doen ze allerlei dingen. Er is elke 6-8 weken een thema. Daarbinnen worden activiteiten gedaan. Soms begeleid knutselen, spelletjes, puzzelen, zingen, dansen. Maar er wordt ook genoeg los gespeeld, regelmatig buiten of in het grote speellokaal.
    Ze betrekken de kindjes ook bij dagelijkse activiteiten zoals brood smeren, fruit snijden, drinken maken, opruimen etc.

    En af en toe gaan ze op pad. 4 weken geleden is mijn zoontje met 3 leidsters en 5 andere kinderen naar een voorstelling geweest. Vorige week mocht hij met 1 leidster naar de supermarkt voor een kleine boodschap. Zo worden af en toe kindjes eruit gehaald.
     
  14. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Ik ken hier in de buurt geen KDV die halve dagen aanbiedt. Altijd hele dagen dus. Vind ik zelf overigens juist prettig, geen ouders die "de hele dag door" in en uit lopen.

    Bij ons KDV hanteren ze ook een vast ritme. Erg prettig vind ik, die voorspelbaarheid voor de kinderen. Zeker als je de chaos van een groter groep hebt, geeft dit volgens mij veel rust.
    Tijden:
    08.00 tot 09.30 binnenkomst en vrij spelen
    09.30 fruitmoment aan tafel
    10.00 tot 11.30 buiten spelen, en anders binnen een bepaalde activiteit
    11.30 tot 12.00 boterham
    12.15 de grotere kinderen naar bed
    En dan weet ik het niet meer... Volgens mij hebben ze in ieder geval om 16.30 nog een fruitmoment. Daarvoor krijgen ze denk ik een keer een koekje. En 's middags is er vaak ook nog een bepaalde activiteit, of gaan ze buiten spelen.

    Ik heb het ritme van de oudste thuis aangepast aan de tijden van het KDV. Met name fruit om half 10 en de lunch om half 12 (en daarna naar bed).
     
  15. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Qua activiteiten werken ze bij de opvang van mijn zoontje volgens mij niet met thema's. Of misschien wel maar heb ik dat gewoon niet door :D Ze hebben wel regelmatig bijzondere dingen. Nu komt er bijv. een paar weken lang op 2 dagen in de week een muziekgroep langs op de groepen. Dan wordt er dus met de kinderen muziek gemaakt, ontzettend leuk. Mijn zoontje doet altijd heel fanatiek mee :D
     
  16. tulip

    tulip Niet meer actief

    o dat was jij idd, die dat zei. Het zal misschien een bepaalde kant van nl zijn. Ik ken geen kdv waarop je per se de hele dag moet komen. De meeste kinderen komen wel hele dagen, maar halve dagen is ook mogelijk.
     
  17. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Bij ons is halve dagen ook mogelijk. Dan is er een haal moment van 12.15-12.45 en brengen van 12.45 tot 13.15. Maar de meeste kindjes blijven de hele dag.
     
  18. misa

    misa Niet meer actief

    Bij ons krijgen de baby's hun flessen en slaapjes wanneer het nodig is. Hoe hun ritme is.

    De baby's die al fruithap krijgen, krijgen dat s'ochtends rond dezelfde tijd. De kinderen vanaf 1 jaar krijgen dan een koekje met drinken. Dit alles is rond half 10.

    Rond 11:30 is het brood eten en wat drinken voor de kinderen en baby's die al brood krijgen. Als een baby rond een andere tijd wakker wordt, krijgt ie het brood later.
    Daarna slapen voor de kinderen die alleen tussen de middag nog slapen.

    Rond half 3 krijgen de kinderen vanaf 1 jaar fruit en vlaflip (mix van yoghurt, vla en melk).

    Tussen 16:00 en 17:00 krijgen de baby's de warme hap en soms krijgen de kinderen die er nog zijn rond half 5 nog een soepstengel en eventueel een glaasje water of roosvicee.

    Verder is het tussendoor activiteiten doen, op stap gaan, slapen, vrij spelen.
     
  19. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.043
    10.284
    113
    Onder een jaar wordt het ritme van het kind (of de ouders) gevolgd. Daarna gaat eigenlijk elk kind mee in het ritme van het kdv. Dat is tot 9 uur binnen komen. Om half 10 fruit. Om half 12 eten. Rond 3 uur yoghurt. Ze krijgen ook meestal nog wel een rijstwafel of soepstengel tussendoor, maar daar weet ik niet de tijden van (ik ben er natuurlijk nooit bij ;)) Qua slapen passen ze zich aan aan de wensen van ouders. Wij volgens overdag zijn ritme, dus dat doen zij ook. Andere ouders hanteren vasten tijden en die gelden op de creche dan ook.
    Bij ons hebben ze ook elke 6 weken een thema (voor de kenners, Puk en ko) wat er ook op gericht is om nieuwe woorden te leren kennen. Aan het thema zitten ook bepaalde werkjes en uitjes gekoppeld.
    Daarnaast gaan ze elke dag naar buiten (in principe ook als het regent of vriest). De ruimt is zo ingedeeld dat kindjes ook verschillende activiteiten kunnen kiezen. Zo kunnen ze knutselen en verven, maar ook boekjes lezen of winkeltje spelen.
     
  20. Ingridh

    Ingridh Lid

    26 jan 2011
    5
    0
    0
    Ik werk zelf op een kinderdagverblijf (en ben 14 weken in verwachting van mijn 1e kindje). Bij ons gaat het als volgt:

    De baby's hebben hun eigen ritme, net zoals thuis. Hiervan wordt alleen in goed overleg afgeweken. We geven wel vaak tips aan ouders over het eventueel aanpassen van voedingsschema's of slaaptijden/rituelen etc.

    De oudere kinderen volgen het volgende ritme:
    8.00-9.00 Binnenkomst, de kinderen kunnen worden gebracht en spelen zelfstandig in de groepsruimte. Vaak is het een rustig spel/puzzels aan tafel, of bijvoorbeeld blokken bouwen op de grond.
    9.00-9.30 Vaak wordt er een activiteit aangeboden van Uk&Puk, een programma om de verschillende ontwikkelingsgebieden te stimuleren. Als de baby's wakker zijn, worden ze hierbij betrokken.
    9.30 Aan tafel fruit eten en drinken.
    10.00 Verschonen en even vrij spelen. (evt gaan kinderen naar bed)
    10.30 Alle kinderen van 2 jr en ouder komen bij elkaar en gaan in groepjes spelen met een leidster (6kk per groepje ongeveer). Dit doen we omdat bij ons kinderdagverblijf de sociaal-emotionele ontwikkeling centraal staat, wat ook de meerwaarde is van een KDV boven het opvangen door grootouders.
    11.00 Met zijn allen naar buiten (als het mooi weer is de baby's ook!)
    11.30 Boterhammen eten/melk drinken
    12.00 Weer naar buiten
    12.00-13.00 kinderen die nog slapen gaan naar bed. Kinderen die niet slapen worden verschoond.
    13.00-14.30 Wordt een activiteit aangeboden binnen een thema, of iets wat de kinderen hebben aangegeven dat ze graag willen doen.
    14.30 Komen de kinderen ongeveer weer uit bed, we gaan dan wat drinken en eten een koekje.
    15.00-16.00 Naar buiten!
    16.00-16.30 Aan tafel voor verse groente (gezond voedingsbeleid!) We eten dan komkommer, tomaatjes, courgette, wortel, boontjes, krieltjes, paprika etc. De kinderen vinden het heerlijk! Daarna schone luiers aan.
    vanaf 17.00-18.00 mogen de ouders hun kinderen weer komen halen, we bieden vaak nog een rustige activiteit aan, bij mooi weer, gaan we weer naar buiten.

    Bij alles wat wij doen worden zoveel mogelijk de baby's erbij betrokken, om zo de andere kinderen bewust te maken van hun groepsgenoten en leren dat ze soms rekening moeten houden.
    Zoals ik straks al zei, dat is echt de meerwaarde van een kdv. De oudere kinderen leren dat ze soms moeten wachten/delen/rekening houden met en de jongere kinderen hebben een voorbeeld waaraan ze zich kunnen optrekken en waar ze veel van leren (veel meer dan van een volwassene!!)

    Zo, dit was mijn pleidooi, zoals jullie zien, sta ik volledig achter mijn werk ;)

    Groetjes Ingrid
     

Deel Deze Pagina