Heb ik er wellicht een verkeerde kijk op?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Daffel, 2 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Ik denk dat het voor en kindje fijn is om uiterlijk rond de 7-8 maanden te gaan wennen bij een kdv (of go). Ze zijn dan nog niet zo eenkennig en hebben meestal nog geen last van verlatingsangst. Tegen de tijd dat ze daar wel last van krijgen, dan zijn ze al gewend aan het kdv en gehecht aan de leidsters.
    Of pas bij ruim 2 (psz ofzo), zodat je ze goed kunt uitleggen wat de bedoeling is..

    @TS; Lastige situatie, zeker als je schoonmoeder zo reageert. Ik zou het eigenlijk even goede afspraken met je man maken, en kijken of hij je schoonmoeder aan haar verstand kan brengen dat de reisafstand toch wel groot is. Je kunt het tov je werk niet maken als ze elke week te laat is of om bepaalde redenen niet kan komen.. Succes!
     
  2. Snowtje

    Snowtje Fanatiek lid

    6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    kdv gaat hier super! wij hebben hier 1 oma die wilde oppassen, maar dat zou betekenen dat ons dochtertje maar 1 dag naar het kdv gaat en dat vonden wij te weinig (ivm wennen ed).
    Ook vind ik het belangrijk dat de dingen gebeuren zoals wij dat als ouders willen. Oma's hebben al snel de neiging om zich te gaan bemoeien met de opvoeding (althans onze oma's wel ;)).
    Dus: bij ons is de keus geworden om 2 dagen naar het kdv te gaan (eerst was het 3) en ze vindt het er prachtig en we hebben er een goed gevoel bij.
    Oma past nu lekker op bv een keer 's avonds of een dagje dat we weg willen/moeten en geen kdv hebben. Dat gaat prima zo!
    succes :)
     
  3. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.315
    113
    Dat weet je maar nooit! Rond 7-8 maanden had onze dochter echt een periode van eenkennigheid. Ik wist niet wat ik meemaakte! Gelukkig was ze al gewend op het KDV (ging ze met 3 maanden al heen) en was dat geen probleem, maar elke andere oppas was beslist geen succes. :(

    "Spelen" met andere kindjes was hier denk ik rond een maand of 10, maar voor die tijd pikken ze ook al wel veel van andere kindjes op. Ze genoot toen ook al echt van de andere kindjes. Thuis is ze natuurlijk ook maar alleen. Alleen de eerste paar maanden vond ze het wel lastig. Maar ja, ik zat niet de luxe-positie dat ik nog eens een paar maanden aan mijn verlof kon plakken en eerst bij oma's thuis en dan na een paar maanden naar het KDV leek ons ook niet handig. (Daarnaast denk ik ook niet dat de oma's er op zaten te wachten ;))

    Hier ook in het weekend en op andere momenten wel oppas door de oma's en dan kunnen ze ook echt oma zijn, gaat geweldig! :D
     
  4. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Wat een kinderachtige reactie van je SM, als dit een voorbode is van haar gedrag als de baby er eenmaal is en jullie andere keuzes maken, dan zij in gedachten had of hoe zij het vroeger deed, dan kun je je lol nog op. Denk dat je de juiste keus hebt gemaakt met het kdv.
     
  5. misa

    misa Niet meer actief

    Zow.. Dat vind ik eerlijk gezegd best heel schandalig van haar!
    Vervelend dat je wakker hebt gelegen. Ik kan me indenken dat je je rot voelt en mensen niet wilt teleurstellen. Herkenbaar.. :) Maar het is JULLIE kindje! Daar gaat het om.
    Ze kan toch zelf ook bedenken dat ze te ver weg woont voor vaste oppas. Misschien komt het nog eens ter sprake en kun je aangeven dat ze echt geen tweede keuze is, maar dat het praktisch gezien niet kan. En een keertje zo wat leuks doen, een logeerpartijtje of oppassen als jullie een feestje ofzo hebben is ook leuk..!

    Goed dat je bij je keuze blijft!!!
     
  6. Hester

    Hester Niet meer actief

    Haar reactie zegt genoeg en nu kun je zeker zijn dat je de juiste keuze hebt gemaakt!

    Bij ons zijn opa en oma alleen maar voor als het leuk is en voor af en toe. We maken full time gebruik van KDV en zouden allemaal niet anders willen. Zo houden we het prettig voor iedereen.

    Succes!
     
  7. kris8

    kris8 VIP lid

    17 aug 2009
    8.032
    0
    36
    Lastig .. en een vervelende reactie !
    hier heb ik een moeder en sm die erg graag willen oppassen. Maar toch gaat ze gewoon naar het kdv. Heb ze gezegd dat ik het heel lief vind dat ze het willen doen, maar dat ik ze gewoon niet wil vastleggen en dat als we het zouden afspreken ik ook echt op ze reken. Kan niet mijn werk afzeggen omdat mijn moeder ineens iets heeft of de auto kapot is ofzo. ( mijn moeder woont ook ver weg ) Nu past mijn moeder zo 1 a 2 keer in de maand op als extra als ik een vergadering heb of een keer extra moet werken of net als nu als ik in de nachtdienst zit en net deze week niet uit kom met mijn delen kdv. Dit spreken we steeds een paar weken van te voren af. MIjn s.m. past af en toe op als ik bv ineens zelf ziek ben of Sanne ziek is en niet naar het kdv kan of als we een keertje uit eten willen. Dat soort dingen. Ze zouden alletwee erg graag vaker willen, maar dat doe ik niet. Ze zijn natuurlijk wel altijd welkom om langs te komen als ik thuis ben. Mijn moeder is bang dat Sanna haar anders niet herken als ze haar een tijdje niet ziet. Kan me die angst wel voorstellen. Dus ze mag best iedere week komen, maar niet als oppas...
     
  8. kris8

    kris8 VIP lid

    17 aug 2009
    8.032
    0
    36
    Hier merk ik ondanks dat het twee schatten zijn dat er ook wel wat jaloezie speelt. Als de ene oma wel op mag komen passen in een bepaalde periode en we de ander niet vragen merk ik toch een soort wrijving. Misschien zit dat er bij jouw sm ook wel een beetje achter?
     
  9. Vera

    Vera Fanatiek lid

    17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Even iets anders... weet je zeker dat je je moeder echt 2 dagen wil laten doen. Want wat als ze ziek wordt, langer op vakantie wil, een ongeluk krijgt, etc etc. Of ga je het dan via een gastouderburo doen zodat je altijd opvang achter de hand hebt? Als dat niet zo is, dan zou ik zeker overwegen om 2 dagen kdv te doen en 1 dag oma. Als er dan wat is, dan is 1 dag makkelijker op te vangen dan 2. En voor kinderen is 2 toch ook wel fijner qua wennen, ritme en structuur.
     
  10. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.180
    2.374
    113
    lijkt mij ook beter hoor. 1 dag oma en twee kdv.
    Een dag kdv is gewoon erg weinig en een kdv is altijd open!
     

Deel Deze Pagina