Heb ik nog ergens recht op?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door dear86, 30 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dear86

dear86 Actief lid

23 dec 2009
    122
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV webcareteam,

In mei 2012 ben ik helaas mijn baan verloren in de kinderopvang. In juni 2012 ben ik na jaren eindelijk zwanger geraakt en ben ik in maart 2013 bevallen van een prachtige dochter! Ik heb 8 maanden recht gehad op een ww uitkering. Deze hield in januari op en liep gelijk over in mijn wazo uitkering.

In oktober zou ik gaan beginnen als gastouder echter heb ik nu een postnatale depressie waardoor ik momenteel niet in staat ben om te kunnen werken en mijn arts heeft dan ook sterk zijn twijfels of ik in oktober als gastouder aan de slag kan gaan ( hij denkt dat het teveel is voor mij, het gaat om vier dagen). Wij moeten nu al een paar maanden op 1 salaris rondkomen en dus waarschijnlijk langer als het gastouder gebeuren niet doorgaat. Nu mijn vraag: heb ik nu nog ergens recht op? (Een uitkering of iets dergelijks) of is er voor mij niets meer mogelijk?

Ik hoor het graag en alvast bedankt.

Groetjes,

Dear86

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Dear86,

Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je dochter!

Ik begrijp uit je verhaal dat je WAZO-uitkering inmiddels ook beëindigd moet zijn. Nu ben je ziek en je wilt weten of je recht hebt op een uitkering.

Ben je ziek geworden binnen 4 weken na het einde van de WAZO-uitkering? Dan val je onder de nawerking van de Ziektewet en ben je verzekerd voor een Ziektewet-uitkering.
    Bel UWV Telefoon Werknemers (0900-9294) en meld jezelf met terugwerkende kracht ziek. Houdt er rekening mee dat er gevraagd wordt naar de reden van de te late melding en dit kan leiden tot een sanctie.

Heb je geen recht op een Ziektewet-uitkering, dan heb je mogelijk recht op een Bijstandsuitkering.
    Wil je weten of je recht zou kunnen hebben op een Bijstandsuitkering adviseer ik je de gemeente te bellen.

Ook kun je op deze site: berekenuwrecht.nl kijken of je nog in aanmerking komt voor andere regelingen.

Actuele informatie over de nawerking van de Ziektewet vind je hier.

Ik wens je veel beterschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. dear86

dear86 Actief lid

23 dec 2009
    122
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Martijn,

Bedankt voor je snelle reactie en felicitatie! Het klopt dat mijn WAZO uitkering inmiddels afgelopen is. De postnatale depressie stak al meteen de week na de bevalling de kop op. Dit is echter toen niet als zodanig erkent (ze dachten aan een heftige babybluess). Ik ben meerdere malen terug geweest naar de gynaecoloog (dit valt binnen het termijn van 4 weken na wazo uitkering). De officiële diagnose is pas twee weken geleden gesteld( dit valt buiten die 4 weken). Val ik dan nog wel of niet onder die regeling?

Groetjes,

Dear86

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Dear86,

Je wilt weten of je wel of niet onder de nawerking van de Ziektewet valt.

Het is niet aan UWV Webcare om hier een oordeel over te geven. Ik adviseer je een ziekmelding te doen. Vervolgens wordt er door mijn collega met je contact opgenomen en bespreek je de klachten. Daaropvolgend wordt je uitgenodigd voor een spreekuur bij de verzekeringsarts. Die moet vaststellen of je klachten het gevolg zijn van je bevalling (of niet) en sinds wanneer deze klachten optraden.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. dear86

dear86 Actief lid

23 dec 2009
    122
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Martijn,

Inmiddels heb ik mij ziekgemeld bij het UWV. Hartelijk dank voor je reactie!

Groetjes,

Dear86

Deel Deze Pagina