Vraag over ZeZ

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Rebecca D, 30 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rebecca D

Rebecca D Nieuw lid

30 jul 2013
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mijn man is een ZZP'er sinds 2010. Ik werk nu in loondienst maar mijn tijdelijke contract stopt in een paar maanden. Ik wil meewerken met mijn man (maar onbetaald).

We willen zwanger worden dus mijn vraag is: kan ik de ZeZ krijgen als ik alleen een paar maanden (4 of zo) voor de bevalling meewerkt?

En dan hoe wordt de uitkering berekend?
    Is het gebaseerd op het inkomen van mijn man in het afgelopen jaar?
    Wordt het bepaald door hoeveel uren ik werk voor hem in de maanden voorafgaand aan het verlof?

Hartelijke bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Rebecca D,

Je wilt weten of je recht hebt op een ZEZ-uitkering wanneer je een paar maanden voor de bevalling meewerkt met je partner.

De hoogte van de ZEZ-uitkering hangt af van de winst die je als zelfstandige maakt of het aantal uren dat je als zelfstandige werkt in het jaar vóór het jaar waarin de ZEZ-uitkering wordt uitgekeerd.

Werk je pas sinds kort als zelfstandige?

UWV kan de ZEZ-uitkering dan niet berekenen over de gebruikelijke periode van één jaar.
    UWV gaat dan uit van een kortere periode. De ZEZ-uitkering wordt in dat geval als volgt berekend:
    Winst : gewerkte dagen = grondslag.

Ben je een meewerkende echtgenote?

Het klopt dat UWV dan kijkt naar de winst die jouw partner behaalt in het jaar waarin je mee hebt gewerkt. Op basis van jouw bijdrage wordt jou een deel van de winst toegerekend. De ZEZ zal dan op voorschotbasis betaald worden (omdat de winst later bekend wordt).

Actuele informatie over de ZEZ regeling vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Rebecca D

Rebecca D Nieuw lid

30 jul 2013
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    #3 Rebecca D, 30 jul 2013
    Laatst bewerkt: 30 jul 2013
    Hartelijke bedankt Martijn!

Zo ik heb recht op een ZEZ-uitkering, dat is goede nieuws.

Bedankt voor het link maar ik heb dat gelezen en vindt het niet zo behulpzaam. Dus ik heb meer vragen...

Wat gebeurt er als ik werk in loondienst of krijg andere inkomen (ww uitkering of zo) in het jaar
    vóór het jaar waarin de ZEZ-uitkering wordt uitgekeerd?
    Heeft dit inkomen een effect op de ZEZ-uitkering? En zo ja, is het een
    kalenderjaar of de 12 maanden vóór?

Mijn ZEZ zal dan op voorschotbasis betaald worden, en later geregeld wanneer de winst bekend wordt.

Wat gebeurt er als ik niet en heel jaar werkt met mijn man? Is het dan op basis van de tijd dat ik mee werkt net als ik zelf zelfstandige ben?

Bij voorbeeld, als ik begin te meewerken in maart en krijg een baby in juni, wordt de ZEZ-uikering dan op
    voorschotbasis berekend op basis van de werk dat ik heb gedaan, misschien
    de winst van mijn man sinds maart: mijn gewerkte dagen?

En dan als ik weer werken het zelfde uren na het verlof tot de eind van de jaar. Is h[SIZE=2]et dan geregeld en alles goed, niks te wissellen?
    Of mo[SIZE=2]e[/SIZE]ten we wachten tot maart de volgende jaar, zo dat het e[SIZE=2]en heel jaar is[/SIZE]?
    [SIZE=2]En als ik s[SIZE=2]top met meewerken [SIZE=2]na het verlof? Wat gebeur[SIZE=2]t er nu?

[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE]
    Sorry maar ik wil alle details weten voordat ik een plan maken.[SIZE=2][SIZE=2][SIZE=2][SIZE=2][SIZE=2][SIZE=2][SIZE=2][/SIZE][/SIZE]

[SIZE=2]Hartelijke bedankt![/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE]

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Rebecca D,

Je hebt nog wat aanvullende vragen of het recht op ZEZ.

- Wat gebeurt er als ik werk in loondienst of krijg andere inkomen (ww uitkering of zo) in het jaar vóór het jaar waarin de ZEZ-uitkering wordt uitgekeerd?

Inkomsten uit WW of loondienst in het jaar voor je start als meewerkend echtgenote hebben geen invloed op een eventuele ZEZ-uitkering.

- Wat gebeurt er als ik niet en heel jaar werkt met mijn man?

Zoals Martijn al in het vorige antwoord aangaf wordt in dat geval een evenredig deel van de winst aan jou toegerekend. Op dit deel wordt de hoogte van de uitkering gebaseerd.

- Bij voorbeeld,(je noemt een aantal voorbeelden)

In al deze voorbeelden geldt dat UWV uitgaat van de (verwachte winst) : het aantal dagen dat je (verwacht) gaat meewerken= grondslag.
    Dit wordt definitief nagerekend zodra de jaarcijfers van het jaar waarin je met verlof gaat bekend zijn bij de belastingdienst.

Ga je voor het verlof naast het meewerken bij je man ook nog in loondienst werken?
    Dan vind je actuele informatie hierover op deze pagina.

Ik wens jullie veel succes met de zelfstandige onderneming.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Rebecca D

Rebecca D Nieuw lid

30 jul 2013
    3
    0
    0
    NULL
    NULL