Hallo mede-zwangeren, Even een vraag. Ik ben woensdag 34 weken zwanger. Ik ga dan weer naar de verloskundige. Als mijn bloeddruk gelijk of lager is dan de vorige meting (140/90) wil ik doorwerken tot 4 weken voor de bevalling. Behalve een hogere bloeddruk (ook van de stress bij de meting daar, thuis meet ik lager) heb ik geen klachten. Nu kreeg ik echter een brief van HRM van mijn bedrijf dat als ik de komende twee weken ziek wordt, deze dagen gekort worden op mijn verlofdagen. Mag dat zomaar? Ik ben nooit ziek en ga er ook niet vanuit het te worden, maar vind dit wel vreemd. Er heerst nu een enorme griepgolf, stel dat ik dit jaar pech zou hebben, dan hoeft griep toch niet gerelateerd te zijn aan de zwangerschap? Kent iedereen deze regel of is mijn bedrijf daar een uitzondering in? Bedankt alvast. Ohja, alles gaat nu in het belang van de baby en mij dus als ik me niet goed meer voel of rustiger aan moet doen, dan ga ik eerder met verlof dan 4 weken vantevoren.
Volgens mij klopt dat gewoon hoor, omdat je dan binnen de zes weken zwangerschapsverlof zit en er dus gewoon uit moet...Gewoon van uit gaan dat het goed gaat, en mocht dat niet zo zijn: dan geniet je gewoon heerlijk van je dikke buik thuis!
Klopt idd. Als je nu thuis komt te zitten door welke ziekte (griep, gebroken been etc) dan ook, kom je gelijk in je verlof.
Het enige wat niet mag, is als ze die ziektedagen aftrekken van je vakantietegoed! Maar verder klopt het wat de voorgangers vermelden, als je in de ziektewet raakt (vanaf 34 weken), ongeacht om welke reden, dan gaat je zwangerschapsverlof direct in en worden die twee weken afgetrokken van je bevallingsverlof (je houdt minimaal 10 weken) het is nl ook zo dat als je voor de 34 weken al thuis zit, bijv door BI, dan ga je dus verplicht al met 34 weken over op zwangerschapsverlof.
het enige is dat als je na 2 dagen weer gaat werken ze dit toe moeten staan als je vantevoren afgesproken hebt dat je tot 4 weken van tevoren doorwerkt en je verlof dus maar 2 dagen korter duurt na de bevalling