Zwangerschapsgerelateerde ziektewet, wazo nog aanvragen?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Annacatharina, 27 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annacatharina

Annacatharina Actief lid

15 feb 2014
    417
    4
    18
    NULL
    NULL
    Ik zit sinds week 18 thuis met een ziektewet uitkering omdat mijn klachten zwangerschapsgerelateerd zijn.
    Moet mijn werkgever nu nog de wazo aanvragen, of bepaald uwv nu zelf wanneer dit verlof ingaat. Ik wil namelijk, in overleg met mijn werkgever, geen gebruik maken van het meerlingenverlof. Ik heb echter geen idee welke datum uwv gaat aanhouden nu. Of dat mijn werkgever dus in week 30 nog een aanvraag moet indienen.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Annacatharina,

Gefeliciteerd met de zwangerschap van je meerling.

Je wilt weten of je werkgever de zwangerschapsuitkering (WAZO) nog voor je aan moet vragen of dat deze automatisch ingaat.
    Dit gaat niet automatisch. Je werkgever kan deze voor je aanvragen tussen 4 en 2 weken voor de ingangsdatum van het verlof. Omdat je er voor gekozen hebt geen gebruik te maken van het meerlingenverlof is de ingangsdatum 6 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum.

Mochten je baby’s voor de uitgerekende datum worden geboren, dan houd je recht op 16 weken verlof. Het zwangerschapsverlof duurt in dit geval korter maar je bevallingsverlof zal langer duren zodat je in totaal toch op 16 weken uitkomt.

Actuele informatie over aanvragen van het zwangerschapsverlof vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

3. Annacatharina

Annacatharina Actief lid

15 feb 2014
    417
    4
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt alvast.

In de link staat echter niet duidelijk vermeld of dit dus ook moet gebeuren wanneer ik al voor 100% ziek gemeld ben en dus volledig in de ziektewet zit. Maar ik begrijp dus, dat ook al ontvang ik ziektewet van het uwv en ben ik bekend bij jullie, mijn werkgever nog steeds wazo moet aanvragen. Zij gaan er namelijk vanuit dat dit niet meer nodig is. Omdat ik dus al aangemeld ben voor ziektewet. Dit is nergens terug te vinden op jullie site.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

[FONT=&quot]Dag Annacatharina,[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Vervelend dat de link hierover niet duidelijk is.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]De Ziektewet en de WAZO-uitkering zijn twee aparte uitkeringen.
    Dit is de reden dat de werkgever het zwangerschapsverlof apart voor je moet aanvragen.[/FONT]
    [FONT=&quot]
    [/FONT]
    [FONT=&quot]Een voorspoedige zwangerschap gewenst![/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Met vriendelijke groet,
    Stella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare[/FONT]

Deel Deze Pagina