Heb ik recht op een WAZO-uitkering?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door gebruiker, 11 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gebruiker

gebruiker Nieuw lid

11 jul 2012
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    afgelopen mei heb ik mij ziek gemeld bij mijn werkgever vanwege zwangerschapsklachten. Kort daarna is mijn contract verlopen en kwam ik in de ziektewet terecht. Mijn verzekeringsarts heeft mij weer beter gemeld ondanks het feit dat ik mezelf niet in staat acht te werken vanwege de zwangerschapsklachten. Ik ben tegen het besluit van het UWV in bezwaar gegaan. In afwachting daarvan is mij geadviseerd een ww uitkering aan te vragen maar deze is afgewezen omdat ik niet aan de weken-eis voldoe. Het enige wat ik volgens hun kan doen om toch een inkomen te krijgen is een WWB uitkering aan te vragen maar dat zie ik niet zitten omdat ik vind dat ik recht heb op een ZW uitkering.

Kan ik überhaupt aanspraak maken op een WAZO-uitkering nu ik geen recht heb op een ww uitkering en mijn bezwaarschrift moet afwachten?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 11 jul 2012
    Laatst bewerkt: 11 jul 2012
    Beste gebruiker,

Een beslissing op het bezwaar krijg je binnen 6 weken na het indienen hiervan. Als je bezwaar gegrond wordt verklaard hoor je binnen 3 weken wat er met je ZW-uitkering gebeurt. Vanuit de ZW-uitkering heb je wel recht op zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO).

Om aanspraak te kunnen maken op een WAZO-uitkering dien je daar wel voor verzekerd te zijn. Nu je geen recht hebt op een WW-uitkering ben je ook niet verzekerd voor de WAZO. Wel bestaat er de mogelijkheid om nog recht te kunnen hebben op de WAZO als je vermoedelijke of werkelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na je ontslagdatum valt.

In onze brochure “Ik krijg een kind” vind je meer actuele informatie over inkomen bij zwangerschap.

Ik wens je veel sterkte en een voorspoedig herstel.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina